Pagina 1 van 4

Sublieme verschillen tussen FS1 onderdelen

Geplaatst: 28 mar 2008, 12:34
door YamaSam
De laatste dagen heb ik een vijftal motoren gedemonteerd,
een 378, een 2RT, twee 2RU's en een 5A2
respectievelijk:
bijna versleten, goed gebruikt, jaren in de tuin zonder cylinder, en haast ongebruikt (wegens sheriff :) )..

parallel gewerkt, maar alles apart gehouden. Dan, met het oog op het samenstellen van een strakke raceblok, alle tolerantiegevoelige maten beginnen opmeten en noteren. Hierbij kwam ik tot soms opmerkelijke verschillen tussen die modellen.

Aangezien hier veel kennis uit voortkomt, lijkt het me wel de moeite van hier een topic aan te wijden.

Geplaatst: 28 mar 2008, 12:39
door YamaSam
Om te beginnen ging mijn intresse uit naar de koppelingshuizen.
Al metteen bleek het huis van de 378 een zwaarder type te zijn, met dubbele klinknagels binnenin, en een anders gevormde rugschaal.

Bovendien bleek de lengte van de lippen (waar de platen invallen) een heel end minder diep..
Toch een belangrijk punt wanneer men platen wil bijsteken..
Afbeelding
Zoook de diepte van de groeven van de binnenplaat (waar de platen overschuiven)
bij geenenkele schijf bleek deze afstand gelijk :shock:
het veschil zit'em in de rand aan de voet, bij de ene is die tot haast een mm dikker dan de andere
ook bij de dekplaten grote verschillen, hier een dikke bolle, en een magere
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 28 mar 2008, 13:34
door edje
dat het 378 huis zwaarder is had ik je ook zo kunne vertellen, die is van ijzer en de vanaf (??) 2f2 zijn ze van alu :wink:

maar wel tof dat je de moeite doet om zulke dingen te posten :P :D

Geplaatst: 28 mar 2008, 14:48
door Tombo
1j5 is ook alu, zal dan wel vanaf de 378 naar 1j5 overstap van alu zijn ofzo

Geplaatst: 28 mar 2008, 15:05
door YamaSam
komen we bij de drukstiften,
je kan zo zien welke gelopen hebben zonder kogeltje..
de assen hiervan lopen blauw naar de uiteinden,
en de paddestoel speelt zijn groeven kwijt bovenaan:
Afbeelding
Afbeelding
links is gladgeschuurd door te draaien zonder kogel

Geplaatst: 28 mar 2008, 15:11
door YamaSam
krukassen:
volledig vast en begaaid
los met speling, gehavend oppervlak door water
goed
en nieuwe topracing:
Afbeelding
let op de verschillende eindes voor de primaire tandwielen:
leiden tot andere tandwielen:
rondom geribd en enkele sleuf
Afbeelding

Geplaatst: 28 mar 2008, 15:18
door YamaSam
schakelwalsen:
het verschil zittem hier in de hoedjes, de 378 heeft diepere welvingen,(achterste in't bakje)
het half pinnetje is geborgd met een minicirclipje.. niet te vinden op de moderne versies
Afbeelding
door het kijken naar een schakelwals, kan je al enigszins weten hoe die zal schakelen, de inslijting komt voor op dezelfde plaatsen, vlak na de scherpe bochten, waar de vork rust per vitesse..

Geplaatst: 28 mar 2008, 15:23
door YamaSam
koppelingsdeksels:
2 schijf, 2 membraan, toch nog onderlinge verschillen,
in de carbu-uitsparing, de stompe bolling links (over krukaskop)
staat bij de membraan van de 2RT een inspuitingsafdruk
de gaten van de pomp zijn dicht
Afbeelding

Geplaatst: 28 mar 2008, 15:24
door Martijn
Toffe info man !

Waardeer het stiekem best ewl, en ook handig om te weten als je je blokje harder wil laten lopen ;) Kleine details doen het m :)

Geplaatst: 28 mar 2008, 15:25
door YamaSam
secundaire assen:
waarschijnlijk het best gekende verschil, de lange versie voor een trapstel
Afbeelding

Geplaatst: 28 mar 2008, 15:26
door Martijn
Heb je eigenlijk een 5 bak ? Of niet ?

Geplaatst: 28 mar 2008, 15:34
door YamaSam
Martijn schreef:Heb je eigenlijk een 5 bak ? Of niet ?

vijfbakken zijn voor kapitalistische sukkels die hun motor niet deftig kunnen opvoeren! :mrgreen:

(nee, grapje... maar ik heb er wel geen :evil: )

Geplaatst: 28 mar 2008, 15:45
door Niels
YamaSam schreef:secundaire assen:
waarschijnlijk het best gekende verschil, de lange versie voor een trapstel
Afbeelding


Als je goed kijkt zie je dat bij de voorste as het kleine tandwiel op de as zit geperst (of uit 1 stuk met de as gemaakt) en bij de achterste zit deze met groeven en circlips en is dus los te halen :wink:
Je kan dus nooit een 2RU bak compleet op een lange as zetten :P

Geplaatst: 28 mar 2008, 15:48
door Tombo
Echt wel :prof:

Afbeelding


Maar leuk/goed dat je al die verschillen noteerd, mss kunnen we daar een aparte pagina voor maken op de site zelf (dus niet zozeer op het forum), net zoals de uiterlijke verschillen tussen de verschillende modellen

Geplaatst: 23 apr 2008, 20:04
door hammie99
Over verschillen gesproken, deze ontsteking hebben we nog liggen en heb ik persoonlijk nog nooit gezien. Hij heeft een alluminium vliegwiel. Kunnen jullie hier nog wat over vertellen?

http://img177.imageshack.us/img177/5973/imag0715fc0.jpg

http://img508.imageshack.us/img508/6532/imag0716lz4.jpg