Pagina 1 van 6
Nieuw motor rijbewijs
Geplaatst: 15 okt 2010, 20:44
door Jeti
Nee, niet voor iedereen fs1-gerelateerd, maar wel voor de fs1 motors, en de fs1-ex-brommer rijders:
Was van de week in het nieuws:
AMSTERDAM - Jonge motorrijders moeten vanaf 2013 drie keer praktijkexamen doen voor ze op een zware motor mogen rijden. Pas als je ouder dan 24 bent, kun je in een keer op voor het zware motorexamen. Dat is drie jaar later dan nu het geval is.
De veranderingen zijn het gevolg van een nieuwe Europese richtlijn voor rijbewijzen. Deze nieuwe regelgeving is bedoeld om de nationale rijbewijzen meer met elkaar in overeenstemming te brengen, om zo de verkeersveiligheid te verbeteren en fraude van rijbewijzen tegen te gaan. De rijbewijzen zijn vanaf 2013 in de EU volledig inwisselbaar. Voor jonge motorrijders hebben de nieuwe regels een negatieve uitwerking. Vanaf 2013 komen er drie categorieën motorrijbewijzen, van lichte naar zware motoren. Om van de ene naar de andere categorie te komen, moet je steeds een examen afleggen. Nu kun je na twee jaar praktijkervaring automatisch doorstromen naar een zware categorie motor.
Discriminatie
Secretaris Eugène Daams van de afdeling gemotoriseerde tweewielers van de RAI Vereniging vindt de regels pure discriminatie. "Om de verkeersveiligheid beter te maken moet een motorrijder steeds opnieuw examen doen als hij een zwaardere gaat rijden. Maar een automobilist mag als hij een rijbewijs heeft in alle voertuigen plaatsnemen, terwijl onder hen veel meer verkeersslachtoffers vallen. Je kunt lessen in een lelijke eend en daarna rustig de Porsche van je oom pakken, zonder opnieuw een rijbewijs te moeten halen."
Daams zegt dat onder de regel niet valt uit te komen. Hij vindt echter dat de overheid geen examen zou moeten afnemen, maar moet volstaan met een kleine opleiding of training. Met ingang van de nieuwe richtlijn gaat ook de leeftijd waarop jongeren een motorrijbewijs mogen halen in Europa omlaag. Voor een lichte motor tot 125 cc geldt straks een minimumleeftijd van 16 jaar. Nederland houdt echter vast aan aan de huidige minimumleeftijd van 18 jaar.
Geplaatst: 15 okt 2010, 20:49
door mpro09
Jeti schreef:Deze nieuwe regelgeving is bedoeld om de nationale rijbewijzen meer met elkaar in overeenstemming te brengen
Jeti schreef:Nederland houdt echter vast aan aan de huidige minimumleeftijd van 18 jaar.
ojah
gelukkig heb ik daar niks mee temaken
Geplaatst: 15 okt 2010, 20:56
door Yamaha rd50m
in belgie gaan ze dat idd invoeren
motorijden is een hobby voor mensen met geld...
Geplaatst: 15 okt 2010, 21:33
door Jeti
Yamaha rd50m schreef:in belgie gaan ze dat idd invoeren
motorijden is een hobby voor mensen met geld...
In NL dus ook..
Gaat BE wel mee in de leeftijd van 16 voor de lichte categorie?
Ik denk dat het in praktijk erop neer komt dat mensen wachten tot 24 met motor rijden. Of op hun 18e de lichte halen voor 6 jaren. (omdat het brommer-tijdperk ook al overgeslagen gaat worden door de belachelijk hoge kosten)
Geplaatst: 15 okt 2010, 21:55
door Triforce
Gelukkig mag ik morgen officiëel op zwaar rijden
Maar zoiets dacht ik dat er zou komen voor de 125cc en kleiner, geeft wel weer een betere markt voor de lichte motoren.
Maar 3 keer examen doen voordat je op zwaar mag is wel een beetje absurd

Geplaatst: 15 okt 2010, 21:57
door Jeti
Triforce schreef:Maar 3 keer examen doen voordat je op zwaar mag is wel een beetje absurd

Ik denk niet dat iemand dat gaat doen..
OF mensen beginnen met licht, en wachten tot hun 24e tot zwaar
OF mensen wachten totdat ze 24 zijn en meteen zwaar mogen
Geplaatst: 15 okt 2010, 22:11
door mpro09
als je licht haald moet je dan alsnog op je 24e examen doen.
beter doen ze het zo dat iedereen ongeacht leeftijd 2jaar licht moet rijden. dat lis veel logischer
want wie kan er nou beter rijden, iemand die al 6jaar motor rijdt of iemand die 24 is

Geplaatst: 15 okt 2010, 22:16
door Twowheeler
Idd, echt weer regels die nergens op gebaseerd zijn en alleen maar om mensen die ze te bedenken hun zakken te vullen.
Geplaatst: 15 okt 2010, 22:26
door Triforce
mpro09 schreef:als je licht haald moet je dan alsnog op je 24e examen doen.
beter doen ze het zo dat iedereen ongeacht leeftijd 2jaar licht moet rijden. dat lis veel logischer
want wie kan er nou beter rijden, iemand die al 6jaar motor rijdt of iemand die 24 is

