Pagina 1 van 3

ZUIGERSPELING ????

Geplaatst: 15 jun 2011, 23:03
door tim007
Mensen,

ik heb een originele gebruikte 60cc fs1 cilinder, maar helaas er moet een nieuwe zuiger in

Cilinder is helemaal nagekeken [geen krassen-versleten wand-ect ect].

De vraag is dus, hoeveel zuigerspeling mag de nieuwe zuiger hebben als ie zonder veren in de cilinder zit ?


Dank alvast

Geplaatst: 15 jun 2011, 23:09
door YamaSam
hier is al heelwat over afgezeverd hier,

als de vraag is hoeveel mág ie hebben, dan zou ik 'heelwat' zeggen :)

ik ben al lopende fs1's tegengekomen waar er in koude toestand aan de kop bovenaan bijna een halve mm vrij was, dus dat valt best mee.

té krap krijg je problemen bij de minste overhitting van de cilinder..

belangrijker volgens mij is de segmentkopspeling, die mag niet kleiner zijn dan 2 tienden mm :wink:

Geplaatst: 15 jun 2011, 23:11
door tim007
Ok , dan je alvast.

Maar wat is precies segmentkopspeling?

Geplaatst: 15 jun 2011, 23:12
door Triforce
tim007 schreef:Ok , dan je alvast.

Maar wat is precies segmentkopspeling?


Volgens mij de Zuigerveer speling

Geplaatst: 15 jun 2011, 23:14
door YamaSam
ja, de ruimte die overblijft tussen de koppen van de zuigerveer, als je die monteert in de cilinder, bovenaan, zonder piston ;)

Geplaatst: 15 jun 2011, 23:19
door tim007
Ja , dat wist ik , sorry de benaming [segmentkopspeling] zegt mij niets. :wink:

Ik heb er wel een zuiger bij, maar die is wat taps en heeft bovenin zonder veren wel 3 tiende speling.

Overigens onderkant zuiger is netjes passend met 1 tiende speling.

Geplaatst: 15 jun 2011, 23:28
door NIX
Lekker die erin stoppen dan.

Ter info: nieuw wordt een FS1 zuiger op 0,05mm speling geboord. Na inrijden kan die zomaar 2x zo groot zijn, maar je mag alleen maar hopen dat je in die periode niets laat warmlopen. En daarna ook niet. Tegen de tijd dat je de zuiger hoort rammelen, heeft ie lekker veel speling en kun je nog een eeuwigheid kilometers blijven maken. Hij heeft dan koud een speling die bij andere merken afkeur betekent, maar een FS1 is een heethoofd die juist het hardst blijft lopen met zoveel speling. Jouw iets tapse zuiger is prima zo, bovenaan wordt ie nou eenmaal heter dan onderaan. Eenmaal op bedrijfstemperatuur (dus als ie nog net niet smelt) is ie weer bijna recht.

Geplaatst: 15 jun 2011, 23:29
door Tombo
Officieel 4 honderdste mm speling dacht ik

Geplaatst: 15 jun 2011, 23:29
door NIX
Nee, dat doet Gino omdat ie graag gevaarlijk leeft.

Geplaatst: 15 jun 2011, 23:34
door tim007
Dank jullie voor de info, ik denk dat ik het maar gewoon moet proberen met alleen nieuwe zuigerveren erop.

Kijken wat ie doet qua compressie en evt hevig rammelen.[of niet]

Anders een goed merk nieuwe zuiger erin met ietwat minder speling.


Nogmaals dank u !

Geplaatst: 16 jun 2011, 00:42
door YamaSam
schuur nu maar gewoon die koppen op 0.2, en monteren die zuiger :wink:

ten top moet je alles monteren en opwarmen tot de verwachte bedrijfstemperatuur, en dan meten,

zo zijn die waarden in hondersten ook werkelijk te meten,

maar rijden, en ook hard rijden, doet ie ook met op dat vlak een korrel zout :wink:

Geplaatst: 16 jun 2011, 08:24
door koppel
een originele 60 cc cylinder................die kom je niet vaak tegen............ik heb er een met code J5

het officiele yamaha werkplaatshandboek geeft een zuigerspeling aan van 0,035 - 0,04 mm en een zuigerveerspeling tussen de 0,15 en 0,35 mm

overigens moet de bovenste veer van het keystone type zijn

bij immi spul zou ik de speling wat ruimer nemen

bij zuigers met L-veren zie ik vaak dat de veer totaal geen slotspeling heeft, zou ook veel compressieverlies tot gevolg hebben, maar hoe zit dat dan met uitzetten?

Geplaatst: 16 jun 2011, 09:14
door NIX
Een L-veer wordt meestal zo hard tegen de wand gedrukt dat alles vooral hard slijt. Echt vermogenswinst bij onze FS1-tjes heb ik nooit ervaren met zo'n ding, wel panne en slijtage.

Geplaatst: 16 jun 2011, 09:39
door koppel
al die AJH/eurocylindro/athena/zeta cylinders worden/werden geleverd met L-veer zuiger (1 zuigerveer)

nooit problemen mee gehad

Geplaatst: 16 jun 2011, 09:54
door NIX
Dat zijn nicasil cilinders, geen gietijzeren. Overigens had ik altijd zuigers met weliswaar 1 veer, maar geen L-veer. En ik heb er ook wel eens een nicasil wandje uit gereden. Vooral bovenaan bij de stootrand wilden ze wel eens gaan brokkelen.