Pagina 1 van 2

Vastlopers door te weinig/geen smering

Geplaatst: 13 mar 2008, 21:56
door jurriaan
Beste FS1'ers,

ik heb een paar maanden geleden al (dat gaat snel) een oliepomp van YamaSam gekregen (ben ik zeer dankbaar voor en zal als alles het doet mijn dankbaarheid laten blijken). maar nu ben ik toch redelijk benauwd wegens verhalen van vastlopers en kapotte oliepompjes.

hoe weet ik wanneer iets vastloopt en hoe kan ik dat voorkomen???

nu mixte ik voor het eerst benzine (normaal tank ik altijd mix) en die verhouding is 1:45, is dat goed?

iemand nog enig idee hoelang ik kan rijden zonder smering?

hartelijke groeten en wederom bedankt,
Jurriaan Daams

Geplaatst: 13 mar 2008, 23:53
door wietsefs1
Oliepompje zo ver mogelijk weg gooien of plat slaan en inlijsten.
Meng gewoon zelf syntetische mengolie 1 op 35, dan ben je altijd safe.
Je kunt vast een minuut zonder smering rijden, maar wat de schade dan kan zijn, dat wil je niet weten.

Geplaatst: 14 mar 2008, 00:05
door jurriaan
het vreemde eraan is dat die dingen wel geleverd werden met oliepomp, als dat steeds kapot ging zouden ze dat niet leveren toch?

ik wil graag mn fs1 terugbrengen in orginele staat en daar hoort dus een oliepompje bij. zelf mixen is ook weer altijd zon gedoe.

iemand tips nd tricks?

Geplaatst: 14 mar 2008, 00:10
door Yamaha rd50m
ik rij met men rd al twee jaar rond met oliepompje en nooit probleme gehad, gewoon zien dat het juist is afgesteld

Geplaatst: 14 mar 2008, 00:12
door jurriaan
kijk, dat hoor ik graag maar kunt u mij vertellen hoe ik hem moet afstellen? ik heb daar geen idee van.

Geplaatst: 14 mar 2008, 00:20
door Yamaha rd50m
moeilijk om zo uit te legge, zit ergens een schroef aan om de hoeveelheid olie die erdoor komt te regele, maar weet niet vanbuite hoe die moet staan, zulle de fs1 rijders mss beter wete, ik denk als dit één keer fatsoenlijk inorde is je niet zoveel schrik moet hebbe dat hij kapot gaat

Geplaatst: 14 mar 2008, 09:06
door YamaSam
dat staat hier ergens op de site! Al weet ik zelf niet waar.. maar ik herinner me een topic waar dat instond..
Als je de FS1 origineel laat, en niet de laatste verscholen pk naar buiten wil knijpen, rijd je jarenlang zorgenloos rond met zo'n pompje ; )

Geplaatst: 14 mar 2008, 09:26
door Tombo
In principe moet 'ie het zelfs goed doen op een opgevoerde FS1 :P ze zijn immers ook berekend op FS1's die 90 km/h lopen :P

Geplaatst: 14 mar 2008, 09:52
door YamaSam
en met olie van dertig jaar oud!

ik wou enkel zeggen, dat wanneer je met het regime van je motor aan het experimenteren gaat, je die onbekende factor (hoeveel smering geeft het juist) wel kan missen..
de smering verarmt je mengsel, en je weet niet hoeveel die pomp juist geeft, en of hoeveel het debiet verandert bij toerenmaken..

bovendien is het pompje niet ontworpen voor meer dan 10000 toeren denks
en het verhoogt de inertie van je rolwerk

Geplaatst: 14 mar 2008, 11:40
door wiebo
De pompjes zullen wel BIJNA nooit stuk gaan, bij mij gebeurde het echter WEL en de gevolgen laten zich raden. Gebeurde trouwens toen de brom maar max. 45 of zo kon! Daarna gelijk in de prullenbak gedaan en lekker veilig zelf gaan mengen.

Geplaatst: 14 mar 2008, 23:40
door Handyman
Altijd met pomp gereden, nooit problemen..
Op een lekje na, wat achteraf errug simpel bleek.

Pomp pompt al 31000 km probleemloos.

Geplaatst: 15 mar 2008, 12:32
door RDFS1
Een extra druppie olie in je tank is voor een fs1 altijd goed.
Met inrijden van nieuw spul meng ik 1:25,daarna met een wat gekietelde fs1 1:35.
Klinkt vet gesmeerd maar wel nooit een vastloper gehad,fs1 heeft nu eenmaal kleine cilindertjes met weinig koeling.
Een oliepompje zou ik niet op durven vertrouwen.
Vind zelf mengen ook geen gedoe,heb altijd zo'n 20 liter gemengd hier op vooraad staan :lol:

Geplaatst: 16 mar 2008, 18:42
door jurriaan
hartelijk bedankt allen!

Geplaatst: 16 mar 2008, 18:51
door mpro09
het is inderdaad niet dat ze snel stuk gaan maar als je pompje stuk gaat merk je het te laat

een 2ru pomp mengt 1:50 op een standaard 2ru met 10mm carb, zet je daar een 16mm op met een grote sproeier gaat je brommer harder en heef tie dus meer olie nodig en krijgt ie infeite minder

Geplaatst: 16 mar 2008, 20:48
door Andries
RDFS1 schreef:Een extra druppie olie in je tank is voor een fs1 altijd goed.
Met inrijden van nieuw spul meng ik 1:25,daarna met een wat gekietelde fs1 1:35.
Klinkt vet gesmeerd maar wel nooit een vastloper gehad,fs1 heeft nu eenmaal kleine cilindertjes met weinig koeling.
Een oliepompje zou ik niet op durven vertrouwen.
Vind zelf mengen ook geen gedoe,heb altijd zo'n 20 liter gemengd hier op vooraad staan :lol:


doe ik ook altijd, weet je tenminste cker dat de boel niet vastloopt
kheb ook nog nooit een vast/warmloper gehad 8)