Pagina 3 van 3

Geplaatst: 17 jun 2011, 21:51
door NIX
Toch zou ik deze alleen voor een alu cilinder adviseren.

Geplaatst: 17 jun 2011, 21:53
door marco
NIX schreef:Toch zou ik deze alleen voor een alu cilinder adviseren.


Moet je wel een 50cc alu cilinder hebben.

Geplaatst: 19 jun 2011, 10:55
door koppel
volgens mij is de zuigerveer van een zuiger met één veer altijd een L-veer

ik heb het nooit anders gezien, ook niet bij sets voor zundapp, kreidler, etc

moet ook wel anders veel compressieverlies

Geplaatst: 19 jun 2011, 11:47
door NIX
De asso zuigers die bij de alu cilinders zaten waren altijd 1 normale veer.

Geplaatst: 19 jun 2011, 12:58
door marco
koppel schreef:volgens mij is de zuigerveer van een zuiger met één veer altijd een L-veer


Die noguchi zuigers hebben ook een normale zuigerveer:

Afbeelding

Er staat Yamaha aan de binnenkant:

Afbeelding

Geplaatst: 19 jun 2011, 13:43
door Jeti
Zijn dat goede zuigertjes?
Ik kom ze namelijk nog wel eens tegen voor weinig.

Geplaatst: 19 jun 2011, 13:45
door Twowheeler
als een zuiger met een veer geen l-veer heeft ontgaat mij het nut van het hebben van 1 veer ipv 2 echt volledig

Geplaatst: 19 jun 2011, 13:46
door marco
Ik heb er nog nooit mee gereden.

Geplaatst: 19 jun 2011, 13:53
door koppel
ho ff

ik denk dat er verschillende interpretaties bestaan over wat een L-veer is

ik ontleen dit aan de vorm van het slotje, zuigers met één veer hebben een ander slotje en de veer bij de opening dus ook, in doorsnede heeft dit een L-vorm

echter zijn er ook veren die als geheel een L-vorm hebben, het contactoppervlak met de cylinderwand is groter dan de gleuf waar ze in zitten, dit zal wel een L-veer zijn.

www.zuigerveren.nl

nog een hele wetenschap

Geplaatst: 19 jun 2011, 13:55
door Tombo
Een L-veer is idd dat de hele zuigerveer een L-vorm heeft. Die zuigerveer zit vaak ook veel hoger op de zuiger als een normale zuigerveer

Geplaatst: 19 jun 2011, 14:02
door marco
Tombo schreef:Een L-veer is idd dat de hele zuigerveer een L-vorm heeft. Die zuigerveer zit vaak ook veel hoger op de zuiger als een normale zuigerveer


Zoals deze : http://www.fs1shop.nl/50cc-zuiger-dinam ... -1375.html

Geplaatst: 19 jun 2011, 15:46
door NIX
Dat is inderdaad een L-veer, ook wel topveer genoemd, nu praten we weer over hetzelfde. Zo'n L-veer wordt door zijn vorm door de compressie naar buiten geblazen. Hij drukt dus niet alleen met zijn eigen voorspanning tegen de wand, de druk in de verbrandingruimte drukt hem er nog harder tegenaan. Je hebt dan minder drukverlies, maar ook dubbele slijtage.

1 Veer is minder wrijving, dus meer snelheid en vermogen. Maar 1 veer is ook minder warmte-overdracht van de zuiger naar de wand, dus een extra warme zuiger. Perfect voor een FS1 klimaat. Die lopen nooit warem, namelijk.

Er zijn inderdaad 2 veelgebruikte zuigerveersloten, maar die heten geen L-veer ofzo. De een sluit over een borgpennetje, de ander er half onder. Ik heb nooit verschil gemerkt bij gebruik van de ene of de andere.

VDH omschrijft ze zo:
Zuiger TYPE met A-Sluiting = VIERTAKT (geen borgpen aanwezig)
Zuiger TYPE met B-Sluiting = De veereinden sluiten geheel OVER borgpennetje.
Zuiger TYPE met C-sluiting = De veereinden sluiten (half)ONDER borgpennetje.

Geplaatst: 19 jun 2011, 20:54
door marco
koppel schreef:zuigers met één veer hebben een ander slotje en de veer bij de opening dus ook, in doorsnede heeft dit een L-vorm


Dat hebben die noguchi zuigers ook maar daardoor is het nog geen l-veer.