Pagina 6 van 8
Geplaatst: 13 mei 2008, 08:04
door Niels
Triforce schreef:prit2 schreef:Triforce schreef:maar hoe heter de lood hoe meer het gaat smeren omdat het vloeibaar wordt,
en vroegah zat lood in de benzine gemixt en nu niet meer, en volgens mij is dat het gewoon dat de brommers gewoon niet makkelijk meer naar de 100 rijden
lood is geen lachgas ofzo hoor.
het is gewoon lood, en daar heb je geen reet aan als je je brommer vooruit wilt branden, laat staat dat je er 20 km/h winst uit gaat halen..
vroeger was het leven langzamer, dus leken de brommers sneller

Je lult alleen maar uit je nek en je moet eerst eens gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert
Ik weet zelf ook wel dat lood geen lachgas is,
maar lood geeft wel weer een soort van smering naarmate de tempratuur stijgt,
en vroeger kon je niet anders dan lood-benzine tanken
Lood is puur alleen om een hoger octaangehalte te krijgen.
Vroeger werd dit toegevoegd om te voorkomen dat een motor gaat pingelen (spontane ontbranding).
Een hoger octaangehalte zorgt voor een hoger klopvastheid:
"Klopvaste benzine laat een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor."
Dus, ook dit is een broodje aap verhaal, lood in de benzine is hetzelfde als dat je Super 98 gaat tanken en daarmee kan je alleen maar een hogere compressie aan; je gaat er geen km harder door
En dat smeren waar jij het over hebt is het belangrijkste voor klepzittingen voor een 4-takt motor, niet voor het soepeler laten lopen van een 2-takt motor, want die heeft immers olie in de brandstof die daarvoor dient...
Ik denk dat jij toch eens moet gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert

Geplaatst: 13 mei 2008, 09:29
door Tombo
nick_janssen3 schreef:okey wie gaat er een studie naar doen ??

Ik studeer al HTS Autotechniek, en daar hebebn we het afgelopen week nog over gehad, en het is gewoon zo dat lood alleen in de benzine zat om de kleppen te dempen in de kop!! Omdat je bij de verbranding lood-oxide krijgt, dit zorgt voor die dempende werking! Als je het zo bekijkt is het min of meer smering, maar het smeert dus niet. Het dempt!!
Bijkomend "voordeel" was dat het octaan
getal hoger wordt, maar dit is niet de hoofdreden van het toevoegen van lood. Vroeger was de brandstof van veel slechtere kwaliteit, en haalde niet eens een octaangetal van 95...
Geplaatst: 13 mei 2008, 09:32
door mpro09
Tombo schreef:octaangetal

Geplaatst: 13 mei 2008, 13:03
door Tombo
Zo, ik heb het net even nagevraagt aan een leraar hier op school, na m'n les Verbrandingsmotoren
Het doel van lood in benzine was dus om de kleppen te dempen in de kop (door de lood-oxide). Ook kreeg je door het lood een hoger octaangetal. Het hoofddoel was om de kleppen te dempen.
Zo, dat is dus nu voor eens en altijd duidelijk

Geplaatst: 13 mei 2008, 13:58
door YamaSam
wat een amuzement... dit

Geplaatst: 13 mei 2008, 16:38
door nick_janssen3
hehe eindelijk duidelijkheid en geen gezever meer

Geplaatst: 13 mei 2008, 16:43
door prit2
Niels schreef:Triforce schreef:prit2 schreef:Triforce schreef:maar hoe heter de lood hoe meer het gaat smeren omdat het vloeibaar wordt,
en vroegah zat lood in de benzine gemixt en nu niet meer, en volgens mij is dat het gewoon dat de brommers gewoon niet makkelijk meer naar de 100 rijden
lood is geen lachgas ofzo hoor.
het is gewoon lood, en daar heb je geen reet aan als je je brommer vooruit wilt branden, laat staat dat je er 20 km/h winst uit gaat halen..
vroeger was het leven langzamer, dus leken de brommers sneller

