Pagina 1 van 3

Olie(dom)

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:16
door Swizzer
Wellicht al vele malen besproken, maar toch maar een nieuw topic.

Welke olie kun je nu het beste pakken als je zelf gaat mengen?

Ik heb eens even wat rondgesnuffeld en het blijkt dat kwaliteitskenmerken niet zomaar te achterhalen zijn.
Wel zijn er verschillende instanties die standaarden geven voor de kwaliteit van olie.
Zo ook voor twee-takt olie voor in ons tankje.

Met wat ik er uit op kan maken lopen de verschillen maar heel summier uiteen.
Tenminste, als je voor ogen houdt dat een FS1 een redelijk eenvoudige machine is zonder turbo's, injectoren, hogedrukladers, etc.
Naar mijn mening maakt het niet zo gek veel uit welke 2-takt olie je mengt, zeker niet wanneer je (redelijk) origineel rijdt.

Hieronder i.i.g. mijn overzichtje van de merken, toegekende standaarden en gemiddelde prijzen:

[align=center]Castrol TTS (synthetisch): API TC, JASO FD, ISO L-EGD €11,95 ltr.
Castrol A747 (synthetisch): API TC €20,00 ltr.
Eurol SX (mineraal): JASO FB, ISO EGB €6,50 ltr.
Eurol TTX (semi-synthetisch): API TC+, JASO FC, ISO L-EGD, €5,00 ltr.
Putoline MX 5 (synthetisch): API TC, JASO FD, ISO L-EGD €8,50-12,50 ltr.
HEMA (semi-synthetisch): API TC, JASO FD, ISO L-EGD €6,25 ltr.
Fuchs Silikolene S2 (synthetisch): API C+D, Jaso FD, ISO L-EGD €6,50 ltr.
Yamalube 2S (semi-synthetisch): ?? €11,50 ltr.
Techno (Action) 2-takt (semi-synthetisch) API TC, JASO FC €3,79 ltr.[/align]

API: Het American Petroleum Institute (afgekort tot API) is een Amerikaanse organisatie die onder andere technische standaards ontwikkelt voor de olie- en gasindustrie en de petrochemische industrie.
JASO: The Japanese Automotive Standards Organization is an organization that sets automotive standards in Japan, analogous to the Society of Automotive Engineers (SAE) in the United States. JASO also sets standards for grades of oil; the highest grade for two-stroke engines being JASO FD. http://en.wikipedia.org/wiki/JASO_FC
ISO L (lubricant) EGD (ISO 6743/15): International Standardization Organisation. Standaard EG is Twee takt motoren.
EGB Mineral base stocks-lubricity and detergency; EGC Synthetic fluid to reduce smoke and exhaust deposits; EGD with Synthetic fluid and added detergency, severe service


Wat denken jullie, laten we ons gek maken door de olieindustrie, of door de 'ik rijdt altijd met dure merk en daarom is de dure goed' gedachte?
M.a.w., ben je (olie)dom door niet de olie van de Action, HEMA of Eurol te kopen?

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:21
door NIX
Alles kan. Soms blijft je motor iets schoner met syntheet of halfsyntheet. Als je zelf mengt kan zelfmengend een wat betere keuze zijn, daar niet zelfmengende olie bij stilstand een beetje naar onder zakt. Maar dat heb je bij de eerste stoeprand na je start al opgelost, eigenlijk.

De hele snelle jongens hier zweren volgens mij bij Castrol TTS en A747, maar ik denk dat je voor een niet snelle brommer alle andere soorten ook prima kunt hebben. De goedkoopste olie is nog altijd een heel stuk beter dan niets.

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:23
door ginofs1
NIX schreef:Alles kan. Soms blijft je motor iets schoner met syntheet of halfsyntheet. Als je zelf mengt kan zelfmengend een wat betere keuze zijn, daar niet zelfmengende olie bij stilstand een beetje naar onder zakt. Maar dat heb je bij de eerste stoeprand na je start al opgelost, eigenlijk.

De hele snelle jongens hier zweren volgens mij bij Castrol TTS en A747, maar ik denk dat je voor een niet snelle brommer alle andere soorten ook prima kunt hebben. De goedkoopste olie is nog altijd een heel stuk beter dan niets.


:roll: :lol:

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:25
door marco
Putoline olie :baas: [spoil]Afbeelding[/spoil]

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:28
door NIX
Marco mag baby-olie in z'n sheriff mikken.

Of kokosnotenolie.

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:29
door ginofs1
als je gewoon wat in de ronte zit te knorren, dan ka je elke 2t olie gebruiken.
ik zal wel olie nemen die geschikt is voor zelf mengen.
wat NIX schreef het zakt naar onder.
staat je brom lang stil , dan moet je hen eerst wakker schudden.

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:31
door marco
Die Castrol A747 is toch ook maar beperkt houdbaar?

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:34
door nieknatuurlijk
marco schreef:Putoline olie :baas: [spoil]Afbeelding[/spoil]


niet weer dat plaatje he :lol:

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:37
door Swizzer
Nu heb ik al een paar keer over 'schudden' gelezen.
Vreemde vraag, maar hoe tanken jullie?
Een juist afgemeten flesje bij je hebben en dat erin kiepen als je tankt en dan als een malloot de FS1 heen en weer bewegen?
En hoeveel cc gooi ik in mijn 2rU (9ltr?) tank? Of rekenen jullie per liter?

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:39
door nieknatuurlijk
aflezen van de pomp? :lol:

we rekenen per liter :wink:

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:42
door ginofs1
Swizzer schreef:Nu heb ik al een paar keer over 'schudden' gelezen.
Vreemde vraag, maar hoe tanken jullie?
Een juist afgemeten flesje bij je hebben en dat erin kiepen als je tankt en dan als een malloot de FS1 heen en weer bewegen?
En hoeveel cc gooi ik in mijn 2rU (9ltr?) tank? Of rekenen jullie per liter?


1 op 40.
dat is dus 1 liter olie op 40 liter brandstof

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:44
door ginofs1
marco schreef:Die Castrol A747 is toch ook maar beperkt houdbaar?


deze is 100% plantaardig. de beste olie voor zware prestaties, gemengd 2 maanden houdbaar.
zeer prijzig :evil:

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:46
door NIX
Dat is dus de enige afrader.

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:49
door ginofs1
NIX schreef:Dat is dus de enige afrader.


word eigelijk alleen gebruikt in de racerij

Re: Olie(dom)

Geplaatst: 07 dec 2010, 22:51
door Camiel
Swizzer schreef:
[align=center]
HEMA (semi-synthetisch): API TC, JASO FD, ISO L-EGD €6,25 ltr.
Techno (Action) 2-takt (semi-synthetisch) API TC, JASO FC €3,79 ltr.[/align]



Die van Action/HEMA?iemand ervaring mee :P ?

Ik koop zelf de goedkoopste bij ons esso tankstation dus :P