Volgens mij gaan ze het doen zoals Twowheeler zegt, maar wat jij zegt vindt ik eigenlijk wel beter.
Ik denk dat ze dan op zo'n manier wel goed uit zou moeten komen.
Geplaatst: 15 okt 2010, 22:45
door miran72
Nou ja, er zijn iig mensen die er wat aan proberen te doen dat er elke keer jonge motorrijders zich te barsten rijden en niet elke nieuwe maatregel zal populair zijn of het gewenste effect hebben, maar niks doen tegen het aantal dodelijke slachtoffers onder de 25 is ook geen optie.
Geplaatst: 16 okt 2010, 00:02
door Twowheeler
Die leeftijds regel slaat gewoon nergens op.
Dat je verplicht op licht moet beginnen vind ik niet meer dan normaal.
En idd, jongeren kunnen wat agressiever rijden. Maar kom op, jongeren rijden bijna altijd het hele jaar door.
Wanneer vallen er de meeste slachtoffers? Als de verzekeringen weer ingaan en het mooier weer wordt. En wie rijden er dam meestal? Je kan me echt niet vertellen dat dat allemaal jongeren zijn.
Gewoon 2jaar ervaring opdoen verplicht maken. Al ben je 85. Wil je daarna zwaar rijden mag er best een soort verplichte cursus aanvast zitten. Maar ik begin eerder het idee te krijgen dat er nieuwe melk koeien gezocht gaan worden. Bij de auto's is de max toch wel bijna gehaald, dus op naar de groep van motorrijders. En idd wat jet zegt: je ziet hoe dat bij de brommers is afgelopen. Zeer tegenvallende cijfers voor CBR tegen zeer hoge kosten om het op poten te zetten.
Helaas draait alles om geld, het valt nu alleen te argumenteren door te zeggen dat het voor de veiligheid is..
Wordt wel een beetje pissig hiervan, altijd maar die kosten voor dingen die heel nutteloos voelen.
Geplaatst: 16 okt 2010, 00:20
door Tombo
Sorry hoor, maar de meeste jongeren/vrienden die ik ken met een motorrijbewijs zijn allemaal mooiweer rijders, of ze worden dat vanzelf wel (eerst waren het zogenaamd "die-hard" motorrijders, want autorijden is "stom", totdat ze zelf een auto hebben

en dan weten ze wel beter)
Geplaatst: 16 okt 2010, 00:36
door Massive_x
Ik als mede motor rijder sluit mij volledig aan bij Twowheeler.
Na het lezen van de bovenste topic was ik al scrollend aan het denken hoe ik mijn mening het beste zou kunnen verwoorden.
Aan de ééne kant vind ik het ook niet meer dan normaal dat je "licht" begint, Maar met een lichte motor kun je ook capriolen uithalen.
En daarbij is het in 50% van de gevallen een ander die het je aandoet, ik rij zelf op een 600cc 6bak dus relatief licht maar wanneer je hem de sporen geeft dan gaat hij als de brandweer, maar een haayaaboessaaaaa zal het nooit worden.
Het probleem zit hem er idd in dat er "mooi weer" rijders zijn die zitten te wachten in maart op het eerste straaltje echt zonlicht om vervolgens als een stel imi Rossie's de weg op te knallen. ik rijd het hele jaar door motor omdat ik er een liefhebber van ben, zelfs wanneer het regent, de enige periode dat ik niet rijd is in het begin van het motor seizoen. omdat mijn vrouw die op de eerste hulp werkt die periode drie motor rijders in de week onder een wit laken kan bedekken.
Ik erger mij persoonlijk enorm aan motor rijders die op de openbare weg totaal vergeten waar ze zijn en denken dat ze op dat moment de TT aan het rijden zijn, vergis u niet ik krijg een enorm harde plasser van joekel hard rijden maar niet wanneer je voor meerdere mensen moet denken, oftewel mede weggebruikers.
Dan zijn er nog de figuren die ik totaal verafschuw het gaat om de combinatie: Korte broek, Tshirt, slippers, zonnebril, SUPERBIKE.
Sommige mensen die denken dat ze enorm cool zijn acteren suïcidaal. Glij eens met je blote kont over een stuk asvalt met 60 kilometer per uur.
Ik ben wel eens met mijn zatte harzes van de fiets gestuiterd en dat deed al erg zeer.
Moest ik ff kwijt,
Joffrey
Geplaatst: 16 okt 2010, 02:55
door the_destroyers
Yamaha rd50m schreef:in belgie gaan ze dat idd invoeren
motorijden is een hobby voor mensen met geld...
Mag je vanaf je 18 nog altijd met moto's tot 25kw rijden?
En ik als jonge gast, ik begrijp wel dat ze die leeftijd verhogen, er zijn zoveel gasten die ik ken, die op hun 21 hun eerste moto kopen (ze hebben meestal zelf geen brommer gehad), en direct een 1000 of 1200cc kopen, dat is onverantwoordt, niet?
mvg Nick
Geplaatst: 16 okt 2010, 09:27
door Jeti
Weet je wat het punt is, en dat geldt ook voor het brommer rijbewijs:
Natuurlijk zullen er minder jongeren omkomen bij het brommer of motor rijden, omdat er minder jongeren op zo een ding stappen!!
Ik ben wel benieuwd naar de echte cijfers, en niet naar wat mensen allemaal roepen.
mpro09 schreef:als je licht haald moet je dan alsnog op je 24e examen doen.
In de nieuwe regel wel ja, maar als je vaak rijdt op licht, neem je een lesje en plan je examen. Dus dat scheelt wel knaken in vergelijking tot dat je dan pas begint.
Ik neem aan dat de mensen die al hun rijbewijs voor die tijd halen, gewoon 2 jaar hoeven te wachten en dan op zwaar mogen. Maar dat zullen we nog wel horen..