Je lult alleen maar uit je nek en je moet eerst eens gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert
Ik weet zelf ook wel dat lood geen lachgas is,
maar lood geeft wel weer een soort van smering naarmate de tempratuur stijgt,
en vroeger kon je niet anders dan lood-benzine tanken
Lood is puur alleen om een hoger octaangehalte te krijgen.
Vroeger werd dit toegevoegd om te voorkomen dat een motor gaat pingelen (spontane ontbranding).
Een hoger octaangehalte zorgt voor een hoger klopvastheid:
"Klopvaste benzine laat een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor."
Dus, ook dit is een broodje aap verhaal, lood in de benzine is hetzelfde als dat je Super 98 gaat tanken en daarmee kan je alleen maar een hogere compressie aan; je gaat er geen km harder door

En dat smeren waar jij het over hebt is het belangrijkste voor klepzittingen voor een 4-takt motor, niet voor het soepeler laten lopen van een 2-takt motor, want die heeft immers olie in de brandstof die daarvoor dient...
Ik denk dat jij toch eens moet gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert

ok niels, dank je wel, lijkt me duidelijk zo.
@ triforce: sorry man, mijn fout

Geplaatst: 13 mei 2008, 16:54
door Triforce
prit2 schreef:Niels schreef:Triforce schreef:prit2 schreef:Triforce schreef:maar hoe heter de lood hoe meer het gaat smeren omdat het vloeibaar wordt,
en vroegah zat lood in de benzine gemixt en nu niet meer, en volgens mij is dat het gewoon dat de brommers gewoon niet makkelijk meer naar de 100 rijden
lood is geen lachgas ofzo hoor.
het is gewoon lood, en daar heb je geen reet aan als je je brommer vooruit wilt branden, laat staat dat je er 20 km/h winst uit gaat halen..
vroeger was het leven langzamer, dus leken de brommers sneller

Je lult alleen maar uit je nek en je moet eerst eens gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert
Ik weet zelf ook wel dat lood geen lachgas is,
maar lood geeft wel weer een soort van smering naarmate de tempratuur stijgt,
en vroeger kon je niet anders dan lood-benzine tanken
Lood is puur alleen om een hoger octaangehalte te krijgen.
Vroeger werd dit toegevoegd om te voorkomen dat een motor gaat pingelen (spontane ontbranding).
Een hoger octaangehalte zorgt voor een hoger klopvastheid:
"Klopvaste benzine laat een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor."
Dus, ook dit is een broodje aap verhaal, lood in de benzine is hetzelfde als dat je Super 98 gaat tanken en daarmee kan je alleen maar een hogere compressie aan; je gaat er geen km harder door

En dat smeren waar jij het over hebt is het belangrijkste voor klepzittingen voor een 4-takt motor, niet voor het soepeler laten lopen van een 2-takt motor, want die heeft immers olie in de brandstof die daarvoor dient...
Ik denk dat jij toch eens moet gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert

ok niels, dank je wel, lijkt me duidelijk zo.
@ triforce: sorry man, mijn fout

sorry dat ik zo reageerde op je prit, ik was een beetje depressief,
Geplaatst: 13 mei 2008, 16:55
door Triforce
Niels schreef:Triforce schreef:prit2 schreef:Triforce schreef:maar hoe heter de lood hoe meer het gaat smeren omdat het vloeibaar wordt,
en vroegah zat lood in de benzine gemixt en nu niet meer, en volgens mij is dat het gewoon dat de brommers gewoon niet makkelijk meer naar de 100 rijden
lood is geen lachgas ofzo hoor.
het is gewoon lood, en daar heb je geen reet aan als je je brommer vooruit wilt branden, laat staat dat je er 20 km/h winst uit gaat halen..
vroeger was het leven langzamer, dus leken de brommers sneller

Je lult alleen maar uit je nek en je moet eerst eens gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert
Ik weet zelf ook wel dat lood geen lachgas is,
maar lood geeft wel weer een soort van smering naarmate de tempratuur stijgt,
en vroeger kon je niet anders dan lood-benzine tanken
Lood is puur alleen om een hoger octaangehalte te krijgen.
Vroeger werd dit toegevoegd om te voorkomen dat een motor gaat pingelen (spontane ontbranding).
Een hoger octaangehalte zorgt voor een hoger klopvastheid:
"Klopvaste benzine laat een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor."
Dus, ook dit is een broodje aap verhaal, lood in de benzine is hetzelfde als dat je Super 98 gaat tanken en daarmee kan je alleen maar een hogere compressie aan; je gaat er geen km harder door

