Pagina 4 van 5
Geplaatst: 22 okt 2007, 13:06
door bartman
de spanning over de achterfitting en de rest schiet omhoog als ik gas geef tot boven de 20V
over de rode draad naar de accu meet ik meer dan 6V naarmate ik het gas opentrek loopt dit op.
me gelijkrichter doet t iig wel.
maar waar zal t wel aan liggen? spanniongsregelaar defect?
Geplaatst: 22 okt 2007, 15:48
door dijkie
Hoi,pak de gele draad die van je motorblok af komt meet je meer dan 6 volt.
dan is je lichtspoel kapot. nieuwe der op imie. na6 weken weer kapot.
Op lossing. 12 volt 4amp accu aansluiten en je hebt licht.Voor een half uur.
want het raak een keer op met die ontstekings van yamaha.veel succes.
Geplaatst: 22 okt 2007, 16:12
door YamaSam
dijkie schreef:Hoi,pak de gele draad die van je motorblok af komt meet je meer dan 6 volt.
dan is je lichtspoel kapot..
wat voor een halfgare uitleg is dat?
alles hangt ervan af hoeveel toeren je draait!
een goed spoel pompt bij hoge toeren meer stroom in de batt dan die kan verwerken, zo ga je in overvoltage, kook je de batt leeg en springen je lampen..
steek je op een perfect systeem 12v lampen, is dat hetzelfde als 6v dubbel wattage, zo gaat er meer stroom door je cirquit..
dit leidt tot de bekende zwartgeblakerde lichtspoelen die heetlopen bij het leveren van zoveel stroom
bovendien heeft een originele fs1 een apart ontstekingsspoel, dat los staat van de verlichting en dus het lichtspoel, hij blijft dus draaien, wat er ook gebeurt met je lampen
beste oplossing is volgens mij 6v te houden, en van het lichtspoel één laag windingen af te doen, zodat je bij hoge toeren minder stroom maakt...
dit kost ook niks trouwens

Geplaatst: 22 okt 2007, 18:33
door jeroenvans
of gewoon een zware koplamp gebruiken zodat die meer amperes pakt en je accu heel blijft, en dus je lampen ook. ik heb zelf voor 25\25 ipv 15\15 en mn accu doet het nu 'al' een half jaar...
Geplaatst: 22 okt 2007, 18:46
door YamaSam
dat stond er tussen he, check de kleur van je spoel es

Geplaatst: 22 okt 2007, 18:48
door jeroenvans
is nog goed... laatst nog gekeken... (ik heb mn blok al te vaak open gehad...)
Geplaatst: 22 okt 2007, 18:51
door YamaSam
jeroenvans schreef:ik heb mn blok al te vaak open gehad...)
met een lichte verzwaring en niet overdreven veel toeren lukt het idd zeker
Geplaatst: 22 okt 2007, 19:00
door jeroenvans
ik zit ook "nog maar" op 7700 rpm ofzo...
Geplaatst: 22 okt 2007, 19:48
door Handyman
bartman schreef:de spanning over de achterfitting en de rest schiet omhoog als ik gas geef tot boven de 20V
over de rode draad naar de accu meet ik meer dan 6V naarmate ik het gas opentrek loopt dit op.
me gelijkrichter doet t iig wel.
maar waar zal t wel aan liggen? spanniongsregelaar defect?
Als je er een knappe accu 6V van 4 a 5Ah in hebt scheelt al heel wat..
Spanning voor de accu boeit niet....
Ik heb zo'n dichte loodgel-accu, nooit problemen.

Geplaatst: 22 okt 2007, 19:54
door jeroenvans
ik ook die natte dingen koken gewoon te snel droog...
Geplaatst: 23 okt 2007, 13:39
door edje
je kunt oook je verlichting van je groene draad halen in plaats van de gele. die levert eens stuk minder spanning omdat die spoel een stuk kleiner is. normaal laad je daar je accu mee op. nu laad je je accu er mee op en brand je koplamp er op

Geplaatst: 23 okt 2007, 14:47
door bartman
maar ff kijken:
er zit toch een spanningsregelaar achter het accu houdertje. die moet er toch voor zorgen dat er van de hoge spanning maar 6,4V door mag?
als ie meer door laat dan is die toch gewoon kapot neem ik aan...
Geplaatst: 23 okt 2007, 15:08
door edje
nee, dat is je gelijkrichter, die zet wisselstroom om in gelijkstroom. volgesn mij blijft de spanning gewoon gelijk

Geplaatst: 23 okt 2007, 15:28
door jeroenvans
ja de accu slurpt normaal de spanning weg, maar als je teveel toeren maakt, dan maak je ook meer amperes, en kan je accu het niet meer aan. dus kan je wss het beste doen wat yamasam zegt, een laagje wikkelingen weghalen.
Geplaatst: 23 okt 2007, 15:29
door YamaSam
edje schreef:nee, dat is je gelijkrichter, die zet wisselstroom om in gelijkstroom. volgesn mij blijft de spanning gewoon gelijk

ik heb ook nog een tijd gedacht dat die regelend was, bleek idd niet zo te zijn..
de enige spanningsregelaar op een fizz is de batterij...
de enige batterij die langdurig overspanning verdraagt, is-mits geregeld bijvullen- een loodzuurbatterij..
een gel verdraagt wel een hogere laadspanning, dus mits niet té veel toeren een goede oplossing, je kan ze helaas niet in de gaten houden, noch bijvullen..
ga je er écht over, dan gaat ook de gelbatt kapot, en rest je enkel ontwinden van het spoel nog als duurzame oplossing
er bestaan ook VR's (voltage regulators) die op 6v blocken, maar da's dan eigenlijk weer te weinig om goed mee te laden (7.2 is ideaal als laadspanning) .. die componenten zijn ook doorgaans niet geschikt voor grote stromen (+-1A/stuk) als je dan weet dat elke lamp ongeveer een A is, en je nog wat moet overhebben om te laden én dan nog te claxonneren bv, dan wordt duidelijk dat' een omslachtige boel gaat worden.. ik heb er meerdere pogingen opzitten met die VR's.. de variatie in volt tussen lage en hoge toeren is gewoon veel te groot, nooit goedgekregen...