Pagina 1 van 2

Alles in de wind.

Geplaatst: 04 feb 2008, 19:55
door Handyman
Ik rijd nu met :

F5B-tje 50cc, gevlakte protunakop
16mm mikuni, sproeier 100 lang
snelle schuine pijp
tandjes 13/44

Voor de wind of geen wind loopt 'ie vlot naar de 65.
Windkracht 4/5 tegen krijg ik 'm amper over de 50.
Met een mmmmwwwwoooaaaaappppppp-soundje erbij, alsof de uitlaat lekt, wat 'ie niet doet trouwens. :o

Ik heb de ontsteking superscherp staan, bougie is knap bruin (B8).
Voet, kop en uitlaatpakking vernieuwd.

Wat zou het theoretisch allemaal kunnen zijn ?
Roep maar alles wat in je opkomt, dan kan ik stap voor stap checken.

Geplaatst: 04 feb 2008, 20:17
door Triforce
als je de cilinder zelf niet hebt gevlakt dan is het de sproeier, het kan ook je luchtstel schroefje zijn op je carb, als je dat wilt testen/goed wilt zetten moet je de brommer volle toeren laten draaien en met je luchtstel schroefje zo afstellen dat hij de meeste toeren draait en hoe heb jij je onsteking staan bij de punten 0,4 of 0,35 of 0,30 mm

Geplaatst: 04 feb 2008, 20:25
door Handyman
Stationair loopt 'ie best, start goed, dus de lucht zit wel snor denk ik.
Bougiekleur is goed, de sproeier lijkt me dus ook wel in orde ?
Puntjes staan tussen de 0,35 en 0,40 in.

Geplaatst: 04 feb 2008, 21:12
door Jasperb
Lijkt mij gewoon het karakter van je brommertje. Het is geen auto die altijd in elk toerengebied vlekkeloos rijdt. Je hebt onder andere geen electronische ontsteking en de verbranding is lang niet zo efficient (en daardoor de vermogensafgifte).

Wanneer je met hardere wind dezelfde snelheid wil halen moet de motor meer brandstof krijgen om dezelfde snelheid te behalen als bij minder wind. Dat is hoogstwaarschijnlijk dat bwooaap geluid.

Geplaatst: 04 feb 2008, 22:59
door Triforce
dus een te kleine sproeier wat je erin heb zitten probeer is een 130 of 140

ik heb het zelfde gehad ik heb dezelfde kleur bougie met een 110 sproeier en 150 sproeier maar ik heb meer kracht met 110 onderin en midden gebied en met de 150 de midden en iets meer boven gebied,

en een f5b is meer afgestemt op onder gebied dus veel kracht onderin

ik rij zelf met een f5b met afgevlakte kop en cilinder rijd als een trein 13/40 rij ik 70 en met 14/44 rij ik ongeveer 90 maar ik heb nog een paar krasjes en naar getik in me blok dus ik moet mijn zuiger maar weer eens vervangen,

Geplaatst: 04 feb 2008, 23:29
door Handyman
OK, zit wat in, eens experimenteren met de sproeier / gasnaald dan maar.

Ik zag trouwens op de zuiger, onder de zuigerveren, zwarte "vlammen" zitten.
Zou het kunnen dat de veren "lekken" en er zo een vermogensverlies optreedt ?

Geplaatst: 05 feb 2008, 05:50
door Niels
Dat zou heel goed kunnen! :shock:

Geplaatst: 05 feb 2008, 12:17
door occ1s
denk dat je iets te grote sproeier hebt of de gasnaald op zn rijkst...
hij start koud goed? dus dan denk ik dat hij zeker niet te klein is...

Geplaatst: 05 feb 2008, 13:49
door jeroenvans
ff zuigerveren en zuiger vervangen denk ik. want je zuiger mag best bruine vlekjes hebben bij de slotspeling, maar geen zwarte brandgaten... :wink:

Geplaatst: 05 feb 2008, 14:04
door Tombo
Ik heb ook zwarte vlekken, mijn zuiger is ook te klein, maar loopt wind tegen ook 75 :P
Als je bougie gewoon goed perfect koffiebruin is zou ik het niet daar zoeken. Ik denk eerder wat jasper zegt, dat is het karakter van de brommer/F5B cilinder

Geplaatst: 05 feb 2008, 14:19
door Triforce
je moet ander gewoon even een andere zuiger erin stoppen een nieuwe of gewoon nieuwe zuiger veren maar ik zou verder dan niet met je carb gaan klooien en ook 1 ding als je veel kracht onderin wilt hebben zou je de punten op 30 - 35 zetten maar het is geen aanrader

Geplaatst: 05 feb 2008, 17:09
door YamaSam
Triforce schreef:je moet ander gewoon even een andere zuiger erin stoppen een nieuwe of gewoon nieuwe zuiger veren maar ik zou verder dan niet met je carb gaan klooien en ook 1 ding als je veel kracht onderin wilt hebben zou je de punten op 30 - 35 zetten maar het is geen aanrader

:roll: je kan hem ook adviseren gewoon een nieuw blok te steken?


ik hoor hier niemand over HET TIJDSTIP VAN DE ONTSTEKING spreken?

hoeveel mm's voor hoogdood gaan de punten open Handy?

en/of vonkt hij over de punten als je wat gas geeft?

Geplaatst: 05 feb 2008, 19:13
door edje
-ontkolen
-onstekingstijdstip idd
-voetpakking die voor de spoelpoorten zit

Geplaatst: 05 feb 2008, 20:06
door Handyman
YamaSam schreef:
ik hoor hier niemand over HET TIJDSTIP VAN DE ONTSTEKING spreken?

hoeveel mm's voor hoogdood gaan de punten open Handy?

en/of vonkt hij over de punten als je wat gas geeft?


Punten gaan open op het merkteken (ja, ik rook shag), op BDP net geen 0.40 open, de voelermaat gaat stroef dan.
0.35 voelertje gaat er tussendoor.
Hij vonkt wel over de punten inderdaad.

Geplaatst: 05 feb 2008, 20:08
door ginofs1
hoi je spreekt over 35/40.
als je een fs1 ontsteking afstelt dan stel je de punten zo dat ze net gaan openen als de zuiger 1.8mm voor het bovenste dode punt staan.
afstellen met een voelemaatje gaat niet lukken , dan is het tijdstip niet goed en krijg problemen.
zwarte vlekken op je zuiger is niet erg.krassen in je cilinder boven de uitlaatpoort is uit den boze.

gr gino