Pagina 1 van 2

bougiedraad kapoet

Geplaatst: 14 apr 2009, 12:00
door maniac on wheels
Ik heb de draad waar je de bougie in draait van een kreidler ( niet de mijne) kapot gedraaid. het komt erop neer dat heel die draad eruit is en het gat gewoon glad. Omdat ik het heb gedaan moet ik het ook oplossen, want naar het schijnt zijn die cilinderkoppen van kreidler best kostelijk. Heeft iem. hier ervaring mee? ik dacht aan enkele oplossingen:
- grotere maat van bougie, dikkere draad tappen in zelfde gat ( ik weet niet of die bougies bestaan?)
- helicoil steken ( ik weet niet waar ik een metrisch fijne helicoil kan vinden, zou dat blijven zitten, ook ivm temp)
- gat uitboren, bus in steken, krimpen of eventueel solderen/tiggen, nieuwe draad tappen ( deze liever niet want ik heb geen draaibank)
wat denken jullie? iemand nog ideeen?
cheers, martijn

Geplaatst: 14 apr 2009, 12:12
door Tombo
Je hebt helicoils voor bougiedraad, maar die zullen best wel wat kosten.
Het ligt eraan welke cilinderkop je hebt van een Kreidler. De kleine vierkante koppen zijn best goed te krijgen, de oudere smalle tap koppen ook. De superbreitwand cilinderkoppen zijn wel wat prijzig ja (in vergelijking met een FS1).

Geplaatst: 14 apr 2009, 12:13
door maniac on wheels
het is een kleine van geforceerde luchtkoeling.

Geplaatst: 14 apr 2009, 16:49
door paull
maniac on wheels schreef:het is een kleine van geforceerde luchtkoeling.


kijk eens bij jmpb wat zoiets kost?

Geplaatst: 14 apr 2009, 17:00
door Wouter 1990
Volgens mij heb ik zo'n kopje nog liggen.

Geplaatst: 14 apr 2009, 17:05
door Frederik
ga gewoon eens enkele auto garages af, de kans is groot dat die zo'n helicoil tap en inserts hebben liggen, en dat kost je bijna niks (alleen de insert misschien)

Geplaatst: 14 apr 2009, 17:23
door FS1SE
maniac on wheels schreef:het is een kleine van geforceerde luchtkoeling.



let wel even op voo welke cilinder die is voor een origineel of een grotere

Geplaatst: 14 apr 2009, 17:31
door Tombo
Hoe bedoel je, geforceerde koeling is er volgens mij maar in 1 maat :P

Geplaatst: 14 apr 2009, 17:45
door FS1SE
Tombo schreef:Hoe bedoel je, geforceerde koeling is er volgens mij maar in 1 maat :P



alle kreidler cilinders hebben nummers weet ze zoo niet uit het hoofd dacht dat 3 of modellen etten waren ze passen wel allemaal heeft te maken met de uitsparing in de kop dus een standaard heb een andere dan een 4,2 of 5,2 of 6,4 pk cilinder

Geplaatst: 14 apr 2009, 17:47
door Tombo
Oh zo ja, ja dat heeft idd meer met de compressieverhouding te maken. Je hebt "langzame" cilinderkoppen en "snelle" cilinderkoppen.

Geplaatst: 14 apr 2009, 23:22
door maniac on wheels
hm, ja dat maakt eigelijk niks uit, heeft eim. al ervaring met helicoil? en in een cilinderkop? we praten hier over staal in aluminium... geen problemen met oppwarmen??

Geplaatst: 15 apr 2009, 16:47
door Frederik
ik heb hier nog een citroen visa 2cil waar een helicoil in getapt is, meteen ook het bewijs dat voor helicoils de cilinderkop er niet af hoeft :P
(heb ik niet gedaan ee, die helicoil getapt zonder de kop eraf te halen)
daarna heeft hij toch nog een hele tijd gereden, met die helicoil geen problemen meer gehad

Geplaatst: 15 apr 2009, 17:04
door FS1SE
toch wel jammer met het voor snijden van dat alu in je verbrandingskamer

Geplaatst: 15 apr 2009, 18:53
door Frederik
inderdaad, dat dacht ik ook, maar die gast die dat deed, zei dat hij het altijd al zo gedaan had, met goed veel vet rond de tap, zodat de spanen eraan blijven plakken
zelf zou ik het wel niet echt aanraden, deze manier

Geplaatst: 15 apr 2009, 20:15
door ginofs1
als je hier in de buurt bent waai je even langs.
dan draai ik er een voor je in :lol: