Pagina 3 van 4
Geplaatst: 27 feb 2008, 18:11
door dewaal
Triforce schreef:kreidler en zundapp zij pas gekomen na de FS1 dus het zijn nageaapte FS1tjes alleen dan anders gebouwd
zundapp was er veel eerder door yamaha is zundapp falliet gegaan omdat ie met die goedkope fs1tjes kwamen
Geplaatst: 27 feb 2008, 18:13
door Martijn
YamaSam schreef:Martijn schreef:...
Het kan zo zijn dat die mallen niet meer te krijgen zijn, maar als we kijken naar Sam, dan zie je zo dat die mallen zo weer te maken zijn (kost wel wat, maar dan heb je ook wat !)
howlah, wel effe opletten,
een 'mal' om een kunststoffen stuk in te maken, kost ongeveer (in materiaal) 10 keer zoveel als een stuk,
in uren om hem te maken ongeveer een 30 stukken (ter grootte van +/-gardeboue auto)
een 'matrijs' om een stuk plaat in te persen, is heel iets anders. Die zijn gemaakt uit matrijzenstaal (haast foutloos staal)
en die moet je gieten fresen en boenen..
de matrijs kost ongeveer zoveel als 1000 stukken, de uren om die te maken wil je gewoon niet weten!
daarbij komt dat je een forse pers vandoen hebt ook
je kán besparen, maar dan begint het hoe langer hoe 'chineser' te lijken
injectiematrijzen zijn nóg duurder, omdat hier de stroming van de kunststof nog moet berekend worden ook..
je zou ze ook kunnen slagen uit plaat, maar dan zijn de uren weer niet te rekenen..
als je als matrijsen kan kopen, heb je enkel de pers en de plaat nog nodig, wat opzich wel meevalt dan.
het is in ieder geval niet zó eenvoudig allemaal
Hmm, nu je t zegt ! Als je n ori tank wil hebben, wordt het lastig om die van kunststof te maken!
Maar alsnog, het kan wel

Met bijv die zijkapjes enzo, klein grut wat enkel sier is, moet te doen zijn !
Geplaatst: 27 feb 2008, 18:16
door YamaSam
dewaal schreef:Triforce schreef:kreidler en zundapp zij pas gekomen na de FS1 dus het zijn nageaapte FS1tjes alleen dan anders gebouwd
zundapp was er veel eerder door yamaha is zundapp falliet gegaan omdat ie met die goedkope fs1tjes kwamen
én omdat ze zich hadden ingekocht in wisselstukken die niemand nodighad, én omdat porsche hun offerte voor een stermotor niet had aangenomen als ik het goed heb..
Geplaatst: 27 feb 2008, 19:18
door Tombo
dewaal schreef:Triforce schreef:kreidler en zundapp zij pas gekomen na de FS1 dus het zijn nageaapte FS1tjes alleen dan anders gebouwd
zundapp was er veel eerder door yamaha is zundapp falliet gegaan omdat ie met die goedkope fs1tjes kwamen
Je vergeet Kreidler, die zijn ook failliet gegaan
Verder produceert John Bos al sinds de jaren '90 nieuwe Kreidlers. VOornamelijk opgebouwt uit spul van de oude voorraad. Hij heeft een groot deel van de fabrieksvoorraad opgekocht, incl mallen om dingen te produceren. Alleen waarom zou je uberhaupt een nieuwe Kreidler kopen. Voor de helft van het geld van een nieuwe bouw je een net zo mooie die stukken harder loopt

Geplaatst: 27 feb 2008, 19:21
door Niels
dewaal schreef:Triforce schreef:kreidler en zundapp zij pas gekomen na de FS1 dus het zijn nageaapte FS1tjes alleen dan anders gebouwd
zundapp was er veel eerder door yamaha is zundapp falliet gegaan omdat ie met die goedkope fs1tjes kwamen
Daar is maar 1 woord op te zeggen: OWNED!!!!