En dat smeren waar jij het over hebt is het belangrijkste voor klepzittingen voor een 4-takt motor, niet voor het soepeler laten lopen van een 2-takt motor, want die heeft immers olie in de brandstof die daarvoor dient...
Ik denk dat jij toch eens moet gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert

me vader heeft een onderzoek vroeger gedaan en hij zegt toch echt wat anders
en ik geloof hem meer dan wat hier gezegt wordt, want me brommert ging wel meer toeren maken toen ik op loodvervanger reed en met v-power ook alleen dan net iets minder
Geplaatst: 13 mei 2008, 17:00
door prit2
Triforce schreef:prit2 schreef:Niels schreef:Triforce schreef:prit2 schreef:Triforce schreef:maar hoe heter de lood hoe meer het gaat smeren omdat het vloeibaar wordt,
en vroegah zat lood in de benzine gemixt en nu niet meer, en volgens mij is dat het gewoon dat de brommers gewoon niet makkelijk meer naar de 100 rijden
lood is geen lachgas ofzo hoor.
het is gewoon lood, en daar heb je geen reet aan als je je brommer vooruit wilt branden, laat staat dat je er 20 km/h winst uit gaat halen..
vroeger was het leven langzamer, dus leken de brommers sneller

Je lult alleen maar uit je nek en je moet eerst eens gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert
Ik weet zelf ook wel dat lood geen lachgas is,
maar lood geeft wel weer een soort van smering naarmate de tempratuur stijgt,
en vroeger kon je niet anders dan lood-benzine tanken
Lood is puur alleen om een hoger octaangehalte te krijgen.
Vroeger werd dit toegevoegd om te voorkomen dat een motor gaat pingelen (spontane ontbranding).
Een hoger octaangehalte zorgt voor een hoger klopvastheid:
"Klopvaste benzine laat een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor."
Dus, ook dit is een broodje aap verhaal, lood in de benzine is hetzelfde als dat je Super 98 gaat tanken en daarmee kan je alleen maar een hogere compressie aan; je gaat er geen km harder door

En dat smeren waar jij het over hebt is het belangrijkste voor klepzittingen voor een 4-takt motor, niet voor het soepeler laten lopen van een 2-takt motor, want die heeft immers olie in de brandstof die daarvoor dient...
Ik denk dat jij toch eens moet gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert

ok niels, dank je wel, lijkt me duidelijk zo.
@ triforce: sorry man, mijn fout

sorry dat ik zo reageerde op je prit, ik was een beetje depressief,
oh, ok.
gaat t nu weer beter

Geplaatst: 13 mei 2008, 17:16
door Tombo
Triforce schreef:
me vader heeft een onderzoek vroeger gedaan en hij zegt toch echt wat anders
en ik geloof hem meer dan wat hier gezegt wordt, want me brommert ging wel meer toeren maken toen ik op loodvervanger reed en met v-power ook alleen dan net iets minder
Wat iedereen gelooft moet 'ie zelf weten, maar het staat gewoon kei-hard in de boeken geschreven dat lood alleen voor de dempende werking zorgte, en voor een hoger octaangetal. Van alle 2 die dingen gaat een (zeker een 2-takt) brommer niet harder lopen

Geplaatst: 13 mei 2008, 17:18
door Triforce
prit2 schreef:Triforce schreef:prit2 schreef:Niels schreef:Triforce schreef:prit2 schreef:Triforce schreef:maar hoe heter de lood hoe meer het gaat smeren omdat het vloeibaar wordt,
en vroegah zat lood in de benzine gemixt en nu niet meer, en volgens mij is dat het gewoon dat de brommers gewoon niet makkelijk meer naar de 100 rijden
lood is geen lachgas ofzo hoor.
het is gewoon lood, en daar heb je geen reet aan als je je brommer vooruit wilt branden, laat staat dat je er 20 km/h winst uit gaat halen..
vroeger was het leven langzamer, dus leken de brommers sneller

