Pagina 1 van 2
veranderde kleur bougie
Geplaatst: 05 nov 2010, 23:49
door j.abma
setup 60cc f5b, snelle uitlaat en hogedrukkop.
toen ik een normale kop erop had zitten was de bougie schoon en tikte de uitlaat als ik de moter uitdeed van de hitte.
nu met de hogedrukkop rijd hij prima, maar de bougie is wat roet zwart. heb een hs8 bougie erin. moet ik terug naar een hs7?
Geplaatst: 06 nov 2010, 00:06
door YamaSam
nee, je moet een kleinere sproeier steken,
je uitlaat is koeler, omdat er meer sop in terechtkomt.
door de verhoogde compressie loop je nu te rijk, met als gevolg een zwarte bougie

Geplaatst: 06 nov 2010, 18:47
door koppel
als je brommer goed loopt zou ik niets veranderen..........kleinere sproeier geeft armer mengsel, verbranding is heter en kan warmlopers tot gevolg hebben
een fs1 moet je een beetje compenseren mbt slechte koeling, tikje te rijk, vet en koude bougie kan geen kwaad
mijn bougie is al 25 jaar gitzwart en vettig, nooit problemen, alleen wel met NGK, die kunnen daar niet goed tegen, slaan vet en vonken niet meer.
Geplaatst: 06 nov 2010, 20:12
door jerrow
koppel schreef:als je brommer goed loopt zou ik niets veranderen..........kleinere sproeier geeft armer mengsel, verbranding is heter en kan warmlopers tot gevolg hebben
een fs1 moet je een beetje compenseren mbt slechte koeling, tikje te rijk, vet en koude bougie kan geen kwaad
mijn bougie is al 25 jaar gitzwart en vettig, nooit problemen, alleen wel met NGK, die kunnen daar niet goed tegen, slaan vet en vonken niet meer.
Vetter lopen zorgt ook voor vastlopers => meer kool.
En je prestatie gaat beresnel achteruit als je vetter smeert.
Geplaatst: 06 nov 2010, 21:27
door marco
Je moet het ook niet overdrijven alleen een veilige marge aanhouden.
Geplaatst: 07 nov 2010, 12:39
door koppel
in de jaren 80 smeerde ik 1:25
nooit ergens last van gehad, fs1 reed ruim 90 km per uur en dat heeft ie duizenden kilometers/enkele jaren volgehouden
tegenwoordig smeer ik 1:35
Geplaatst: 07 nov 2010, 12:56
door YamaSam
je kan de benzine en smeermiddelen van de jaren 80 niet vergelijken met die van nu
de additieven in pompbenzine zijn niet te onderschatten
Geplaatst: 07 nov 2010, 13:05
door koppel
ik had destijds geen problemen
en in het heden ook niet, tank overal en gebruik diverse merken olie..............geen problemen, en daar gaat het om.
Geplaatst: 07 nov 2010, 13:38
door marco
YamaSam schreef:de additieven in pompbenzine zijn niet te onderschatten
Idd er word van alles door heel gemengd zonder dat je het weet.
Geplaatst: 07 nov 2010, 13:51
door Triforce
marco schreef:YamaSam schreef:de additieven in pompbenzine zijn niet te onderschatten
Idd er word van alles door heel gemengd zonder dat je het weet.
Daarom rij ik alleen op V-power met de brommer, heb ik tenminste nog een beetje goede brandstof, ik reed hiervoor altijd op euro 98 met loodvervanger en raar genoeg kreeg ik hier meer prestaties door dan zonder de loodvervanger.
Geplaatst: 07 nov 2010, 14:03
door NIX
Loodvervanger voor een 2T is echt zinloos. Het lood heeft een smerende en koelende werking voor kleppen in een 4T motor. En dat zou dan alleen nut hebben bij motoren met erg zachte klepzittingen.
