Pagina 1 van 2

Olieaftapbout.

Geplaatst: 01 jun 2011, 19:56
door Piet
Na het carterolie verversen krijgt ik het zaakje toch niet meer sluitend.
Er blijft olie langs de aftapbout komen,heb de pakking nu al voor de derde maal vervangen maar krijg het niet dicht,durf eigenlijk ook weer niet al te vast aan te draaien, vast is vast moet toch voldoende zijn,toch.
Iemand enig idee om toch dicht te krijgen,of doe ik iets fout?

Geplaatst: 01 jun 2011, 20:00
door marco
Ben bang voor je dat er een scheurtje in je carter zit.

Geplaatst: 01 jun 2011, 20:02
door ginofs1
ja die kans is heel groot.
ik heb er hier al meerdere gezien.
en meestal bij een 2ru blok

Geplaatst: 01 jun 2011, 20:09
door NIX
Of er zit een restant oude pakking op de bout of het carter of een zandkorrel in de pakking.

Geplaatst: 01 jun 2011, 20:40
door Piet
marco schreef:Ben bang voor je dat er een scheurtje in je carter zit.


Oei,das zou niet zo mooi zijn,zou dat eventueel dicht te lassen zijn?

Geplaatst: 01 jun 2011, 20:47
door marco
Moet wel kunnen.

Maar kijk eerst maar eens goed of er niks anders lekt.

Geplaatst: 02 jun 2011, 19:07
door Piet
Piet schreef:
marco schreef:Ben bang voor je dat er een scheurtje in je carter zit.


Oei,das zou niet zo mooi zijn,zou dat eventueel dicht te lassen zijn?

Gelukkig geen scheurtje in het carter,denk dat ik iets te enthousiast was met aandraaien en daardoor de pakking de nek afdraaide.
Gewoon goed handvast aandraaien,olie bijvullen en eventueel nog klein slagje geven met sleutel.
Na warmdraaien ff chekke of er nog olie lekt en eventueel nog heel klein slagje vast geven.

Heb trouwens wel gemerkt dat 600cc olie wel wat veel is,beter is iets ergens tussen de 450 en 475cc,tijdens bvullen regelmatig oliepeilstok controleren en kwam uit op 470cc volgens de peilstok.
Iemand anders misschien andere ervaringen mee,dan hoor ik het graag.

Geplaatst: 02 jun 2011, 19:10
door marco
Piet schreef:Iemand anders misschien andere ervaringen mee,dan hoor ik het graag.


Mijn andere blok gooide olie door het ontluchtingsslangetje eruit dan lijkt het ook net of er wat lekt.

Geplaatst: 03 jun 2011, 10:28
door Laars
Piet schreef:
Piet schreef:
marco schreef:Ben bang voor je dat er een scheurtje in je carter zit.


Oei,das zou niet zo mooi zijn,zou dat eventueel dicht te lassen zijn?

Gelukkig geen scheurtje in het carter,denk dat ik iets te enthousiast was met aandraaien en daardoor de pakking de nek afdraaide.
Gewoon goed handvast aandraaien,olie bijvullen en eventueel nog klein slagje geven met sleutel.
Na warmdraaien ff chekke of er nog olie lekt en eventueel nog heel klein slagje vast geven.

Heb trouwens wel gemerkt dat 600cc olie wel wat veel is,beter is iets ergens tussen de 450 en 475cc,tijdens bvullen regelmatig oliepeilstok controleren en kwam uit op 470cc volgens de peilstok.
Iemand anders misschien andere ervaringen mee,dan hoor ik het graag.


Altijd de voorgeschreven hoeveelheid gebruiken.
Als je olie erin gooit moet ook nog via de kanaaltjes in de andere compartimenten komen.
Tevens moet je het peil meten met de peilstok NIET ingedraaid!!

Geplaatst: 03 jun 2011, 10:55
door Twowheeler
Idd, als ik mijn peil op de goede hoeveelheid en ik gooi hem leeg is dat exact 600 cc

Geplaatst: 03 jun 2011, 10:56
door ginofs1
Met vullen zit alles aan een kant van het carter.
Als de motor loopt pompt / slingert het koppelings huis het naar de andere kant.
Klinkt raar maar het is zo.

Gewoon 600 cc dus.

Er is een situatie waar bij ik minder olie gebruik (minder wrijving sam, is goed merkbaar op top)
Hier ga ik verder maar niets over schrijven, anders hebben we meerdere stuk gelopen blokjes op het forum.

gr gino

Geplaatst: 03 jun 2011, 13:23
door marco
Twowheeler schreef:Idd, als ik mijn peil op de goede hoeveelheid en ik gooi hem leeg is dat exact 600 cc


En nog 100cc op de grond van het lekken :wink:

Het word nu echt tijd voor een revisie dat blok begint nu echt te rammelen en niet alleen de zuigerveren.

Geplaatst: 03 jun 2011, 13:42
door Twowheeler
hahaha, ja ik weet het :mrgreen:

als ik bij een beetje toeren het gas dicht draai hoor ik de uitlaat niet eens meer :lol:

Geplaatst: 03 jun 2011, 13:45
door marco
Een paar nieuwe lagertjes doen wonderen.

Geplaatst: 03 jun 2011, 21:34
door Piet
Laars schreef:
Piet schreef:
Piet schreef:
marco schreef:Ben bang voor je dat er een scheurtje in je carter zit.


Oei,das zou niet zo mooi zijn,zou dat eventueel dicht te lassen zijn?

Gelukkig geen scheurtje in het carter,denk dat ik iets te enthousiast was met aandraaien en daardoor de pakking de nek afdraaide.
Gewoon goed handvast aandraaien,olie bijvullen en eventueel nog klein slagje geven met sleutel.
Na warmdraaien ff chekke of er nog olie lekt en eventueel nog heel klein slagje vast geven.

Heb trouwens wel gemerkt dat 600cc olie wel wat veel is,beter is iets ergens tussen de 450 en 475cc,tijdens bvullen regelmatig oliepeilstok controleren en kwam uit op 470cc volgens de peilstok.
Iemand anders misschien andere ervaringen mee,dan hoor ik het graag.


Altijd de voorgeschreven hoeveelheid gebruiken.
Als je olie erin gooit moet ook nog via de kanaaltjes in de andere compartimenten komen.
Tevens moet je het peil meten met de peilstok NIET ingedraaid!!


Toch iets te voorbarig geweest want er zit wel degelijk een haarscheurtje in het carter.
Het vervelende is dat dit scheurtje pal naast de schroefdraad zit waar je de olieaftapbout indraaid.
Iemand nog een goede tip om dit dicht te krijgen zonder het complete blok er onder uit te bouten?