Olie(dom)
Geplaatst: 07 dec 2010, 22:16
Wellicht al vele malen besproken, maar toch maar een nieuw topic.
Welke olie kun je nu het beste pakken als je zelf gaat mengen?
Ik heb eens even wat rondgesnuffeld en het blijkt dat kwaliteitskenmerken niet zomaar te achterhalen zijn.
Wel zijn er verschillende instanties die standaarden geven voor de kwaliteit van olie.
Zo ook voor twee-takt olie voor in ons tankje.
Met wat ik er uit op kan maken lopen de verschillen maar heel summier uiteen.
Tenminste, als je voor ogen houdt dat een FS1 een redelijk eenvoudige machine is zonder turbo's, injectoren, hogedrukladers, etc.
Naar mijn mening maakt het niet zo gek veel uit welke 2-takt olie je mengt, zeker niet wanneer je (redelijk) origineel rijdt.
Hieronder i.i.g. mijn overzichtje van de merken, toegekende standaarden en gemiddelde prijzen:
[align=center]Castrol TTS (synthetisch): API TC, JASO FD, ISO L-EGD €11,95 ltr.
Castrol A747 (synthetisch): API TC €20,00 ltr.
Eurol SX (mineraal): JASO FB, ISO EGB €6,50 ltr.
Eurol TTX (semi-synthetisch): API TC+, JASO FC, ISO L-EGD, €5,00 ltr.
Putoline MX 5 (synthetisch): API TC, JASO FD, ISO L-EGD €8,50-12,50 ltr.
HEMA (semi-synthetisch): API TC, JASO FD, ISO L-EGD €6,25 ltr.
Fuchs Silikolene S2 (synthetisch): API C+D, Jaso FD, ISO L-EGD €6,50 ltr.
Yamalube 2S (semi-synthetisch): ?? €11,50 ltr.
Techno (Action) 2-takt (semi-synthetisch) API TC, JASO FC €3,79 ltr.[/align]
API: Het American Petroleum Institute (afgekort tot API) is een Amerikaanse organisatie die onder andere technische standaards ontwikkelt voor de olie- en gasindustrie en de petrochemische industrie.
JASO: The Japanese Automotive Standards Organization is an organization that sets automotive standards in Japan, analogous to the Society of Automotive Engineers (SAE) in the United States. JASO also sets standards for grades of oil; the highest grade for two-stroke engines being JASO FD. http://en.wikipedia.org/wiki/JASO_FC
ISO L (lubricant) EGD (ISO 6743/15): International Standardization Organisation. Standaard EG is Twee takt motoren.
EGB Mineral base stocks-lubricity and detergency; EGC Synthetic fluid to reduce smoke and exhaust deposits; EGD with Synthetic fluid and added detergency, severe service
Wat denken jullie, laten we ons gek maken door de olieindustrie, of door de 'ik rijdt altijd met dure merk en daarom is de dure goed' gedachte?
M.a.w., ben je (olie)dom door niet de olie van de Action, HEMA of Eurol te kopen?
Welke olie kun je nu het beste pakken als je zelf gaat mengen?
Ik heb eens even wat rondgesnuffeld en het blijkt dat kwaliteitskenmerken niet zomaar te achterhalen zijn.
Wel zijn er verschillende instanties die standaarden geven voor de kwaliteit van olie.
Zo ook voor twee-takt olie voor in ons tankje.
Met wat ik er uit op kan maken lopen de verschillen maar heel summier uiteen.
Tenminste, als je voor ogen houdt dat een FS1 een redelijk eenvoudige machine is zonder turbo's, injectoren, hogedrukladers, etc.
Naar mijn mening maakt het niet zo gek veel uit welke 2-takt olie je mengt, zeker niet wanneer je (redelijk) origineel rijdt.
Hieronder i.i.g. mijn overzichtje van de merken, toegekende standaarden en gemiddelde prijzen:
[align=center]Castrol TTS (synthetisch): API TC, JASO FD, ISO L-EGD €11,95 ltr.
Castrol A747 (synthetisch): API TC €20,00 ltr.
Eurol SX (mineraal): JASO FB, ISO EGB €6,50 ltr.
Eurol TTX (semi-synthetisch): API TC+, JASO FC, ISO L-EGD, €5,00 ltr.
Putoline MX 5 (synthetisch): API TC, JASO FD, ISO L-EGD €8,50-12,50 ltr.
HEMA (semi-synthetisch): API TC, JASO FD, ISO L-EGD €6,25 ltr.
Fuchs Silikolene S2 (synthetisch): API C+D, Jaso FD, ISO L-EGD €6,50 ltr.
Yamalube 2S (semi-synthetisch): ?? €11,50 ltr.
Techno (Action) 2-takt (semi-synthetisch) API TC, JASO FC €3,79 ltr.[/align]
API: Het American Petroleum Institute (afgekort tot API) is een Amerikaanse organisatie die onder andere technische standaards ontwikkelt voor de olie- en gasindustrie en de petrochemische industrie.
JASO: The Japanese Automotive Standards Organization is an organization that sets automotive standards in Japan, analogous to the Society of Automotive Engineers (SAE) in the United States. JASO also sets standards for grades of oil; the highest grade for two-stroke engines being JASO FD. http://en.wikipedia.org/wiki/JASO_FC
ISO L (lubricant) EGD (ISO 6743/15): International Standardization Organisation. Standaard EG is Twee takt motoren.
EGB Mineral base stocks-lubricity and detergency; EGC Synthetic fluid to reduce smoke and exhaust deposits; EGD with Synthetic fluid and added detergency, severe service
Wat denken jullie, laten we ons gek maken door de olieindustrie, of door de 'ik rijdt altijd met dure merk en daarom is de dure goed' gedachte?
M.a.w., ben je (olie)dom door niet de olie van de Action, HEMA of Eurol te kopen?