Pagina 1 van 2
onregelmatige vonk
Geplaatst: 09 nov 2008, 11:27
door firenzo
hey!
ik sta op het punt om mijn brommer te starten.
ik heb geprobeerd om een beetje naft in de cilinder te spuiten, en daarna hem in gang te "kicken".
dit is niet gelukt, de vonk is onregelmatig bij meermaals in gang trappen...
ik heb de contactpunten vervangen (en juist gezet), ook de condensator is vervangen...
iemand verder nog een id waar het aan kan liggen?
alvast bedankt,
jan
Geplaatst: 09 nov 2008, 12:19
door Triforce
wat is de afstand van de bougie arm tot aan de elektrode?? die moet tussen 0,5mm en 0,6mm zitten, en misschien is de bobine niet helemaal lekker
Geplaatst: 09 nov 2008, 13:35
door Martijn
Bobine die het begeven heeft ... Bougiedop die gaar is ?
Nieuwe bougie ?
Geplaatst: 09 nov 2008, 22:11
door edje
contactpunten schoon?
Geplaatst: 10 nov 2008, 12:54
door firenzo
hey!
bedankt voor de reacties,
het is een nieuwe bougie en bougiekop, het zijn nieuwe contactpunten en nieuwe condensator...
kan er veel met zo'n bobine gebeuren?
groeten
Geplaatst: 10 nov 2008, 13:20
door YamaSam
vergeet bij nieuwe punten niet de contactvlakken effe te ontdoen van de transportwax,
een dun niet geleidend laagje op de contacten,
vaak doen nieuwe punten het daardoor niet...
vouw een zeer licht schuurpapiertje (of gewoon papier) effe dubbel, en wrijf het tussen de punten door

Geplaatst: 10 nov 2008, 13:46
door firenzo
ha super!
ga ik even proberen...
ik kan me niet voorstellen dat de bobine het nie zou doen...
als ik 4 keer in gang trap, dan geeft hij op die vier keer mss één keer een vonkje.
ik heb net de bougiekop vervangen en de bougie is nieuw...
bedankt!
Geplaatst: 10 nov 2008, 13:56
door firenzo
hey!
idd het blijkt beter te gaan :d
enkel is nu de vraag: "hoe groot is zo'n ontstekingsvlam?"
ik heb de indruk dat die aan de kleine kant is, en daarom mss het gasmengsel niet kan ontsteken...?
groeten!
Geplaatst: 10 nov 2008, 16:12
door edje
zonder bougiedop moet je toch wel een cm of zo kunnen trekken

Geplaatst: 11 nov 2008, 17:32
door firenzo
hey!
ik weet het niet meer, heb de contactpunten even opgeschuurd.
als ik in het begin hem in gang trap, dan vonkt hij goed.
blijf ik hem in gang trappen dan ontsteekt hij maar 1 op de 10 keer...
bougiekop nogmaals vervangen...nieuwe bougie...
kan het een massa probleem zijn?
hoe zit de motorblok geaard met het kader?
groeten jan
Geplaatst: 11 nov 2008, 17:49
door Dingetje
heb je je puntjes wel goed vastgezet
nu lijkt het wel alsof ze gewoon verschoven zijn
Geplaatst: 12 nov 2008, 17:47
door firenzo
staan goed vast...
Geplaatst: 13 nov 2008, 12:30
door firenzo
hey!
ik heb eens even op het forum zitten rondneuzen, daar heb ik een topic "ontsteking afstellen" gevonden van niels.
heel handig! ik heb alles eens even nagekeken;
om te beginnen de ontstekingspunten zijn nieuw, afgesteld op het juiste tijdstip van ontsteking.
de condensator is nieuw, de draden van de ontsteking zijn allen doorgemeten en zijn goed.
nu heb ik mijn bougie met een voelermaat afgesteld (0.35mm) het is een B7HS, heb al enkele bougiekoppen van ngk en champion geprobeerd.
het probleem was dat ik geen ontstekingsvlam bij de bougie kreeg (of soms maar even), dus heb ik de spoelen even uitgemeten.
ik meet op de gele draad vanaf de ontsteking (dus ik denk de "dagspoel") maar 0.6V!!! dat vind ik weinig...?
op de groene draad (ik denk "nachtspoel") meet ik 1.4V...
omdat ik steeds de bobine op de gele draad aangesloten heb, en geen vonk op de bougie kreeg (of een enkele keer), heb ik geprobeerd op de groene draad.
met succes ik krijg nu een mooie ontsteking op de bougie...
ik denk dat de spanning (0.6V) van de "dagspoel" te weinig was om de bobine te voeden, en dat hij daarom enkel bij spanningspiekjes boven de 0.
6V wou ontsteken.
enkel krijg ik mijn krel nog niet in gang, en ik vraag me af of 1.4V van de "nachtspoel" niet te weinig is om de bobine te voeden...
iemand nog praktische tips om een brommer makkelijk in gang te krijgen?
alvast bedankt!!! :d
groeten,
jan

Geplaatst: 13 nov 2008, 14:20
door YamaSam
komen groen en geel niet uit hetzelfde spoel bij jouw misschien?
geel en groen, komen uit hetzelfde spoel, en zijn van het verlichtingscirquit
je ontsekingspoel heeft één draad, en die is bij mijn weten zwart, de enige draad die uit je blok komt en iets met ontesteking temaken heeft, is de zwartwitte.
Het is zo dat een fs1motor start wanneer je de vierpolige stekker uittrekt, óf je de zwartwitte losmaakt van het contact.
Om hem stil te leggen, verbinden ze die met de massa.
ik stel dus voor om die stekker es uit te trekken, ook de bobijndraad, en een draadje te leggen van de zwartwitte, rechtstreeks naar de bobijn. Dan kijken hoe ie vonkt

Geplaatst: 13 nov 2008, 14:43
door firenzo
ok thx even proberen!!!