Pagina 1 van 2
yamaha fs1 2ru start en loopt slecht.
Geplaatst: 06 mei 2011, 20:55
door yamahadt50m
hallo forumleden.
ik heb sinds een maand of 3/4 een yamaha fs1 2ru in mijn bezit.
liep eerst super, op oude cilinder en ook even op de nieuwe
nou heb ik 1 probleem.
hij start slecht, eerst was 1/2 keer kicken en liep,
mooi en stationair, top snelheid weet ik niet, zit nieuwe 60cc op moet rustig inrijden.
als ik hem nou aan de praat krijg loopt die veder goed,, tot ik paar keer gas geef en weg wil rijden,
dan stottert die en valt soms ook helemaal stil,
onder het rijden val in een keer het vermogen weg en pakt die het meestal na minder gas geven of even uit laten rollen wel weer op.
bougie is koffie bruin, carburateur is schoon gemaakt. dacht eerst dat het daar aan lag maar was dus niet zo.
setup: 60cc cilinder, 16m carb. (sproeier geen idee)
wie kan mij veder helpen met dit probleem???
MVG
Yamahadt50m
Geplaatst: 06 mei 2011, 21:20
door henkie22222
Heb je de cilinder uberhaupt afgesteld op de nieuwe cilinder?
zo niet dan moet je ff deze instructies volgen:
afstellen
Je moet namelijk de benzine toevoer van je carb afstellen bij bijna elke aanpassing ide je aan de brommer maakt.
Als je van een gewone cilinder vervangt met een 60cc moet er een veel grotere sproeier in doen.
Kijk sowieso eerst wat er nu inzit en vertel dat even.
waarschijnlijk moet er ook een andere bougie in aangezien je nu een hogere hittegraad nodig hebt.
De mensen die er echt verstand van hebben die zijn nu op de meeting, daarom is het nu zo rustig.
Verwacht maandag maar een verbeterde versie van mijn verhaal van Nix, Marco, mpro, gino en de rest van de echte brommer techneuten ( sorry als ik iemand ben vergeten)

Geplaatst: 06 mei 2011, 21:24
door henkie22222
Misschien ook handig nu ff te vermelden welke cilinder het om gaat (staat op de zijkant)
Welke bougie er nu inzit ( merk en type)
Welke uitlaat (homoet/bellymoet/snel/standaard)
Wat je er verder zoal aan hebt gedaan
Dat is namelijk wat er gevraagd gaat worden op maandag
heb je nu alvast de tijd om dat uit te zoeken

