Pagina 1 van 2
zuiger biturbo cillinder
Geplaatst: 25 mar 2008, 22:55
door indian
Even een vraagje over een zuiger,afgelopen weekend is de zuiger(asso) met 1 zuigerveer van mijn biturbo cilinder van de werkbank gevallen en gesneuveld(hoe krijgt ie het voor elkaar).
Nu heb ik nog een nieuwe zuiger liggen met de juiste maat,maar dan een gewone met twee zuigerveren,kan ik deze gewoon in de biturbo gebruiken of moet ik toch weer zo'n asso zuiger aanschaffen.
Geplaatst: 26 mar 2008, 08:30
door Martijn
Ik weet niet wat voor een cilinderwand die cil heeft ? Maar als dat gewoon gietijzer is, kan het prima !
Geplaatst: 26 mar 2008, 14:09
door Andries
biturbo is aluminium
je moet weten of het een zuiger voor alu. of gietijzer cylinder is
als het idd voor alu. is dan is het geen probleem kan ie er zo in
Geplaatst: 26 mar 2008, 17:25
door Dorfie
Nicasil of chroom zeker? De wand zal geen aluminium zijn denk'k

Geplaatst: 26 mar 2008, 18:31
door Tombo
2 zuigerveren gaat perfect.
Wand is idd chroom of nicasil. Ik dacht nicasil. In nicasil kan je in principe alle soorten zuigerveren monteren, bij een chroomwand moet je oppassen dat je geen chrome zuigerveren monteerd, dat vreet je wand op.
Geplaatst: 26 mar 2008, 18:43
door indian
Het is geen chrome wand, dan kan ik er dus een gewone zuiger indoen met twee zuigerveren,zonder dat dat funest is voor de wand?
Geplaatst: 26 mar 2008, 18:52
door Tombo
Maakt dan niks uit. Die Asso zuiger is in principe een normale zuiger met alleen een enkele topveer. Met 2 zuigerveren zou je in theorie iets meer compressie moeten hebben.
Geplaatst: 26 mar 2008, 18:53
door jonnotje
maar ook meer wrijving...

Geplaatst: 26 mar 2008, 18:55
door Martijn
Maar als je dat goed inrijdt is het dacht ik te verwaarlozen tov de compressie die je hebt

Geplaatst: 26 mar 2008, 19:02
door indian
Tombo schreef:Maakt dan niks uit. Die Asso zuiger is in principe een normale zuiger met alleen een enkele topveer. Met 2 zuigerveren zou je in theorie iets meer compressie moeten hebben.
Dus een gewone zuiger is dus beter dan zo'n asso zuiger met twee extra gaten in een alu biturbo cilinder wat compressie aangaat(dus eigenlijk meer power)
Geplaatst: 26 mar 2008, 19:08
door Tombo
Als je een goed passende Asso zuiger hebt, zal het kwa compressie niet zo heel veel uitmaken. Die gaten hebben naar mijn mening weinig nut (alleen bij een zuigergestuurde/halfzuigermembraan gestuurde brommer_
Geplaatst: 27 mar 2008, 08:09
door edje
even op de slotjes en de poorten lettten he

Re: zuiger biturbo cillinder
Geplaatst: 28 mar 2008, 14:06
door Triforce
indian schreef:Even een vraagje over een zuiger,afgelopen weekend is de zuiger(asso) met 1 zuigerveer van mijn biturbo cilinder van de werkbank gevallen en gesneuveld(hoe krijgt ie het voor elkaar).
Nu heb ik nog een nieuwe zuiger liggen met de juiste maat,maar dan een gewone met twee zuigerveren,kan ik deze gewoon in de biturbo gebruiken of moet ik toch weer zo'n asso zuiger aanschaffen.
Asso zuigers voor athena/biturbo is niet meer aan teschaffen wegens de fabriek het niet meer maakt,
en de asso zuiger heeft 3 verschillen met de normale zuiger:
de zuigerpen hoogte zit iets lager zodat de zuiger iets meer omhoog komt,
de asso zuiger heeft 1 zuiger veer,
en als laatste de kop van de zuiger is anders
Geplaatst: 28 apr 2008, 21:03
door Sietse
ik rij zelf met een Eurocilindro. laatst was mijn pistonpen versleten. hij had hele vreemde slijtsporen. Toen wilde ik een pistonpen uit een standaard zuiger gebruiken maar deze bleek veelste kort te zijn. toen heb ik die standaard zuiger maar gemonteerd. hij heeft met een standaard zuiger veel minder kracht. dit komt waarschijnlijk door dat de zuiger korter is zoals Triforce zei en dus compressie mist. ik vertrouw deze setup niet helemaal zo dus ik ben op zoek naar een nieuwe pistonpen maar helaas nog nergens kunnen vinden.
ik had de versleten pistonpen op school laten zien aan een welheuze ''pistonpenexpert''(ik wist niet dat die bestonden). die vertelde mij dat de slijtsporen die ik had duide op een cilinder die niet haaks op het motorblok zou staan. komt dat vaker voor?
Geplaatst: 28 apr 2008, 21:24
door Triforce
Sietse schreef:ik rij zelf met een Eurocilindro. laatst was mijn pistonpen versleten. hij had hele vreemde slijtsporen. Toen wilde ik een pistonpen uit een standaard zuiger gebruiken maar deze bleek veelste kort te zijn. toen heb ik die standaard zuiger maar gemonteerd. hij heeft met een standaard zuiger veel minder kracht. dit komt waarschijnlijk door dat de zuiger korter is zoals Triforce zei en dus compressie mist. ik vertrouw deze setup niet helemaal zo dus ik ben op zoek naar een nieuwe pistonpen maar helaas nog nergens kunnen vinden.
ik had de versleten pistonpen op school laten zien aan een welheuze ''pistonpenexpert''(ik wist niet dat die bestonden). die vertelde mij dat de slijtsporen die ik had duide op een cilinder die niet haaks op het motorblok zou staan. komt dat vaker voor?
Ik heb het niet mee gemaakt nog
de pistonpen plaatsing van een asso zuiger is anders dan van een normale zuiger, van de asso zuiger pistonpen gat zit net 1mm omlaag zodat de zuiger 1mm hoger zit dan normaal,