schakelingen
- nieknatuurlijk
- 2500km gereden
- Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen
schakelingen
zou iemand mij kunnen uitleggen hoe een schakel bak precies werkt? (ivm profiel werkstuk)
ik kan hier niet egt informatie over vinden...
alvast bedankt!
ik kan hier niet egt informatie over vinden...
alvast bedankt!
- Tombo
- 17500km gereden
Hier staat het een beetje uitgelegd
http://www.howstuffworks.com/sequential-gearbox.htm
http://www.howstuffworks.com/sequential-gearbox.htm
-
- 2000km gereden
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=26138
ff naar beneden scrollen en dan op pagina 13 (2e animatie)
ff naar beneden scrollen en dan op pagina 13 (2e animatie)
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 7500km gereden
- Contacteer:
- nieknatuurlijk
- 2500km gereden
- Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen
- nieknatuurlijk
- 2500km gereden
- nieknatuurlijk
- 2500km gereden
Koppeling werkt daar met toerentallen dacht ik, hoe hoger het toerental hoe dichter de koppelingsplaten op elkaar komen te staan. In principe staat hij altijd in z'n vrij, maar zodra je t gas opentrekt komen die platen dmv centrifuge effect oid naar elkaar.
Verbeter me maar als t fout is, dacht iig dat t zo zat
Verbeter me maar als t fout is, dacht iig dat t zo zat

-
- 7500km gereden
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
Het licht volgens mij ook aan de snelheid hoor
anders zou bij half gas nog steeds je koppeling slippen.
Voor semi-automaat kan je vanalles bedenken!
Wat bedoel je precies ?
Want een semi-automaat is volgens mij een waarbij je zelf moet schakelen maar niet hoeft te koppelen.
Een automaat is (kan maar een bedrijf zo gek zijn
) tomos.

anders zou bij half gas nog steeds je koppeling slippen.
Voor semi-automaat kan je vanalles bedenken!
Wat bedoel je precies ?
Want een semi-automaat is volgens mij een waarbij je zelf moet schakelen maar niet hoeft te koppelen.
Een automaat is (kan maar een bedrijf zo gek zijn

- NIX
- 10000km gereden
Een semi koppeling van bijvoorbeeld een Honda C en alle daarvan afgeleide blokjes zoals in imitatie monkeys en daxen, werkt wel gewoon met platen en veren, maar heeft 3 mechanismen voor aangrijpen en vrijloop.
1. centrifugaalmechaniek. Dit zijn rolletjes of gewichtjes die de platen op elkaar drukken. Afhankelijk van het toerental drukken ze harder of minder hard deplatren op elkaar
2. eenrichting aangrijping. Doordat dit mechaniek de platen op elkaar drukt als hij vanaf de bak wordt aangedreven, kun je dus kickstarten en aanlopen en remt hij bij gas dicht op de motor. Dit mechaniek loopt weer vrij als de motor de koppeling aandrijft. Dan werkt het aangrijpen weer door 1.
3. vrijloop op de schakelpook. De pook van een semi heeft een vrijgrote slag. Het eerste deel van de slag wordt niet gebruikt om te schakelen, maar om door de veerdruk heen de koppeling vrij te laten lopen, onafhankelijk van 1 of 2, dus snelheid en remmen op motor of niet, maakt niet uit. In feite doet dit mechaniek hetzelfde als een normale handbediende koppeling. Pas het laatste stukje van de slag wordt gebruikt om de versnelling te wisselen. Zo is de bak tijdens schakelen altijd onbelast en blijft ie heel lang heel. (maar alles kan kapot)
Als je de bak in de 1 trapt, de pook niet terug laat komen, flink gas geeft en dan de pook pas loslaat, dan is een wheelie (of erger) zeker mogelijk.
Omdat alles toch tegen veerdruk in elkaar gedrukt wordt zodat het aangrijpen soepel gaat en 3 zijn werk kan doen, kan zo'n koppeling bij versleten platen en slappe veren toch gaan slippen. Dan moet je gewoon vervangen wat op is. Meestal merk je dat het eerst als je met aankicken niet door de compressie komt.
Nog vragen?
1. centrifugaalmechaniek. Dit zijn rolletjes of gewichtjes die de platen op elkaar drukken. Afhankelijk van het toerental drukken ze harder of minder hard deplatren op elkaar
2. eenrichting aangrijping. Doordat dit mechaniek de platen op elkaar drukt als hij vanaf de bak wordt aangedreven, kun je dus kickstarten en aanlopen en remt hij bij gas dicht op de motor. Dit mechaniek loopt weer vrij als de motor de koppeling aandrijft. Dan werkt het aangrijpen weer door 1.
3. vrijloop op de schakelpook. De pook van een semi heeft een vrijgrote slag. Het eerste deel van de slag wordt niet gebruikt om te schakelen, maar om door de veerdruk heen de koppeling vrij te laten lopen, onafhankelijk van 1 of 2, dus snelheid en remmen op motor of niet, maakt niet uit. In feite doet dit mechaniek hetzelfde als een normale handbediende koppeling. Pas het laatste stukje van de slag wordt gebruikt om de versnelling te wisselen. Zo is de bak tijdens schakelen altijd onbelast en blijft ie heel lang heel. (maar alles kan kapot)
Als je de bak in de 1 trapt, de pook niet terug laat komen, flink gas geeft en dan de pook pas loslaat, dan is een wheelie (of erger) zeker mogelijk.
Omdat alles toch tegen veerdruk in elkaar gedrukt wordt zodat het aangrijpen soepel gaat en 3 zijn werk kan doen, kan zo'n koppeling bij versleten platen en slappe veren toch gaan slippen. Dan moet je gewoon vervangen wat op is. Meestal merk je dat het eerst als je met aankicken niet door de compressie komt.
Nog vragen?
Kijk eerst even in de FAQ.
- nieknatuurlijk
- 2500km gereden
bedankt voor de uitleg! egt super
nu heb ik laats een rondje gereden van ca 25 km, en ik gebruikte daar 360 ml benzine (95) voor.... dat is omgerekend ong. 1 liter op 66.7 km
nu ben ik van mening, dat ik of egt heeeel zuinig rij, of er iets egt niet goed gegaan is...
ik reed in mn 4, met veel te lage toeren tussen de 40 en 45 km/u
vertanding 13/41 en een homoet, f5b cilinder
nu wil ik eigenlijk een andere meting doen, maar dat is niet mogelijk door de sneeuw.
zouden jullie kunnen vertellen hoeveel km je brommer rijdt op 1 liter ongeveer?
alvast bedankt!

nu heb ik laats een rondje gereden van ca 25 km, en ik gebruikte daar 360 ml benzine (95) voor.... dat is omgerekend ong. 1 liter op 66.7 km
nu ben ik van mening, dat ik of egt heeeel zuinig rij, of er iets egt niet goed gegaan is...
ik reed in mn 4, met veel te lage toeren tussen de 40 en 45 km/u
vertanding 13/41 en een homoet, f5b cilinder
nu wil ik eigenlijk een andere meting doen, maar dat is niet mogelijk door de sneeuw.
zouden jullie kunnen vertellen hoeveel km je brommer rijdt op 1 liter ongeveer?
alvast bedankt!

- Tombo
- 17500km gereden
- nieknatuurlijk
- 2500km gereden