Geplaatst: 06 mei 2011, 22:29
door pee67
Check ook ff of je contactpunten goed staan
Kijk of er eventueel vonken tussen je contactpunten hebt
vermeld wat voor kopje je gebruikt
Heb je je ontsteking bijgesteld na het monteren van de andere cilinder
met daarbij, neem ik aan, een ander kopje
Geplaatst: 06 mei 2011, 22:40
door yamahadt50m
er zat een 60cc op en er is weer een 60cc opgekomen.
zo niet dan moet je ff deze instructies volgen: afstellen
(hij staat toch goed afgesteld als hij koffie bruin is????) of ben ik nou gek?
Misschien ook handig nu ff te vermelden welke cilinder het om gaat (staat op de zijkant) F5B 60cc Imi
Welke bougie er nu inzit NGK 8
Welke uitlaat Snel
Wat je er verder zoal aan hebt gedaan: niks,, nieuwe cilinder er op plus nieuw kopje en rijden maar.
Kijk of er eventueel vonken tussen je contactpunten hebt: nee heb ik niet
vermeld wat voor kopje je gebruikt
60cc
heb niks aan de ontsteking gedaan. hij liep goed. dus waarom er dan aan gaan kloten.
Geplaatst: 06 mei 2011, 23:52
door henkie22222
yamahadt50m schreef:er zat een 60cc op en er is weer een 60cc opgekomen.
zo niet dan moet je ff deze instructies volgen: afstellen
(hij staat toch goed afgesteld als hij koffie bruin is????) of ben ik nou gek?
Als ie niet loopt kan je toch niks zeggen over de bougie kleur lijkt mij
Hoeveel km's heeft hij het met deze cilinder gedaan?
Welke 60cc zat er eerst op?
Geplaatst: 07 mei 2011, 08:31
door yamahadt50m
hij loopt wel, alleen slecht,, hij valt steeds uit, (als die beetje op temp is, koud start slecht maar loopt wel even)
de bougie die er in zat heb ik er uit gehaalt,
er ziet nu een andere in, ngk7
de ngk 8 die er in zat is koffie bruin,
toen ik er een nieuwe 60cc opgezet heb heb ik er ook een nieuwe bougie in gedraait.
heb er nu zoon 120/130km mee gereden zonder problemen.
tot die begon te stortteren, eerste 1 of 2 keer niks aan de hand,
maar nu,
er zat een 60cc fs1 op. altans dat staat op de zijkant.
Geplaatst: 07 mei 2011, 08:50
door henkie22222
Ik weet denk ik wat het probleem is, ik werd wakker net en ik bedacht me dat ik hetzelfde heb gehad. waarschijnlijk is e sproeier er gewoon uitgevallen. Daarom loopt ie wel stationair maar verzuipt ie als je gas geeft.
Waarom heb je je trouwens je cilinder vervangen als ik vragen mag?
Geplaatst: 07 mei 2011, 08:53
door yamahadt50m
als die er uit gevallen is zou ik dat heel erg raar vinden,
hij is met stoteren begonnen, heb toen carb schoon gemaakt en hij stotert nog steeds.
maar zal er naar kijken.
de zuiger die er in zat was helemaal naar zijn grootje,
en cilindertje was ook niet helemaal 100% meer, dus dacht vervangen maar.
Geplaatst: 07 mei 2011, 09:11
door henkie22222
Een zuiger en cilinder gaan niet zomaar kapot.
Je moet de oorzaak dus daar ergens in zoeken.
En daar heb je iemand voor nodig met echt verstand, mijn kennis hou hier dus op.
Wat ik je wel kan vragen, heb je een warmloper gehad?
Misschien was je ontsteking te vroeggesteld?
Geplaatst: 07 mei 2011, 09:16
door koppel
als je een dikke 100 km met de nieuwe cylinder/zuiger zonder problemen hebt gereden dan kan deze verandering niet de oorzaak zijn van het probleem.
Op zich kan het geen kwaad het spul weer even los te halen, controleer de pakkingen, en zijn slecht passende voetpakkingen in omloop die de spoelpoorten gedeeltelijk afsluiten. Controleer ook of de spoelers helemaal vrij komen als de zuiger onderin staat, pijl bovenop de zuiger moet naar de uitlaatpoort wijzen.
Controleer de uitlaat of deze verstopt zit met kool, haal ff de demper eruit.
Ontstekingstijdstip/contactpunten hoeven niet bijgesteld te worden als er een cylinder wordt gewisseld, er kan wel iets mis zijn met de ontsteking, maar dat zou toeval zijn. Als de punten normaal openen en sluiten, alle bedrading is in orde, bobine maakt massa, bougiedop zit goed vast en de bougie in orde dan moet het werken. Controleer of je een mooie blauwe vonk ziet bij de bougie. (geen overmatige vonken tussen de punten als de motor draait)
Heeft de motor een schijf of membraan inlaat? Het fs1 carburateurtje is een fijngevoelig instrument, haal 'm eens helemaal uit elkaar, doorblazen met perslucht of remmenreiniger kan geen kwaad.
Instellingen:
carb: 170 sproeier (ori mikuni kort), gasnaald in de middenstand, luchtschroef twee hele slagen naar buiten.
vonk: 0,35mm punten, 1,8mm openen voor BDP, 0,7mm bougie elektroden.
controleer ook eens: iets met de benzine? tankdop trekt vacuum, kraan verstopt, knik in de slang, membraanpakking lekt, luchtfilter verstopt, krukaskeeringen lek.
succes!
Geplaatst: 07 mei 2011, 09:42
door koppel
had iets te snel gelezen, 2RU heeft een schijf inlaat, daar kan weinig mee mis zijn, je kan ff met een zaklamp de zaak inspecteren met de carb los en met de hand aan het vliegwiel draaien.
Geplaatst: 07 mei 2011, 10:06
door yamahadt50m
ik ga het morgen even proberen,
ik heb nu geen tijd moet zo weer eens werken....
maar op de vraag waarom ik mijn cilinder en zuiger vervangen heb:
foto's van mijn fs1 en op 1tje ook een dt50m

Geplaatst: 07 mei 2011, 10:19
door yamahadt50m
het vliegwiel is trouwens nog niet zo heel erg oud. hij glimt nog.
maar wil eerst eens even kijken wat voor contactpunten er inzitten, heb met mijn dt50m ook ervaring met die namaak dingen,
die brommer toen gekocht bij een man in haaksbergen die zij krijg hem niet aan het lopen, weet niet wat er mee is. nou ja toch gekocht,
thuis kijken of die wou vonken deed niks, nieuwe contact punten er in en 2 keer trappen en hij liep.
dan is een dt50m voor 160 euro in eens heel goedkoop:)
vraagje, hoe kan je controleren of een Bobine en Condensator nog goed zijn?
Geplaatst: 07 mei 2011, 10:52
door koppel
wat voor set had je eerst? die zuiger kom ik niet vaak tegen in een fs1, alleen bij alu athena/ajh/eurocylindro
meestal ASSO zuiger, 1 L-veer en twee spoelpoorten.
2RU heeft andere punten dan andere modellen, goed opletten wat je besteld, condensator kun je voor de zekerheid vervangen, gebruik wel ori spul, immi is bagger
doormeten bobine/condensator; lees ff de FAQ hier door.