andere tijden

Alles over de techniek en sleutelen
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

Dank u Dank U.
Met die sturen weet ik ook nog wel, heb zelfs nog pijnlijke herrineringen aan :roll:
Bij een vriendje zo een motocross stuur gemonteerd en lekker jakkeren door de stad
auto,s inhalen achteraf bekeken best a sociaal rijgedrag de claxon en t gejank van de fs1
was voldoende om fietsers de stoep op te jagen en voetgangers op de stoep te houden :lol:
Verkeers remmende maatregelen waren er gewoon niet.
Maar goed dat stuur :roll: Ik kon altijd vrij hard de poort inrijden bij ons thuis maar met dat brede stuur
was t net allemaal te breed 8 pijnlijke vingers was t resultaat en ik stond ineens stil :evil:
Ik wil ook nog even op dat fiets systeem terug komen en dan met name op dat kettingkje.
Een brommer was in de wet destijds een fiets met hulpmotor en moest daarom kunnen fietsen.
Kon dat niet dan was het voor de wet een motorfiets.
Wat deden we dan als er groot spul op zat , we haalden dat kettingkje eraf dus hij kon niet meer fietsen.
Werdt je nu aangehouden dan werdt je brommer welliswaar een week in beslag genomen, maar het grote spul
mochten ze er niet afhalen.
Je kreeg alleen een bekeuring voor op een motor rijden zonder kenteken en rijden zonder motor rijbewijs, dat
was goedkoper dan al het grote spul kwijt, enige probleem was je vader moest mee om hem weer op te halen.
En je liep het risico dat de brommer bij de derde keer pakken vernietigd zou worden.
De fs1 was in de jaren 70 in nijmegen gewoon de brommer reed je wat anders ja dan was je vreemd of student
die reden puch, de meisjes reden puch maxi of peugeot 102 en 103, achteraf bekeken werden er niet echt veel kilometers gereden omdat je meestal in de buurt bij de plaatselijke friettent uit hing, en je vrienden woonden in de buurt.
Totaal afgeraggde fs1,tjes met 5000 km op de klok bestonden toen gewoon :roll:
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Camiel
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door Camiel »

Super leuk al die verhalen! Ik vind het ook echt jammer de echte FS1 tijd gemist te hebben :( :( Maarja, nu herbeleven we hem gewoon een beetje met de Meetings/Ritjes enzo :P En ik heb er een beetje voor gezorgd dat mn vrienden ook een FS1tje hebben gekocht dus :P

marco schreef:Ik deed toen ik zestien was ook zomaar wat en het reed altijd goed.
Onsteking afstellen?? wat is dat? hij doet het toch.

Sproeiers veranderen?? ik had alleen een ori 150 sproeier.

Mengverhouding?? gooi er maar genoeg olie in dan zit je altijd goed.

Hogedrukkop?? zet er gewoon een dt kop op met hoge compressie.

Luchtfilter?? niet nodig.

Warm/vastlopers?? nooit van gehoord/meegemaakt.

Warm rijden?? gas erop anders word die nooit warm.

De goede ouwe tijd toen het allemaal niks uit maakte wat je deed en je altijd hard reed.

= Bob, alles klopt eigenlijk.

Hij denkt ook dat er niet voor een bepaalde set-up een precieze sproeier en alles nodig is.

Hij had een FS1 cilinder die liep lekker 75 en 70 met zn 2en, en hij had een FS1 cilinder die liep k*t en amper 55 met de hele set-up gelijk (ori cilinders). En toen hij een andere keer die kutte cilinder erop legde deed die het super, dusja...
Hij combineert gewoon wat, en als het niet lekker loopt dan past hij datgene aan en klaar...
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Laars schreef:
marco schreef:
Jeti schreef:Neem jij een motor-bril mee naar de meeting? Dan maak ik de foto van je avatar met jouw hoofd. Kunnen we later wel bewerken in fotosoep. Valt toch niet te verknallen :lol:

:lol: :lol: :lol:

@Laars zie je wel eens een blauwe WRX rijden in Dordrecht?

Is dat zo'n Subaru race monster met van die gouwe wielen en handvat op de kofferbak?

Jep en met een motorkap van carbon er zitten nu zilvere velgen onder.

@Jos mooi verhaal dat is leuk om te lezen :lol:
Laatst gewijzigd door marco op 24 apr 2011, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Yamaha Sheriff 1981
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

Vond nog een foto van een fs1 met nog niet afgezaagd motocross stuur
Afbeelding
je ziet wel is een okselfris stuur :lol:
:think: Mischien dat stuur op de rat zetten ik heb m nog liggen 8)
Afbeelding
Een wat betere foto met alles erop
wiebo
500km gereden
500km gereden

Bericht door wiebo »

Heerlijk Jos! Mooie tijden. Hier was het een mix van RD, FS1, Zundapp, Kreidler. Meestal een grote groep en zo snel mogelijk van de ene plaats naar de andere (rustig warmrijden haha nooit van gehoord!), met levensgevaarlijke situaties als gevolg. Zou het zo nog eens willen overdoen...
miran72
500km gereden
500km gereden

Bericht door miran72 »

Weet er alles van, werd 16 jaar in '76.
In Rotterdam en omstreken was de fs1 mega populair maar je werd wel met de neus aangekeken door de Zundaps en kreidler mannen, die fs1 rammelde en japans koekblik e.d..

