Ontchromen van onderdelen
Geplaatst: 30 jan 2010, 19:38
Iemand hier ervaring mee??
Groetjes, Jet
Ontchromen van onderdelen
Deze tip naar aanleiding van topics waarin mensen het chroom van hun tank af probeerden de stralen of schuren. Als je (slechte) verchroomde onderdelen wil lakken, moet je om de zaak strak en het hechtbaar voor de lak te maken eerst het chroom verwijderen. Ook kun je je zelf geld besparen bij het herverchromen van onderdelen zoals tanks etc.
Zelf ben ik op deze manier een accubakje en gereedschapskastje van chroom aan het ontdoen.
Het ontchromen van een onderdeel is gemakkelijker en goedkoper dan je denkt! Je hebt een kuip nodig, groot genoeg om het stuk volledig onder te dompelen in water. Het stuk wordt vervolgens aan de negatieve klem van een batterijlader gekoppeld, en aan de positieve klem koppelt men een koperen plaat of staaf aan. Men moet een beetje zuur(azijn, salpeterzuur, zoutzuur etc. of er een keer zelf in plassen ) bij het water voegen om het water stroom (elektronen) te kunnen te laten gelijden. Je moet wel oppassen dat de klemmen van de ucculader de oplossing niet raken als je de oplossing behoorlijk zuur hebt gemaakt, de klemmen kunnen anders aangetast worden. Het volstaat de batterijlader op 6 of 12 volt te schakelen en de stroom te regelen op 3 of 4 A. Hoe groter de stroomsterkte, hoe sneller het gaat. Minstens om het halfuur de staat van het stuk controleren. De stroom laat het te behandelen stuk los en zal zich op het koper neerzetten. Met hetzelfde principe verwijdert men ook nikkel of zink! Probeer eerst op een misbaar onderdeeltje! Naar het schijnt is het ook mogelijk de roest langs deze weg te verwijderen door het verzuurde water te vervangen door een oplossing op basis van Natriumhydroxide. De roest verandert in een soort donkere modder die men kan afwassen. Opgelet: dit moet je niet met veren doen, deze worden hierdoor breekbaar en dus onbruikbaar.
Vooral voor technische werkstukken kan het noodzakelijk zijn om oude chroomlagen te verwijderen.
Dit is bijvoorbeeld het geval als men versleten delen opnieuw wil voorzien van een chroomlaag.
Hiervoor staan twee methoden ter beschikking als het moedermateriaal bestaat uit ijzer/staal.
De eerste ( vrij ruwe ) methode , die snel werkt , is het oplossen van de chroomlaag in zoutzuur 1 op 1 ( 1 deel water - 1 deel zoutzuur )
Aan dit sapje moet je wel een beitsrem toevoegen.
Deze beitsrem heeft geen invloed op de inwerking van zoutzuur op chroom, maar het beschermt het staal goed.
Een tweede ,veiliger methode, is het gebruik van een anodisch ontchroombad.
Samenstelling anodisch ontchroombad
Natriumhydroxide ( caustic soda ) 100 - 250 gr / ltr
temperatuur kamertemperatuur
anodische stroomdichtheid 4 - 6 Amp. / dm2
kathode ijzeren plaat ( platen )
Het chroom lost hierin langzaam op , maar de stalen ondergrond wordt in het geheel niet aan getast
Hoe gaat men te werk.
Vul een stevige kunstof bak of plastic emmer met de hierboven beschreven
vloeistof
Plaats hierin de stalen plaat/platen die dienen als kathode en sluit hieraan vast de minpool ( bv van een accu )
Daarna het werkstuk met de pluspool.
Deze opstelling kan men het beste in de open lucht neerzetten want er komen bijtende dampen vrij
Draag altijd een bril en plastic handschoen
Voor andere materialen , bv aluminium is deze vloeistof niet geschikt
Het strippen van chroom van aluminium gebeurt op de zelfde wijze alleen is de vloeistof chroomzuur
Dit laatste is echter een werkje voor de loonbedrijven ivb met de milieu eisen
Groetjes, Jet