Pagina 1 van 3
					
				APK voor bromfietsen, scooters en motoren
				Geplaatst: 08 dec 2008, 17:31
				door Jeti
				Fabrikanten willen apk voor bromfietsen
AMSTERDAM - Er dient een jaarlijkse keuring te komen voor bromfietsen en scooters. De Europese vereniging van fabrikanten van gemotoriseerde tweewielers (ACEM) werkt aan richtlijnen op basis van vrijwilligheid.
Een woordvoerder van RAI Vereniging bevestigde maandag een bericht hierover in De Telegraaf. RAI Vereniging, in ons land de vertegenwoordiger van de fabrikanten, steunt de plannen, waarmee de strijd kan worden aangebonden tegen opgevoerde, lawaaierige en slecht onderhouden brommers en scooters.
De plannenmakers willen de apk laten gelden voor tweewielers tot 50 cc. Ze gaan er vooralsnog vanuit dat de eigenaren vrijwillig meewerken. Mocht dat niet lukken, dan willen ze wettelijke regels.
De Bovag, die de tweewielerwinkels vertegenwoordigt, is bereid over de plannen te praten.
(ANP)
Bron: 
http://www.ad.nl/binnenland/2830829/Fab ... etsen.html
-----
APK voor scooter
Scooters, motoren en bromfietsen moeten ook gewoon onder de APK vallen.
De Europese vereniging van motorfietsfabrikanten ACEM pleit daarvoor.
Ons land is één van de weinige Europese landen waar zo'n keuring niet geldt. Het plan wordt met applaus verwelkomd door ANWB en Bovag, zo meldt De Telegraaf.
De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging is woedend over het voorstel.
Bron: 
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binn ... ooter.html 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 17:34
				door Yamaha rd50m
				dat zou minder zijn,
in belgie is momenteel ook nog geen keuring voor moto's, 
hopelijk zorgen ze dan ook voor een categorie oldtimers zoner keuring...
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 17:39
				door mpro09
				opzich ben ik wel voor als het gratis zou zijn, maar dat wordt het niet dus nee
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 17:44
				door Zwepper
				kan je leuk elk jaar je brommer weer gaan afvoeren  

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 17:44
				door Pipedown
				hoeft van mij ook niet hoor 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 17:47
				door Yamaha rd50m
				ik vinnet wel een beetje gek dat ze rekenen op de vrijwillige meewerking, dat zou wel een goed systeem zijn,
maar als dan bevoorbeeld 100 eigenaars het niet willen moeten ze het int totaal toch nog altijd verplcith maken...
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 18:00
				door Jeti
				Ja, maar wie wil hier nou vrijwillig aan meewerken.. Het is juist om de slecht onderhouden en opgevoerde brommers tegen te gaan. Die mensen werken dan dus sowieso al niet mee.
Achterlijk gedoe. Tenzij ze oldtimers buiten beschouwing laten natuurlijk..
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 18:09
				door br3cht
				ben er altijd al voor geweest om moto's te keuren
die rijden net als auto's ook op de autosnelweg 120km/h
stel je maar eens voor dat je voorwiel door een losse bout wegvliegt  
 
en moto's zouden hun lichten ook moeten regelen, als je met de auto rijd en er komt zo'n moto voorbij met het licht te hoog zie je niets meer van de baan.
voor scooters/brommers vind ik het klein beetje overdreven.
gewone dingen zoals lichten en snelheid oke
doen ze in het dagelijkse leven ook
maar om echt alles van a tot z te controleren 
neen dat niet
 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 18:11
				door pee67
				Niet dat ik er op zit te wachten hoor, maar toch geen 
gek idee een apk, je haalt wel de slecht onderhouden
brommers en scooters van de weg, of dwingt ze tot goed onderhoud.
De serieuze oldtimer bezitter zit qua onderhoud toch al goed,
het grootste nadeel zal het terugvoeren zijn.
Maar wat mij weer een vraag oproept
waarom worden brommers en scooters van de weg gehaald
nadat ze te hard gereden hebben?
En waarom worden er dan motoren en auto's
op de markt gebracht die met gemak
1.5 tot 2 x de maximun snelheid kunnen halen???????
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 18:12
				door Andries
				is helemaal niet nodig
de meeste motorrijders zijn wel verstandig genoeg om hun motoren goed te onderhouden
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 18:15
				door Yamaha rd50m
				pee67 schreef:Niet dat ik er op zit te wachten hoor, maar toch geen 
gek idee een apk, je haalt wel de slecht onderhouden
brommers en scooters van de weg, of dwingt ze tot goed onderhoud.
De serieuze oldtimer bezitter zit qua onderhoud toch al goed,
het grootste nadeel zal het terugvoeren zijn.
Maar wat mij weer een vraag oproept
waarom worden brommers en scooters van de weg gehaald
nadat ze te hard gereden hebben?
En waarom worden er dan motoren en auto's
op de markt gebracht die met gemak
1.5 tot 2 x de maximun snelheid kunnen halen???????
aangezien je in duitsland op sommige plekke toch zo hard mag rijde als je wilt is die maximumsnelheid voor auto's wel iets anders volgens mij,
met een brommer mag je alleen op plekke rijde waar je maximum 50 mag, 
die keuring zou volgens mij vooral problemen geven met "specials"..
 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 18:16
				door mpro09
				@br3cht
ik snap je punt maar ik zie het precies anders om 
 
motorrijders zorgen over het algemeen goed voor hun motoren(evenals de meeste oldtimer brommers 

 )
maar die scooters die 10.000km's rijden zonder ooit onderhoudente worden met kromme frames en pneumatische remmen
vind ik goe dals die is gecontroleerd zouden worden
 
			 
			
					
				Re: APK voor bromfietsen, scooters en motoren
				Geplaatst: 08 dec 2008, 18:18
				door PD
				Jeti schreef:De plannenmakers willen de apk laten gelden voor tweewielers tot 50 cc. 
nou lijkt me eazy toch, 60 cctje er op 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 18:18
				door pee67
				Ik pleit ervoor dat er 
GEEN apk nodig is voor oldtimers  
  
 
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08 dec 2008, 18:26
				door Jeti
				Yamaha rd50m schreef:aangezien je in duitsland op sommige plekke toch zo hard mag rijde als je wilt is die maximumsnelheid voor auto's wel iets anders volgens mij,
met een brommer mag je alleen op plekke rijde waar je maximum 50 mag, 
die keuring zou volgens mij vooral problemen geven met "specials"..
Dat is niet helemaal waar, want in Griekenland en Italië (dacht ik..) mogen brommers harder dan 50..