Pagina 1 van 2
Uitlaat berekenen. (project opmaat uitlaat)
Geplaatst: 19 okt 2009, 17:38
door Higherking
ik wil toch wel wat sneller, omdat me brommer nu toch meer in de schuurstaat en voor dagelijks gebruik.
gebruik ik hem niet meer.
Ik wil toch wel een uitlaat die bij me cilinder past (opmaat)
maar daar moeten berekeningen te pas van komen waar kan ik die vinden?
Ik ken iemand die hem voor mij in elkaar wil lassen. dus ik hoef niet een dure opmaat laten maken.
ik heb al een Homoet van een mb erop gezet dan merk je heel erg dat je ondering veel hebt maar bovenin valt het tegen,
dan heb je met een 4p meer. op een Athena cilinder 43mm, 16mm, dtr ontsteking
dus nu het echte werk.
ik hoop dat iemand me verder kan helpen. met het berkenen van me timingen?
Geplaatst: 19 okt 2009, 19:09
door Tombo
Timingen bereken je niet, maar die meet je op met een gradenschijf.
En tja, er zijn een hoop methode's om je uitlaat te berekenen. Je moet voor jezelf duidelijk maken waarmee je wilt gaan rekenen.
Ik zou ook (dat kost volgens mij een tientje) een uitlaat laten berekenen door luc foekema, dan krijg je ongeveer denk ik wel een nagenoeg perfecte uitlaat (als je zelf goede informatie geeft)
Geplaatst: 19 okt 2009, 20:35
door Higherking
Ik heb vanavond even met een maatje wat uitgerekent en we komen op dit. hij is er best wel handig in moet ik zeggen hij is zelf met project bezig met een kreidler voor een ss dag
Jordy
Geplaatst: 25 apr 2010, 21:51
door jan-lommaert
Met welke formules wordt dit nu berekend.
Ben misschien van plan om er binnekort ook een te maken.
Het is een oud topic, maar het leek me beter om hier te posten dan een nieuwe te maken.
Geplaatst: 26 apr 2010, 00:15
door YamaSam
het belangrijkste aan een uitlaat op maat, is naar mijn idee nog steeds het toerenbereik waarin je wil werken,
dat, en de graad van doorgedrevenheid van je motor,
je kan op dit moment tien tegen één nog evenveel winnen met de rest aan te passen denk ik..
Geplaatst: 26 apr 2010, 07:46
door Tombo
jan-lommaert schreef:Met welke formules wordt dit nu berekend.
Ben misschien van plan om er binnekort ook een te maken.
Het is een oud topic, maar het leek me beter om hier te posten dan een nieuwe te maken.
Er zijn veel theorieën over het berekenen van een uitlaat (o.a. Blair, Bell, Overmars). Een goed beginpunt is om die theorieën door te nemen, en zelf te kijken waar je je het beste bij voelt. Veel handige artikelen staan hier:
http://www.2stroke-tuning.nl/media/artikelen/
Verder moet je zoals Sam al zegt al redelijk wat informatie hebben. Wat zijn je huidige timingen, met welk doel ga je de motor opvoeren (cross, race, enduro, straat), in welk toerenbereik wil je power hebben
Geplaatst: 26 mei 2010, 14:37
door YamaSam
in Bell's boekje staan wel een paar kemels in de chapter exhaust meen ik me te herinneren
Geplaatst: 26 mei 2010, 20:19
door mpro09
whats a kemel?
Geplaatst: 26 mei 2010, 20:45
door Arnoute
kemel van een fout= grote fout
Geplaatst: 27 mei 2010, 15:51
door Niels
Waarom noemt iedereen dat eigenlijk opmaat?
Het is toch gewoon een uitlaat op maat?

Geplaatst: 27 mei 2010, 16:00
door Tombo
Omdat dat vet tjoening is
Geplaatst: 27 mei 2010, 16:14
door Twowheeler
Geplaatst: 27 mei 2010, 19:25
door Arnoute
is dat eigenlijk moeilijk zo ene maken?? snap de theorie wel een beetje maar weet niet hoe ik zoon kegel zou moeten maken....
met verschillende ringen ofwat? zou dat miss wel eens willen proberen,
Geplaatst: 27 mei 2010, 19:27
door Tombo
Met verschillende conussen ja. Het maken is niet moeilijk. Het netjes maken is wel moeilijk

Geplaatst: 29 mei 2010, 08:19
door Arnoute
hoe begin je daar dan aan?