Pagina 1 van 2
Contactpunten DT / RDmx / FS1
Geplaatst: 20 aug 2009, 12:17
door Jeti
Zoals bekend heb ik een probleem met de ontsteking van mijn RDmx (met DT blok). Eigenlijk heeft dit nooit goed gewerkt..
Ik heb nieuwe contactpuntjes gehaald, zelfde als van een FS1, maar deze lijken niet te passen.
Het bruine stukje steekt te ver uit en komt tegen de bus aan die om de krukas heen zit. Hierdoor verschuiven de puntjes en doet de brommer het maar eventjes (wel als een tierelier!).
Als ik op internet naar contactpuntjes zoek, krijg ik bij alle resultaten
Contactpunt FS1/RD/DT, dus voor alle types.
Ik heb een aantal blokjes en van allemaal de contactpunten eens bekeken. Op eentje heb ik een puntje zitten met een korter bruin dingetje. De anderen lijken hetzelfde te zijn als die nieuwe die ik heb gekocht (ook passend op de FS1).
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Wat is überhaupt het nut van dat bruine stukje op het contactpunt?

Re: Contactpunten DT / RDmx / FS1
Geplaatst: 20 aug 2009, 12:52
door marco
Jeti schreef:Wat is überhaupt het nut van dat bruine stukje op het contactpunt?

Dat zorgt er voor dat de contactpunten open gaan.
Heb je misschien een foto van je oude contactpunten?
Geplaatst: 20 aug 2009, 13:11
door mpro09
die zit op het nokje op je vliegwiel
Geplaatst: 20 aug 2009, 13:29
door Jeti
Deze is van het oude blok, ziet er nog wel goed uit (maar krijg hem zo even niet los)
Dit is een losse plaat, dit bruine puntje is dus korter. Contactpunten zijn opper dan op. Dus bruine ook uitgesleten??
Dit is het contactpuntje dat erin zat, puntjes zijn scheef
Deze heeft nooit goed gewerkt.
Re: Contactpunten DT / RDmx / FS1
Geplaatst: 20 aug 2009, 13:42
door marco
Jeti schreef:Het bruine stukje steekt te ver uit en komt tegen de bus aan die om de krukas heen zit.
Wat bedoel je met de bus om de krukas?
Het vliegwiel?
Geplaatst: 20 aug 2009, 15:02
door Twowheeler
Jeti schreef:Deze is van het oude blok, ziet er nog wel goed uit (maar krijg hem zo even niet los)
Dit is een losse plaat, dit bruine puntje is dus korter. Contactpunten zijn opper dan op. Dus bruine ook uitgesleten??
Dit is het contactpuntje dat erin zat, puntjes zijn scheef
Deze heeft nooit goed gewerkt.
Doet et Niet
Geplaatst: 20 aug 2009, 15:04
door Frederik
daarnet toch nog wel

Geplaatst: 20 aug 2009, 15:08
door ginofs1
mpro09 schreef:die zit op het nokje op je vliegwiel
jep het bruine nokje word bij elke ronde door het vliegwiel ingedrukt.
hierdoor gaan de punten open.
door deze beweging zal het nokje slijten en je contractjes ook.
door om moet je met regel maat je punten stellen.
als nu blijkt dat het excentriek in het vliegwiel ruw geroest of zo iets is kan het bruine nokje zeer snel slijten.
vaak zit er een klein vierkant stukje vilt op je ontsteking grondplan.
hier moet je een klein likje vet op doen zodat hij de boel kan smeren
Geplaatst: 20 aug 2009, 16:30
door Jeti
Zo, plaatjes doen het weer. Ze waren van de server afgegooid, geen idee waarom
Maar goed, Bob heeft dus laatst een nieuw contactpuntje erin gezet voor me, en een nieuwe condensator.
Eventjes deed hij het, als een tierelier. In z'n 2e versnelling op het achterwiel trekken enzo.
Tot om de hoek bij de Praxis. Hij moest terug lopen..
Daarna bleek het puntje alweer anders te staan en kregen we hem niet meer aan de praat. Toen maar even zo gelaten.
Maar ik denk toch dat de puntjes van de FS1 wel hetzelfde zijn en zouden moeten passen?
Wat ik nog kan proberen is het hele unit van dat originele eerste blokje erop zetten (als ik het los krijg, maar ga dan wel ff met de slagschroevendraaier aan de slag). Maar als het goed is, zit het beste van die 2 blokjes op het blokje onder de brommer.
Geplaatst: 20 aug 2009, 17:20
door Jeti
Dit is de huidige ontsteking op de brommer:
Ik zie dat dat watje er helemaal niet is??
Kan dat de oorzaak zijn?
Vliegwiel is ook behoorlijk roestig.
Geplaatst: 20 aug 2009, 18:52
door ginofs1
dat watje moet je er even in frommelen zo dat hij tegen de binnen kant van het vliegwiel drukt.
en een klein likje vet op het watje doen.
de binnen kant van het vliegwiel waar het bruine nokje tegen aan loopt moet glad en roest vrij zijn.
anders even met water proef opschuren.
het lukt je wel jetje
Geplaatst: 20 aug 2009, 18:58
door Jeti
Ik ga de andere grondplaat (?) erin zetten, met watje.
En het beste vliegwiel ontroesten en schoonmaken.
En dan nog eens proberen..
Oh ja, die puntjes van het nieuwe contactpuntje lijken toch wel iets dikker te zijn dan die erop zat??
Of zal die andere ook zo dik geweest zijn en zijn ingesleten? Of kan dat een oorzaak zijn van het niet-goed-kunnen-afstellen?
Geplaatst: 20 aug 2009, 20:56
door koppel
is mij ook niet geheel duidelijk, maar het schijnt dat punten voor een 2RU anders zijn dan van voorgaande fs1 modellen, deze punten schijnen echter ook te passen in DT/RD blokken.
partnummer is 1V1-81321-90
john/fs1parts kan ze leveren
Geplaatst: 20 aug 2009, 20:59
door Tombo
Haha, ik zat daar nog aan te denken, maar ik dacht dat dat niet zo zou zijn.
De grondplaat en vliegwiel van een 2RU is ook anders. Dus zal de contactpunten ook wel anders zijn.
Geplaatst: 20 aug 2009, 21:02
door Jeti
Ik ga het nu zo proberen, heb nu het beste setje vliegwiel en ontsteking gemaakt.
Ben bezig met het afstellen van de contactpunten en mezelf daarin vaardig aan het maken (irritant zeg, die magneten!).