Je lult alleen maar uit je nek en je moet eerst eens gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert
Ik weet zelf ook wel dat lood geen lachgas is,
maar lood geeft wel weer een soort van smering naarmate de tempratuur stijgt,
en vroeger kon je niet anders dan lood-benzine tanken
Lood is puur alleen om een hoger octaangehalte te krijgen.
Vroeger werd dit toegevoegd om te voorkomen dat een motor gaat pingelen (spontane ontbranding).
Een hoger octaangehalte zorgt voor een hoger klopvastheid:
"Klopvaste benzine laat een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor."
Dus, ook dit is een broodje aap verhaal, lood in de benzine is hetzelfde als dat je Super 98 gaat tanken en daarmee kan je alleen maar een hogere compressie aan; je gaat er geen km harder door

En dat smeren waar jij het over hebt is het belangrijkste voor klepzittingen voor een 4-takt motor, niet voor het soepeler laten lopen van een 2-takt motor, want die heeft immers olie in de brandstof die daarvoor dient...
Ik denk dat jij toch eens moet gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert

ok niels, dank je wel, lijkt me duidelijk zo.
@ triforce: sorry man, mijn fout

sorry dat ik zo reageerde op je prit, ik was een beetje depressief,
oh, ok.
gaat t nu weer beter

valt mee

Geplaatst: 13 mei 2008, 17:53
door Niels
Triforce schreef:Niels schreef:Triforce schreef:prit2 schreef:Triforce schreef:maar hoe heter de lood hoe meer het gaat smeren omdat het vloeibaar wordt,
en vroegah zat lood in de benzine gemixt en nu niet meer, en volgens mij is dat het gewoon dat de brommers gewoon niet makkelijk meer naar de 100 rijden
lood is geen lachgas ofzo hoor.
het is gewoon lood, en daar heb je geen reet aan als je je brommer vooruit wilt branden, laat staat dat je er 20 km/h winst uit gaat halen..
vroeger was het leven langzamer, dus leken de brommers sneller

Je lult alleen maar uit je nek en je moet eerst eens gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert
Ik weet zelf ook wel dat lood geen lachgas is,
maar lood geeft wel weer een soort van smering naarmate de tempratuur stijgt,
en vroeger kon je niet anders dan lood-benzine tanken
Lood is puur alleen om een hoger octaangehalte te krijgen.
Vroeger werd dit toegevoegd om te voorkomen dat een motor gaat pingelen (spontane ontbranding).
Een hoger octaangehalte zorgt voor een hoger klopvastheid:
"Klopvaste benzine laat een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor."
Dus, ook dit is een broodje aap verhaal, lood in de benzine is hetzelfde als dat je Super 98 gaat tanken en daarmee kan je alleen maar een hogere compressie aan; je gaat er geen km harder door

En dat smeren waar jij het over hebt is het belangrijkste voor klepzittingen voor een 4-takt motor, niet voor het soepeler laten lopen van een 2-takt motor, want die heeft immers olie in de brandstof die daarvoor dient...
Ik denk dat jij toch eens moet gaan onderzoeken wat lood-benzine doet voordat je reageert

me vader heeft een onderzoek vroeger gedaan en hij zegt toch echt wat anders
en ik geloof hem meer dan wat hier gezegt wordt, want me brommert ging wel meer toeren maken toen ik op loodvervanger reed en met v-power ook alleen dan net iets minder
Hoeveel meer toeren was dat dan?
Ben wel benieuwd hoe je dat telt zonder toerenteller

Geplaatst: 13 mei 2008, 17:56
door Tombo
Heel snel de knallen uit je uitlaat tellen

Geplaatst: 13 mei 2008, 19:02
door Triforce
op gehoor doe ik het, en ik moet nog een toeren teller aanschaffen, en hoeveel toeren weet ik niet maar ik luister er na en ik hoor wat de toeren ongeveer zijn