Gewoon Euro 95 tanken en 1:40 mengen is goed zat. Bougie moet niet vet en zwart zijn, maar bruin tot donkerbruin en droog op de electrodes, dan staat hij echt rijk genoeg afgesteld. Rijker gaat alleen maar ten koste van de prestaties en vervuilt onnodig. Vetter en rijker mengen kan zelfs een warmloper veroozaken door de bruine halverbrande smurrie die onder je zuigerveren blijft hangen. Teveel is nooit goed.
Voor heel erg opgefokte brommers met enome compressieverhouding kan 98 soms uitkomst bieden om pingelen nog net voor te zijn.
Qua olie kun je het best zelfmengend gebruiken. Olie heeft anders de neiging een beetje naar onder in de tank te zakken. Een keer schudden voor de start, zou trouwens genoeg moeten zijn om dat effect teniet te doen. Heb je een pompje, dan boeit het niet of de olie zelfmengend is of niet.
Geplaatst: 07 nov 2010, 15:37
door Triforce
NIX schreef:Loodvervanger voor een 2T is echt zinloos. Het lood heeft een smerende en koelende werking voor kleppen in een 4T motor. En dat zou dan alleen nut hebben bij motoren met erg zachte klepzittingen.
Gewoon Euro 95 tanken en 1:40 mengen is goed zat. Bougie moet niet vet en zwart zijn, maar bruin tot donkerbruin en droog op de electrodes, dan staat hij echt rijk genoeg afgesteld. Rijker gaat alleen maar ten koste van de prestaties en vervuilt onnodig. Vetter en rijker mengen kan zelfs een warmloper veroozaken door de bruine halverbrande smurrie die onder je zuigerveren blijft hangen. Teveel is nooit goed.
Voor heel erg opgefokte brommers met enome compressieverhouding kan 98 soms uitkomst bieden om pingelen nog net voor te zijn.
Qua olie kun je het best zelfmengend gebruiken. Olie heeft anders de neiging een beetje naar onder in de tank te zakken. Een keer schudden voor de start, zou trouwens genoeg moeten zijn om dat effect teniet te doen. Heb je een pompje, dan boeit het niet of de olie zelfmengend is of niet.
Vertel mij waarom ik harder kon rijden wanneer ik er 98 loodvervanger in de tank had tegen over de loodvrije 98 benzine, ik ging met loodvrij iets van 70 á 75 en met loodvervanger 80 á 85, heb deze vaker getest met verschillende cilinders en ze liepen er veel beter op, nog steeds een mysterie of zou dit volgens boekjes weer eens niet kunnen.
Geplaatst: 07 nov 2010, 18:11
door NIX
Het zal niet aan de loodvervanger zelf liggen. Vaak kan de samenstelling van benzine verschillen. In principe hoort alle benzine dezelfde eigenschappen te hebben en heeft het die vaak ook. Alleen de klopvastheid verschilt en er kan een additief toegeveogd zijn voor het ontbreken van lood. Maar bijvoorbeeld witte pompen verkopen vaak restanten en oude benzine en diesel en soms gewoon mixen van onduidelijke samenstelling. Ik ga ervan uit dat je je benzine steeds bij dezelfde pomp gehaald hebt. Maar een 2T heeft gewoon geen lood of loodvervanger nodig. Als je verschil hebt gemerkt, dan ligt dat aan andere zaken dan de loodvervanger zelf. Ik spreek niet tegen dat je verschil merkt. Alleen als je concludeert dat het dus de loodvervanger geweest is, dan spreek ik dat tegen.
Geplaatst: 07 nov 2010, 18:14
door marco
NIX schreef: Maar bijvoorbeeld witte pompen verkopen vaak restanten en oude benzine.
Als ik met mijn auto bij een witte pomp tank kan ik minder kilometers rijden op een tank dan als ik gewoon bij de bp ga tanken.
Geplaatst: 07 nov 2010, 18:37
door mpro09
wat is een witte pomp?