Pagina 3 van 5
Geplaatst: 11 apr 2013, 18:33
door koppel
gelukkig rijd ik op diesel

Geplaatst: 11 apr 2013, 19:05
door ginofs1
Er zit iets niet snor.
Als je wil kan je hier langs komen met je brom dan kijken we er even na
Geplaatst: 11 apr 2013, 19:22
door gklijnhout
Ik doe er een schepje bovenop.
Deze problemen komen namelijk bij alle type en merken ontstekingssystemen voor!
Condensator is een bekende storingsbron maar de bobine of ontstekingsspoelen die al weer een jaartje of 30 en meer oud zijn kunnen er ook wat van.
Onderstaande foto is van een gesloopte ontstekingsspoel uit een bosch systeem wat zeer veel gebruikt is bij eigenlijk alle bromfietsen made in europa deze spoel vonkte als een gek maar als deze warm begon te worden was het in eens afgelopen en stond je stil.
Even afkoelen en alles was weer normaal en de brom liep weer als een nieuwe, natuurlijk wilde ik weten wat er mis was en heb deze spoel letterlijk gesloopt.
Wat bleek de opgewonde koperdraad is voor de isolatie ondergedompeld in schellak en laat deze schellak in de loop der jaren nou totaal zijn vergaan hierdoor kunnen de windingen met elkaar in verbinding komen en zo een kortsluiting veroorzaken.
Bekijke de foto maar eens goed dan kan je zien dat de lak er geheel van is losgelaten en de draad op sommige plaatsen behoorlijk tegen elkaar heeft liggen vonken.
Gert

Geplaatst: 11 apr 2013, 19:27
door Laars
Mooi plaatje Gert

Geplaatst: 11 apr 2013, 19:34
door ginofs1
Ga je er nu een paar sokken van breien
Geplaatst: 11 apr 2013, 19:45
door gklijnhout
ginofs1 schreef:Ga je er nu een paar sokken van breien
Wilde ik eerst wel maar ook bij de andere merken bromfietseigenaren zijn er enkele die niet willen geloven waarom je geld uit moet geven voor zo een "stom" spoeltje in combinatie met een paar nieuwe contactpuntjes en condensator en daardoor weer een aantal jaartjes zonder problemen verder kunt.
Ik heb dit bolletje koperdraad dan ook boven de werkbank hangen zodat hij goed is te zien, ruiken en voor onze "Hollandse"vrienden is aan te raken
Gert
Geplaatst: 11 apr 2013, 20:44
door YamaSam
sobw in opbouw schreef:Friso Versteeg schreef:Dat kan ik er nog wel bij zeggen, dat hijwel stationair blijft lopen en na gas te geven uitvalt.
Ook rijd mijn FS1 met lichten aan niet harder dan 20 km/h

ben benieuwd wie hier een taart krijgt

doe mij maar een in mn gezicht, kan er nog es gelachen worden!
(lijkt de laatste tijd wel een probleem op het forum

)
Geplaatst: 11 apr 2013, 20:58
door sobw in opbouw
YamaSam schreef:sobw in opbouw schreef:Friso Versteeg schreef:Dat kan ik er nog wel bij zeggen, dat hijwel stationair blijft lopen en na gas te geven uitvalt.
Ook rijd mijn FS1 met lichten aan niet harder dan 20 km/h

ben benieuwd wie hier een taart krijgt

doe mij maar een in mn gezicht, kan er nog es gelachen worden!
(lijkt de laatste tijd wel een probleem op het forum

)
je moet altijd blijven lachen Sam!
een goeie discussie op zijn tijd kan geen kwaad en het is maar goed dat
we niet allemaal dezelfde meningen ervaringen en kennis hebben dan was
er niks meer te leren
Jordi
Geplaatst: 11 apr 2013, 21:24
door pee67
sobw in opbouw schreef:YamaSam schreef:sobw in opbouw schreef:Friso Versteeg schreef:Dat kan ik er nog wel bij zeggen, dat hijwel stationair blijft lopen en na gas te geven uitvalt.
Ook rijd mijn FS1 met lichten aan niet harder dan 20 km/h

ben benieuwd wie hier een taart krijgt

doe mij maar een in mn gezicht, kan er nog es gelachen worden!
(lijkt de laatste tijd wel een probleem op het forum

)
je moet altijd blijven lachen Sam!
een goeie discussie op zijn tijd kan geen kwaad en het is maar goed dat
we niet allemaal dezelfde meningen ervaringen en kennis hebben dan was
er niks meer te leren
Jordi
Sam blijft altijd wel lachen ....
Geplaatst: 11 apr 2013, 23:35
door NIX
Friso Versteeg schreef:Dat kan ik er nog wel bij zeggen, dat hijwel stationair blijft lopen en na gas te geven uitvalt.
Ook rijd mijn FS1 met lichten aan niet harder dan 20 km/h

Had je ook in je eerste post kunnen zeggen. Aan halve gegevens hebben we weinig, dan krijg je slechte adviezen. We moeten afgaan op wat jij doorgeeft.
Geplaatst: 12 apr 2013, 20:35
door Friso Versteeg
Update:
Heb de bobine vervangen en gelukkig ging hij aan. In zijn normale stand reed die als een zonnetje maar in de lichtstand kwam ik niet weg (tot 20km/h).
Rare is dat wanneer ik eerst in zijn normale stand boven de 25km/h kwam en daarna overschakelde in de lichtstand deed alles het wel weer goed. Moet er wel bij vermeld worden dat de accu helemaal leeg is dus ik denk dat de accu te veel energie nodig heeft om goed weg te kunnen rijdenen wanneer die boven bepaalde snelheid is dat er dan genoeg energie overblijft om harder te kunnen rijden.
Verbeter maar als ik het fout heb want ik ben ook nog maar een broekkie op dit gebied en sta open voor nieuwe informatie
NB: ik heb de condensator nog niet vervangen, dat ga ik doen als ik weer stil kom te staan aangezien ik dan zeker weet dat de bobine niet kapot is.
Geplaatst: 12 apr 2013, 20:46
door woers
De accu is niet nodig om een deftig rijdende brommer te hebben...

Geplaatst: 12 apr 2013, 21:04
door Friso Versteeg
Wat is dan de oorzaak dat ik niet weg kan rijden met lichten aan?
Geplaatst: 12 apr 2013, 21:29
door NIX
Mogelijk toch de condensator. Is een typisch beeld voor een kapotte condensator.
Geplaatst: 12 apr 2013, 22:36
door sobw in opbouw
als je de condensator vervangt vergeet
dan ook de contactpunten niet
want die zullen inmiddels behoorlijk ingebrand zijn