Geplaatst: 09 mei 2007, 17:32
Het mag eigenlijk niet maar ik rij er ook al maanden mee 

witloof schreef:nee dat kan ten vroegste maandag :shame:
@ je vraag:
4 paletten lijkt me logisch, in Afrika is het warm dus hebben ze verkoeling nodig, en die regelt sam
5koelboxen, sjah, waar hou je anders je bier in koud
Cilinder
--------
druk in de Cilinder:
De druk in de cilinder is een van de belangrijkste dingen van de motor.
Als de druk namelijk iets afwijkt (bijvoorbeeld door een lekkende pakking of een niet goed gemonteerde bougie) dan zal het vermogen van de motor stukken minder zijn.
Maar andersom werkt het ook, als je de druk ophoogt in de cilinder dan zal de motor een hoger vermogen krijgen.
Deze hogere druk in de motor kan je bijvoorbeeld krijgen door een zgn. hogedruk-cilinderkop te monteren. Deze heeft een kleinere inhoud, waardoor de druk (bij de explosie) hoger wordt.
Niet bij alle cilinders werkt een hogedrukkop ook beter.
Dit heeft onder andere te maken met de inlaatpoorten.
Ook is het verstandig om na het monteren van de hoogdruk kop je bougie te controleren.
Doordat de druk hoger wordt, zal de bougie meer te verduren krijgen.
De standaard bougie is van het type B-7-HS, maar het is aan te bevelen om dan een B-9-HS of een B-10-HS te nemen.
Inlaatpoorten
De inlaatpoorten zitten links en rechts en aan de bovenkant van de cilinder, en komen binnen in de cilinder uit.
De grootte van de inlaatpoorten speelt een grote factor bij het motorvermogen.
Deze poorten zijn de toevoer van het mengsel, en je kan dus begrijpen dat wanneer deze poorten groter zijn er meer doorheen kan.
Bij de zgn. 50cc snel cilinders zijn deze inlaatpoorten standaard al iets groter.
De poorten kan je vergoten door ze licht uit te boren (Let op dat je de cilinderwand niet beschadigd), ander heb je zo een vastloper! ! !
Vind je dit iets te lastig, dan kan je altijd kijken of de inlaatpoorten schoon zijn.
De poorten slippen makkelijk dicht door roet.
Met een kleine schroevendraaier kan je dat makkelijk wegkrabben.
Uitlaatpoort:
De uitlaatpoort speelt toch wel de belangrijkste rol bij het vermogen.
Hoe groter deze is, hoe meer toeren men kan halen.
Bij een 50cc snel cilinder is de uitlaatpoort meestal al een stuk groter dan de standaard cilinder.
Heb je een standaard cilinder (of een F5B cilinder), dan is het aan te raden om de uitlaatpoort iets uit te vijlen, en danwel op de volgende manier:
Neem een redelijk klein en fijn vijltje.
Let vooral op dat het ruwe gedeelte niet te grof is, waardoor er oneffenheden ontstaan in het oppervlak. Demonteer de cilinder.
Begin nu vanuit de onderkant van de uitlaatpoort zachtjes te vijlen.
De kant die naar boven wijst (naar de cilinder kop) moet een paar mm worden uitgevijld.
Let op dat de rand vlak blijft en dus overal evenver is uitgevijld.
Vijl vooral niet de zijkant verder uit, alleen de voorkant!
Wanneer je hiermee klaar bent kan je het beste met een zacht schuurpapiertje alles nog even gladwerken.
Controleer ook of de cilinderwand nog recht is en geen uitsteeksels heeft (Hierdoor kan de zuiger beschadigen of vastlopen).
Als je alles hebt gecontroleerd en indien nog even nageschuurd, kan je de cilinder schoonmaken.
Let op dat dit goed gebeurd, er mag absoluut geen ijzervijlsel achterblijven! (Tip: Gebruik een stofzuiger om alles goed schoon te zuigen.)
Het effect van een grotere uitlaatpoort is meestal aanzienlijk (indien hij ver groot genoeg is gevijld).
Meestal neemt het maximum aantal toeren fors toe, en presteert hij daardoor beter.
Een bekend effect is ook dat de motor wat minder gaat presteren bij lage toeren.
Je moet dus zelf even bedenken wat je liever hebt.
Voor de snelheidsliefhebbers is dit een makkelijke opvoermanier.
Carburateur-Inlaat:
Als je de cilinder van voren bekijkt, (met de carburateur dus aan de linkerkant) dan zal je zien dat links en rechts van de achterkant van de cilinder twee lege vlakken zitten (zie plaatje). Het linkergat zal precies over de inlaat komen.
Wanneer je deze opening groter maakt, kan er potentieel meer benzine naar binnen en zal dus het vermogen weer toenemen.
Zuiger:
De zuiger kun je op een aantal manieren aanpassen.
De originele FS-1 zuiger en zuigerveren hebben een teflon laag.
Deze teflon laag dient voor een betere hechting met de zuigerwand zodat de zuigerveren een betere afdichting vormen.
De zuigers en zuigerveren die je tegenwoordig nog kan kopen hebben dit helaas niet allemaal.
Daarom is er een middeltje op de markt, wat je door je benzine doet, waardoor de cilinder deze laag weer krijgt.
Helaas heb ik dit middel zelf nog nooit geprobeerd dus ik zou niet weten of het veel uitmaakt.
Maar het is wel de moeite waard om even na te vragen bij je dealer.
Zuigerveren:
Zuigerveren spelen een belangrijke rol, wanneer deze dus versleten zijn, zal de motor zijn vermogen verliezen.
Ook zie je veel dat bij kleine vastlopers de zuigerveren plaatselijk beschadigd zijn.
Ook dit drukt het motorvermogen. Controleer dus of de zuigerveren nog goed zijn, en vervang ze anders.
Ah en nog iets , ik ben niet verantwoordelijk voor gebeurtelijke ongevallen of schade aan de brommer ! ! ! ! !
greetz crosserken