even een discussie openen.
er is een HPI ontsteking verkrijgbaar met binnenrotor.
nu is mijn vraag is de binnenrotor niet te licht?
want voor mijn gevoel heb je het vliegwiel ook nodig om de zuiger wat makkelijker rond te laten gaan door het gewicht van het vliegwiel.
met het vervallen van dit gewicht(vliegwiel) zal de zuiger meer moeite hebben rond te gaan.
waardoor er mogelijk vermogen verloren gaat.
of is deze HPI alleen bedoeld voor hoog toeren zodat je pas bij een hoog toerental wat vermogen hebt.
mijn voorkeur gaat uit naar hoog koppel bij minder toeren.
en is de HPI betrouwbaar genoeg ten opzichte van de investering (ik zal geen dagelijks gebruik maken van de FS1)
Geplaatst: 18 okt 2009, 12:50
door Wimmel O
Hpi is gewoon een keer afstellen en dan in principe nooit meer, voor dagelijks gebruik is alleen niet echt handig omdat die lichtspoel te zwak is voor je verlichting
Re: HPi ontsteking
Geplaatst: 18 okt 2009, 13:07
door Axel
Brambo schreef:even een discussie openen. er is een HPI ontsteking verkrijgbaar met binnenrotor.
nu is mijn vraag is de binnenrotor niet te licht? want voor mijn gevoel heb je het vliegwiel ook nodig om de zuiger wat makkelijker rond te laten gaan door het gewicht van het vliegwiel. met het vervallen van dit gewicht(vliegwiel) zal de zuiger meer moeite hebben rond te gaan. waardoor er mogelijk vermogen verloren gaat.
of is deze HPI alleen bedoeld voor hoog toeren zodat je pas bij een hoog toerental wat vermogen hebt. mijn voorkeur gaat uit naar hoog koppel bij minder toeren.
en is de HPI betrouwbaar genoeg ten opzichte van de investering (ik zal geen dagelijks gebruik maken van de FS1)
Het lijkt me juist dat door een lichter vliegwiel de zuiger makkelijker rondgaat. De krukas trekt het vliegwiel rond, dus hoe zwaarder het vliegwiel, hoe meer moeite de krukas moet doen om het rond te trekken.
Geplaatst: 18 okt 2009, 14:20
door Tombo
De krukaswangen zorgen in principe al voor genoeg massatraagheid om de boel op gang te houden. Bepaalde motoren hebben niet eens een vliegwiel,maar gewoon een magneetje op de krukas en een kleine spul erlangs, om zo net genoeg stroom op te wekken voor een vonk (van die goedkope minibike motoren/kettingzaagmotoren).
Geplaatst: 19 okt 2009, 12:25
door YamaSam
been there done that...
zonder vliegwiel gaat de aandacht naar de koppeling in eerste instantie, de tweede instantie is je toplager en borgclips van de zuigerpen.
ik vind het voor een racer wel lekker zo zonder rotor,
het opnemen bij tussengas is voldoende angstaanjagend om de concurrenten alvast te laten klappertanden
hier zat toen zoiets op
Geplaatst: 19 okt 2009, 19:52
door ginofs1
ja dat reageerde zeker zeer snel.
maar daar zat toen nog geen exsamsie op
Geplaatst: 19 okt 2009, 20:51
door YamaSam
ginofs1 schreef:ja dat reageerde zeker zeer snel. maar daar zat toen nog geen exsamsie op
nee, dat klopt, die polini deed al wel iets, maar bleek nadien op veel punten compleet fout..
veel te veel tegendruk!
Geplaatst: 19 okt 2009, 20:55
door ginofs1
ik moet je zeggen dat ik tot nu toe nog niet zo een beste uitlaat heb gehad als de exsamsie.
heb je al de berekeningen gevonden?