Geplaatst: 27 feb 2008, 19:32
door Thomash
Heb zelf een zundapp gehad en gekeken naar een kreid..
Ze zijn beiden failliet gegaan. De duitsers hadden het een beetje hoog in de bol, kreidler had het snelheidsrecord (nogsteeds volgens mij 221km/h ?) en zundapp stond bekend om zijn slijtage vastheid (speldjes bij 50000 km en 100000)
Door die dingen bleven ze maar produceren maar ontwikkelde ze geen nieuwe blokjes meer. Weleens met een zundapp 529 gereden? schakelgang van een meter en een koppeling waar je kramp van krijgt..
Verder natuurlijk beide prachtige merken!
Geplaatst: 27 feb 2008, 19:35
door Niels
Thomash schreef:Verder natuurlijk beide prachtige merken!
Lompe boerebakken

Geplaatst: 27 feb 2008, 19:36
door Tombo
Idd, Yamaha was hun tijd ver vooruit. Membraan- en roterende inlaat, schijfrem, compleet electrasysteem (knipperlichten enzo), superfijn schakelende blokjes

En persoonlijk vind ik het design ook stukken moderner.
Geplaatst: 27 feb 2008, 19:46
door DannyVM
kreidler: Prima merk, is bij mij nognooit kapot gegaan, oer degelijk en de meeste mooie modellen.
Zundapp: Iets minder vindt ik zelf, loose ruimtes en zwaar koppele maar ze zijn lkkr zwaar bebouwd en slijt nooit, lkkr geluid en als je ff op zoeen ks80 special piant rijd voel je je gewoon helemaal goed

Geplaatst: 27 feb 2008, 19:56
door Tombo
Ik heb zelf ook een Kreidler gehad, kapot ging 'ie niet idd. Maar het ding liep ook maar 55 km/h

Als je alleen een blokrevisie moet doen bij Kreidler, dan heb je wel vrij specialistisch gereedschap nodig, en al wat ervaring (uitklokken en uitshimmen enzo). Bij FS1 is het wat dat betreft makkelijker
Kreidlers vind ik na Yamaha's de mooiste brommers. Maar dan wel de nieuwere modellen, niet de ei-tankjes enzo
Geplaatst: 27 feb 2008, 20:26
door Thomash
Ik vind het vooral jammer dat de prijzen van kreidler zo hoog liggen. Dat komt volgens mij door al die mannen van 40/50 die hun oude hobbie weer oppakken. Die hebben geld en de gemiddelde 16/17 jarige toch een stuk minder

Geplaatst: 27 feb 2008, 21:33
door RDFS1
Thomash schreef:Heb zelf een zundapp gehad en gekeken naar een kreid..
Ze zijn beiden failliet gegaan. De duitsers hadden het een beetje hoog in de bol, kreidler had het snelheidsrecord (nogsteeds volgens mij 221km/h ?) en zundapp stond bekend om zijn slijtage vastheid (speldjes bij 50000 km en 100000)
Door die dingen bleven ze maar produceren maar ontwikkelde ze geen nieuwe blokjes meer. Weleens met een zundapp 529 gereden? schakelgang van een meter en een koppeling waar je kramp van krijgt..
Verder natuurlijk beide prachtige merken!
Onzin natuurlijk , niet alleen het blokje van een fs1 maar de gehele brommer is zowat ongewijzigd gebleven van 1969 tot 1986

Geplaatst: 27 feb 2008, 23:00
door Zwepper
ik ben zelf ook wel beetje fan van de zundapp 517
en ik vind de specials met 100/125 blokken ook wel mooi .
wie komt er wel eens met koninginedag naar stieltjesplein ?
Geplaatst: 27 feb 2008, 23:24
door Axel
Uiteindelijk hebben we allemaal voor de Fs1 gekozen (sommigen combineren het) dus we zitten allemaal gewoon goed hier

Geplaatst: 27 feb 2008, 23:27
door teddys57
Ik vergeet nooit meer die smoelwerken van die duitsers, toen ik in 1973 met een opgevoerde FS1 in duitsland, met een paar maten naar Kleef ging naar de kermis en vol pit weg trok,ze konden er niet over uit dat zo,n kleine cylinder zo snel kon zijn,ze hadden het over super- breitwand blablabla,ja die waren die reuze cylinders gewend op hun duitse mopeds en dergelijke.Was lachen.
