Pagina 6 van 11
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 17:44
				door koppel
				wat zal ik zeggen? als ik m'n jeugd mag overdoen wordt het een dapp voor doordeweeks en een fs1 voor zondag.
dapp's zijn werkpaarden, tamelijk ongevoelig voor onderhoud en afstelling, veel kracht bij lage toeren, comfortabel afgeveerd en een bankstel als buddyseat.
ze zijn veel steviger mbt plaatwerk, buddyseat, etc.
dat maakt 'm ook lomper, zeker een NL uitvoering met dat elegante trapper/aantrapsysteem.
minpunten zijn elektra, instrumenten als snelheidsmeter, bevestiging carburateur/uitlaat, blokophanging, achterbrug constructie. (tamelijk onstijf en gaat scheef staan bij meer pk's)
schakelen is een kwestie van wennen, bak + krukas gaan wel eens stuk, bij een fs1 nooit.
een fs1 is kwa styling en technisch vernuft een topper voor die tijd, alleen hadden die jappen alles gewoon wat steviger en dikker moeten uitvoeren, icm een fatsoenlijke cylinder en koppeling.
een fs1 stuurt strakker, is door z'n geringe gewicht makkelijker op te voeren en ziet er hipper uit, vooral het NL fietssysteem icm kickstarter was optisch zeer geslaagd te noemen.
De elektra en instrumenten werken een stuk beter als bij een dapp, daar zijn jappen altijd goed in geweest.
zwakste punten zijn de eerder genoemde cylinder/zuiger, soort van playmobiel wormwiel koppelingsbediening, plaatwerk (spatborden etc), slap buddyseatje, etc
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 17:48
				door Kevin_91
				aangezien ik ga studeren en met het OV ga reizen zal ik de brommer ook zeker niet elke dag berijden.
de brommer wordt dus ook vooral voor plezierritjes in het weekend, de weg naar mijn baantje bij de supermarkt (2 dagen in de week) en als het lekker weer is ook lekker toeren.
neem aan dat een fs1 dat wel moet kunnen hebben, toch? 
edit: de zundapp sprinter van mijn maat reed ook erg comfortabel (vering, buddy) maar daardoor ook wat saai. Ik vond mijn puch maxi met brooks zadel (ja, zo'n fiets zadel) en m-stuurtje lekkerder rijden omdat het wat meer feedback gaf 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 17:51
				door Bob
				Zeker kan hij dat ik moet zegge zundapp is mooi en stevig maar zodra es iets aan is is het meestal ook wel prijzig in aanschaf van nieuwe onderdele dan vind ik zo jammer dat heb je niet bij yamaha das gwn wat tombo al zei  gwn wat je zelf wilt uitgeven 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 17:52
				door koppel
				je kan een fs1 ook heel betrouwbaar krijgen voor dagelijks vervoer, en daarna moet je er wat voorzichtiger mee omgaan, ze zijn wat gevoeliger voor bepaalde zaken dan bv een dapp.
ik heb jaren zonder problemen op een fs1 gereden, elke dag 70 km naar school met een top van 95 km per uur, toen ik die zelfde fs1 verkocht aan een wat lompige jongen was alles na twee weken stuk.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 17:58
				door Kevin_91
				oke oke oke het wordt een fs1 
ik zal een iets andere rijstijl aan moeten leren maar met een prachtige fs1 als motivatie onder m'n kont moet dat wel lukken 
die Suzuki TSX van me nu rag ik helemaal af omdat het gewoon een k*tding is 
 
nu is het wachten op antwoord van de verkoper van de witte fs1...
 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 18:02
				door Monky
				ik zou een flandria kopen! 
Moest ik er het geld voor hebben 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 18:13
				door Louistje
				koppel schreef:ik heb jaren zonder problemen op een fs1 gereden, elke dag 70 km naar school met een top van 95 km per uur, toen ik die zelfde fs1 verkocht aan een wat lompige jongen was alles na twee weken stuk.
Een kameraad van mij wou ook een FS1 kopen. Ik weet van hem dat hij soms wat "ruig" met het spul omgaat dus ik heb hem een Kreidler aangeraden.
Daar rijdt hij nu al een paar maanden probleemloos op! 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 18:14
				door Pipedown
				goed om te horen dat een Yamaha wordt 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 18:38
				door Zwepper
				Kevin_91 schreef:hij vindt het sowieso al niet zo leuk dat ik voor een nieuwe brommer aan het kijken ben, aangezien dit nummer 5 wordt in exact 2 jaar.
dat is toch niet zo heel extreem 
 maar goed: had er nog iemand naar die advertentie gekeken die ik plaatste? Is het wat denken jullie?
 
hee kevin 
ik heb die advertentie ff bekeken en die brommer is vorig jaar gebouwd door
een bekende van mij , is een erg net ding ! en is zeker geen prutswerk !
rijd ook heerlijk !
 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 18:39
				door Kevin_91
				oke goed om te horen 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 18:52
				door Kevin_91
				weet je misschien ook wat de setup precies is en hoe hard hij gaat?
aangezien ik nog geen antwoordje heb gekregen van de verkoper 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 18:54
				door Zwepper
				toen ik erop reed zat er een 60 cc f5b op 16 mm en een snelle uitlaat
maar hij is toen verkocht aan de gene die hem nu te koop heeft staan 
dus weet niet of er wat aan de setup is verandert maar lijkt me stug met zo
weinig kilometers
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 19:05
				door Jeti
				koppel schreef:[heel verhaal]
Wauw, wat een goed verhaal! 
Maar dat is inderdaad ook wel wat ik doe: als ik echt ga touren/rijden, pak ik de dapp. Ga ik gewoon ff de stad in of een rondje rijden, dan pak ik een andere brommer 
Dus Kevin, misschien toch nog ff Puchje houden voor kleine ritjes ergens heen? (ben ik ook mee begonnen, totdat ik Mobylette ontdekte  

 Binnenkort Puch-opruiming hier 

) )
 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 21:02
				door drummer
				Ik wil ook nog steeds een snor-puch voor de ritjes heen-en-weer naar 't strandje 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 12 aug 2009, 21:04
				door Yamaha rd50m
				misschien moet ik ook zo eens een topic maken met yamaha rd - volvo amazon 