Maar wat the hek vond die duitse brommers jaren 40 design, zag er niet uit, zat niet eens een accu in. Vond mijn fs1 gewoon het mooiste en belangrijkste wat er bestond in die tijd. En eigenlijk nou nog (wat brommers betreft dan)!
Zag mijn neef schakelen met een Kreidler florett, nou zoiets moest ik echt niet hebben, Zundap precies hetzelfde, die Yamaha's was gewoon tikken met die pook.

Zundaps en kreidler liepen harder en minder gauw stuk, ja dat geloofde ik wel maar een fs1 was gewoon mooier.
Uitlaat aan een stangetje Zundap haha hoe verzin je het.

Ja ja ik weet het ik ben een echte autistische fs1 oude knar.

We waren in die tijd echt verdeeld in een Zundap/kreidler/yamaha kamp en die gasten op een puch waren van die studenten types met een ziekenfondsbrilletje.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

Dat was hier ook wel op school moest je niet het lef hebben je fs1 bij de kreidlers of zundapp te zetten en andersom 8)
Het was hier zo in nijmegen was de fs1 mega maar in de dorpen rondom was het vooral kreidler en zundapp, dus zag je een kreidler dan was dat een boer ook al had die jongen nog nooit een hooiberg gezien :lol:
Er waren ook wel vijandigheden bijvoorbeeld met de kermis , alleen rondlopen met je helm met yamaha logo kon al genoeg zijn voor een opstootje met een groep kreidler of zundapp rijders :roll:
Maar ik kan me nog een keer herrineren dat we met een groep uit nijmegen naar malden gingen naar de kermis, ik was toen met de destijds beruchte groep uit hatert.
Een van die jongens uit onze groep sloeg een groesbeker met de helm op zijn kop in de botsauto,s, 2 minuten later waren er ineens ik denk wel 20 groesbekers :shock: Alleen waren het geen brommer rijders maar een motorgroep wij waren met 7 man, dus geen partij, dus zijn we maar gevlucht :oops:
Persoonlijk vond ik het een laffe daad met die helm gaan slaan, en ben ook nooit meer met de hatert groep mee geweest.
Het waren niet alleen mooie tijden veel automobilisten schatten de snelheden die soms gereden totaal verkeerd in.
Onderaan de hatertsebrug aan de kant van malvert heb je een afslag naar malvert, wat op het fietspad rijd heeft voorang
alleen menig automobilist dacht daar kan ik nog wel voor langs.
De afrit is bijna 1 km recht naar beneden dus als je daar rijd met wat voor brommer dan ook je gaat onderaan heel hard.
Er zijn daar veel ongelukken gebeurd en een aantal tieners hebben daar hun leven verloren, ook verschillende stelletjes meisje zat dan achterop.
Wij woonden er vlak bij en zomers hoorden je dan een fs1 de brug af janken dan remmen een klap en t was stil.
Dan scheurde je er naar toe en zag je een auto met een flinke deuk in de deur en een fs1 met het voorwiel tegen de cilinder aan lag ernaast, aan de overkant lag de besuurder en zijn vriendin gedeeltelijk onder een dekentje, dan wist je wel hoe laat het was.
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door the_destroyers »

Das dan de iets mindere leuke kant van die snelle fs1'tjes.
Camiel
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door Camiel »

Mééstal ben je als brommer/motorrijder altijd slachtoffer van anderen. Ze zien je niet of schatten iets fout in. Meestal rijd je wel zelf te hard, maar zij letten niet goed op.

Ik zorg altijd dat ik overal rond me weet wat gaande is, maar ik heb me ook al vaker geschrokken tijdens het rijden...

Je moet gewoon soms pech hebben en dan lig je...

maar Bob en ik hadden geluk bij een ongeluk.

We gingen naar de brommerbeurs waar een auto een paar meter voor ons afsloeg, dus wij ertegenop met zn 2en op 1 fs1.

Normaal gezien ging diezelfde middag Stephan ook mee op zijn FS1 achter ons aan. maar hij wkam de dag erna....

Mocht hij dus erbij zijn geweest had hij nog eens met zn FS1 over bob en mij gereden/gebotst, dan hadden bob en ik nu meer dan 1 blijvend litteken....
Arnoute

Bericht door Arnoute »

dat eerste die je beweerd is wel wat kort door de bocht hoor, als ik sommigen met hun brommer/motor zie rijden doe ik er niet raar van als ze een ongeluk hebben....
maar je hebt wel gelijk dat we veel niet gezien worden door automobilisten en dat dat soms erge gevolgen heeft...
in elk geval ik zorg ook idd zoals camiel dat ik altijd een stap voor de auto's ben, heb zo al een paar keer op tijd kunnen remmen voor auto's die mijn bocht afsnijden of te ver uit een oprit komen
altijd opgeletten geblazen :)
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Les 1 motorrijden: ZORG ERVOOR DAT JE GEZIEN WORDT.
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door the_destroyers »

Jeti schreef:Les 1 motorrijden: ZORG ERVOOR DAT JE GEZIEN WORDT.

Heel juist, en defensief rijden. Een vriend van mij heeft al een ongeluk gehad, omdat hij ervan uit gaat dat als je voorrang hebt, die altijd verleent wordt.
Ik zorg er, net zoals vele anderen, voor dat ik alles rond me gezien heb.

:baas:
jerrow
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door jerrow »

En maak een willy (weelie), dan heeft iedereen je gezien :lol:
Arnoute

Bericht door Arnoute »

of steek een lafranconie, dan heeft iedereen je gehoord :P
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Dan proberen ze je expres dood te rijden.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie