Pagina 1 van 2
powerbox
Geplaatst: 15 jan 2011, 20:42
door snellehenkie
Iemand ervaring met een powerbox op n fs1 roterende schijf of is dat alleen mogelijk bij membraam.
Kan t uberhaubt wel op onze fs1's
Geplaatst: 15 jan 2011, 21:11
door nieknatuurlijk
staat al wel ergens..
Geplaatst: 15 jan 2011, 23:56
door 2taktdirk
Bedoel je een vaatje tussen de carb en inlaat??
Geplaatst: 16 jan 2011, 00:23
door snellehenkie
zoiets ja, van die dingen die je zo hier en daar kant en klaar kan kopen
Geplaatst: 16 jan 2011, 01:16
door YamaSam
van mijn part valt er wel iets mee te doen, ook met een schijf..
extra volume met mengsel is nooit slecht, als het werkt onder serieuse druk..
als er bij je blok 'overschot van zuigen' aanwezig is, ben je met zon powerbox beter af ..
er zijn echter meestal gemakkelijker zaken om pk's mee te winnen op een 2T blok..
Geplaatst: 16 jan 2011, 01:22
door Tombo
Zo'n powebox kan je beter berekenen, ik vraag me af of het werkt op een roterende inlaat, omdat zo'n powerbox echt puur op onder- en overdruk werkt. En het lijkt me dat een membraan daar meer gevoelig voor is als een roterende inlaat.
Alhoewel, nu ik dit typ... Een membraan is al onder- overdruk gestuurd, dus dan zou een powerbox daar minder effectief zijn. Omdat een roterende inlaat eigenlijk 'permanent' is zoals in een zuigergestuurde inlaat (maar met roterende inlaat kan je wel weer de timing bepalen...)
Geplaatst: 16 jan 2011, 01:24
door YamaSam
de meeste opstellingen bekijkend, denk ik dat er veel 65cc-rijders zijn die met een powerbox iets zouden winnen, gewoon omdat hun 16mm carb niet kan volgen qua aanvoer. als je een ombouwer hebt steken die voorzien is van een carbaansluiting op de cilinder (geen schijf-cilinder) kan je daar je powerbox op aansluiten, dat zal wel wat extra opleveren dan (ivgl met gewoon afdichten)
theoretisch wordt je cartervolume groter, wat eigenlijk slecht is. Bouw je echter een groot genoeg 'tekort' op, dan geeft het weer wél extra fors bij..
ik ben met mn HHO-racer op dat vlak ook bezig, ik vul de powerbox met waterstof, áls er dan extra zuigkracht is, dan zuigt ie waterstof binnen..
dit werkt treffelijk.. maar of het met gewoon regulier mengsel zoveel geeft is maar de vraag..
Geplaatst: 16 jan 2011, 01:51
door Tombo
Die HHO-racer, dat werkt dan als een soort van 'drukvulling' dan denk ik.
En ik denk dat Sam een pnt heeft, qua 60cc+ rijders met 16mm. Het mengsel wat ze niet verbruiken in lage toeren (=te rijk afgesteld) komt erbij bij hoge toeren.
Hmm, hersenspinsel, zou een 16mm met powerjet functie (zoals in de +28mm Mikuni's) niet werken bij een 16mm, als dat op 1 of andere manier uitgevonden/toegepast kan worden*
Ik denk dat het met een roterende inlaat misschien wel verrassend goed kan werken. Tenminste, als je voor pure race-vermogens gaat, niet voor straatgebruik.
*disclaimer, ik heb redelijk wat zelfgebrouwen bier op, dus ik kan wat rare hersenspinsels hebben

Geplaatst: 16 jan 2011, 02:23
door YamaSam
LOL@ zelfgebrouwen bier..
de HHOblok werkt inderdaad op 'over-onderdruk-toevoer' en zo blijkt is er wel nog deftig wat onderdruk bij een gepeperd blok.
als je powerbox op druk staat bij het openen van de zuigpoorten, heb je volgens mij zowieso winst in mengsel, kan je hem ook vullen bij de neerwaartse pistongang, dan blijf je die plus ook houden en heb je dus winst..
bij membraanblokken is de vraag bepaald door de spannig van het membraan en de aldanniet aanwezige overschot in zuigen
het is zoals bij de meeste tweetakt-prestatie vraagstukken altijd een geval van meerdere variabelen, maar er valt wél iets te rapen met zo'n powerbox..
en is vergelijkbaar met een turbo op een dieselblok eigenlijk.. het tekort wordt 'bijgeblazen' eigenlijk
Geplaatst: 16 jan 2011, 15:52
door Twowheeler
is het niet zo dat een powerbox ook alleen maar werkt als hij is uitgerekend? niet die universele dingen uit de winkel.
Geplaatst: 16 jan 2011, 18:35
door Tombo
Jep
Geplaatst: 16 jan 2011, 19:14
door NIX
Het antwoord is dus nee. De poster wil er gewoon zo'n standaard ding tussen frotten als ik zijn vraag goed bekijk.
Geplaatst: 16 jan 2011, 20:31
door 2taktdirk
heb in 1985 dit op mijn fs1 gezet,je voelt er niks van.
Het werkt voor snelle 2 takten met veel lucht verplaatsing door het carter naar de uitlaat in samenwerking met een dikke carb:.
Het is voor het pulseren van je mengsel net zo iets als een kelk achter op een 4 takt carb:
Op een crosser werkt het goed,het word ook wel op de 350 ypvs gebruikt met een vat en 2 aansluitngen.
Verwacht geen wonderen de fs1 loopt er niet harder door,je kan beter een goede uitlaat laten maken dat helpt.
Geplaatst: 16 jan 2011, 22:55
door snellehenkie
Daarom wilde ik ook wat ideeen/reacties van jullie horen: heeft t zin om n standaard box te kopen om die ergens tussen te vrotten op een straatbrommert.
Denk t niet dus zo naar de reacties te oordelen. Ben er wel wijzer van geworden, daarvoor mijn dank.
Zou overigens ook niet weten hoe/waar het aangesloten moet worden op n standaardfiets zonder allerlei gaten te moeten boren of andere kunsteligheden te moeten uitvoeren.
Een beetje zonde van een originele Beumer om die zo te bewerken, ik hou t wel bij cylinder/zuiger/carb./ tandwielaanpassingen enzo om m te versnellen.

Geplaatst: 17 jan 2011, 15:07
door ginofs1
snellehenkie schreef:Daarom wilde ik ook wat ideeen/reacties van jullie horen: heeft t zin om n standaard box te kopen om die ergens tussen te vrotten op een straatbrommert.
Denk t niet dus zo naar de reacties te oordelen. Ben er wel wijzer van geworden, daarvoor mijn dank.
Zou overigens ook niet weten hoe/waar het aangesloten moet worden op n standaardfiets zonder allerlei gaten te moeten boren of andere kunsteligheden te moeten uitvoeren.
Een beetje zonde van een originele Beumer om die zo te bewerken, ik hou t wel bij cylinder/zuiger/carb./ tandwielaanpassingen enzo om m te versnellen.

laat de cilinder, carb en zuiger maar ori.
zoek het eerst maar in de uitlaat en kop. hier is het meeste te halen.
en wil je meer dan ongeveer 10.000 rpm maken kies dan voor een andere ontsteking.
boven de + -10.000 rpm gaan je punten zweven
