Pagina 1 van 7

Led lampjes

Geplaatst: 05 jan 2009, 20:15
door paull
Ik heb 10 rode felle 5mm ledjes gekocht voor mijn achterlicht. Deze leds hebben de volgende eigenschappen:
DC stroom duty 100% 20 mA
Spanning 1,8 V
Lichtsterkte 400 mcd
Golflengte 660 nm
Behuizing water clear
Hoek 120 graden
Sperspanning 5 V
Sperstroom (5V) 10 µA

Wat is dan sperspanning? Want er komt 6v op te staan, maar moet ik ze in serie zetten of allemaal apart. Want ik weet niet of één zo'n ledje 6v kan uithouden, maar dan branden ze wel feller. Of weerstandjes gebruiken...

Geplaatst: 05 jan 2009, 20:19
door mpro09
allemaal met een weerstandje of in serie idd :wink:

Geplaatst: 05 jan 2009, 20:26
door Hans W
Je hebt met sperspanning te maken als het wisselspanning is, dan is de maximale spanning waarmee die wisselt 5V
maar dat maakt bij jou niet uit omdat een accu gelijkspanning afgeeft

Geplaatst: 05 jan 2009, 20:32
door paull
Oke nuttige informatie, maar als ik er 10 in serie zet brand dat toch best fel op 6v?

Geplaatst: 05 jan 2009, 20:40
door Frederik
leds in serie is niet heel goed (dacht ik)
maar het achterlicht is via een spoel, dus wisselspanning
gelijkrichten, en een simpele regelbare voeding met een lm317,en de uitgang regelen op 3 volt ongeveer, dan hoeven er geen weerstanden, of leds in serie enz....
das het veiligst volgens mij
schema:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view
T1 weglaten, daar moet je spoel komen
P1 vervangen door een instelpotmeter
en voor het remlicht zal je de schakeling opnieuw moeten maken, maar hoe je die samen moet gebruiken, das voor iemand anders om op te lossen

Geplaatst: 05 jan 2009, 20:45
door paull
Frederik schreef:leds in serie is niet heel goed (dacht ik)
maar het achterlicht is via een spoel, dus wisselspanning
gelijkrichten, en een simpele regelbare voeding met een lm317,en de uitgang regelen op 3 volt ongeveer, dan hoeven er geen weerstanden, of leds in serie enz....
das het veiligst volgens mij
schema:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view
T1 weglaten, daar moet je spoel komen
P1 vervangen door een instelpotmeter
en voor het remlicht zal je de schakeling opnieuw moeten maken, maar hoe je die samen moet gebruiken, das voor iemand anders om op te lossen


Nee nee nu zit je fout. Je achterlicht gaat wel via de accu en is dus gelijkspanning. Verder moet je wel in serie of met weerstanden werken. Maar je kan ook steeds serie's van 4 maken.

Geplaatst: 05 jan 2009, 20:55
door Frederik
mijn achterlicht toch niet? het remlicht wel
zijn 10 leds niet wat weinig?, ik was dit ook van plan, ik heb ineens 100 felle rode 5mm leds gekocht, maar ik moet ze nog op een printje zetten, de lokale elektronica handel is net gestopt, dus moet ik nu naar geel of mol, en das toch wel effe rijden

Geplaatst: 05 jan 2009, 21:08
door Frederik
als je bij de elektrische schema's gaat kijken, dan zie je dat het achterlicht de blauwe kabel is, en deze zit in het contactslot verbonden met de gele kabel, en deze komt van de spoelen
of ben ik verkeerd?

Geplaatst: 05 jan 2009, 21:13
door paull
Wat weinig? Ha mijn vriend heeft er 2 in zitten en die zijn al oogverblindend. Je moet goed kijken naar het soort led en de lichtsterkte. Je hebt idd ook van die zwakke rode ledjes, maar ook speciale ledjes die erg fel zijn kun je kopen. Die zijn vaak van doorzichtig glas i.p.v. rood glas. Kijk op led-buy.nl.


owjah en je achterlicht gaat echt op de accu. Het bewijs kan je zelf leveren, zet je contact slot aan en je achterlicht gaat branden als alles goed zit :wink:

Geplaatst: 05 jan 2009, 21:56
door Triforce
Frederik schreef:mijn achterlicht toch niet? het remlicht wel
zijn 10 leds niet wat weinig?, ik was dit ook van plan, ik heb ineens 100 felle rode 5mm leds gekocht, maar ik moet ze nog op een printje zetten, de lokale elektronica handel is net gestopt, dus moet ik nu naar geel of mol, en das toch wel effe rijden


Hoe doet het achterlicht dan als je hem op contact set lichtstand, dan staat de achterlamp te branden, zo niet dan is er iets mis in je kabelboom

Geplaatst: 05 jan 2009, 22:02
door Frederik
dat doet de mijne niet :?
zou er misschien een verschil in de kabelboom zijn?
dat moet ik binnenkort eens nakijken dan...

Geplaatst: 05 jan 2009, 22:46
door jeroenvans
achterlicht is idd gelijkspanning van de accu... een tip:

reken niet met 6v maar met 8 ofzo, zodat ze niet doorfikken met een overspanning...

Geplaatst: 05 jan 2009, 23:18
door paull
Triforce schreef:
Frederik schreef:mijn achterlicht toch niet? het remlicht wel
zijn 10 leds niet wat weinig?, ik was dit ook van plan, ik heb ineens 100 felle rode 5mm leds gekocht, maar ik moet ze nog op een printje zetten, de lokale elektronica handel is net gestopt, dus moet ik nu naar geel of mol, en das toch wel effe rijden


Hoe doet het achterlicht dan als je hem op contact set lichtstand, dan staat de achterlamp te branden, zo niet dan is er iets mis in je kabelboom


Dat zeg ik daar boven ook :P

Geplaatst: 06 jan 2009, 21:48
door ronny
ik heb mijn 3e9 kompleet omgebouwd naar led verlichting inc koplamp omdat
de lichtspoel van mijn hpi maar heel weinig vermogen leverd
als je een zenerdiode er tussen zet kan je ook zorgen dat je niet boven de 6volt uit komt
dit is een handig hulpmiddeltje om weerstanden uit te rekenen
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
:wink:

Geplaatst: 07 jan 2009, 19:17
door paull
Oke maar hoe zet ik die zener diode erin dan? Zo?? En dan blijft alles 6v??

6vmin------------zenerdiode--------led------led---------led------------6vplus