Pagina 1 van 2

Niet vonken (topictitel veranderd)

Geplaatst: 23 jun 2011, 18:40
door maartuh
Ik heb een nieuwe ontstekingsspoel binnen gekregen, de oude is al maanden ervanaf. Ik heb alleen niet goed gekeken aan welke kant de + en aan welke kant de - moet...

De kant met het gele kabeltje moet die aan de kant van de contactpunten of juist andersom?

of maakt het geen drol uit? :)

Geplaatst: 24 jun 2011, 00:03
door YamaSam
dit zou je moeten kunnen zien aan het oogje aan de start van het spoel, dit hoort onder de kop van de bevestigingsbout te zitten, en is dus de bovenkant..

onstekingsspoel zit links, lichtspoel rechts..

Geplaatst: 24 jun 2011, 09:16
door maartuh
YamaSam schreef:dit zou je moeten kunnen zien aan het oogje aan de start van het spoel, dit hoort onder de kop van de bevestigingsbout te zitten, en is dus de bovenkant..

onstekingsspoel zit links, lichtspoel rechts..


Bedankt,

Ik heb hem gemonteerd gisteren, zal dit weekend of volgende week eens een foto posten :)
Misschien dat mensen het kunnen vergelijken met hun ontsteking

Ik heb iniedergeval nog steeds geen vonk en ben begonnen de bekabeling na te lopen met dit schema:

Afbeelding

Maar tot nu toe geen resultaat... Ik heb geen accu, end e verlichting is niet aangesloten, maar:
- de zwarte kabel, de groene en de gele van het blok zijn aangesloten aan het contactslot. Contactslot zit ook op de massa.
- bobine is aangesloten op de zwarte draad, op de bougie en maakt massa met de bevestigings-schroeven op het blok (tijdelijk even uit het frame gehaald om zo alles te testen)

Ik heb nu eigenlijk 2 vragen om te kunnen troubleshooten (ik wil het contactslot uitsluiten)

-Moet de gelijkrichter zijn aangesloten met de wit/rode draad als ik een vonk wil krijgen of is dat niet per se nodig?
-Stel ik wil het contactslot er tussenuit halen, hoe moet ik de draden van het blok dan aansluiten?
-ik heb geen accu, met kickstarter moet ik dan toch al een vonk krijgen, of werkt alleen aanlopen dan?

bobine ontstekingsspoel bougie en capacitator(kan ff niet op nl naam komen) zijn al vervangen overigens

Geplaatst: 24 jun 2011, 09:47
door NIX
Voor een vonk hoef je alleen de zwarte uit de ontsteking met de zwarte uit de bobine te verbinden. Dat slot en de andere draden heb je voor een vonk niet nodig. Lees de FAQ over ontsteking en licht en accu om te weten waar de draden voor zijn en wat je contactslot doet. Alles is al opgeschreven en ik wil het eigenlijk niet nog eens opschrijven. Als je dan vragen hebt kun je ze gewoon weer stellen

Geplaatst: 24 jun 2011, 10:24
door maartuh
NIX schreef:Voor een vonk hoef je alleen de zwarte uit de ontsteking met de zwarte uit de bobine te verbinden. Dat slot en de andere draden heb je voor een vonk niet nodig. Lees de FAQ over ontsteking en licht en accu om te weten waar de draden voor zijn en wat je contactslot doet. Alles is al opgeschreven en ik wil het eigenlijk niet nog eens opschrijven. Als je dan vragen hebt kun je ze gewoon weer stellen


Heb je helemaal gelijk in, dus heb meteen gekeken en ik zie nou dit plaatje
Afbeelding
staan naar aanleiding van je post. Zwarte dus doorverbinden, maar het contactslot zit tussen die draad en de massa. Slot in "UIT" stand is massa verbonden en slot in "AAN" stand is massa open?

Geplaatst: 24 jun 2011, 11:47
door NIX
Yep. Je zet je motor af door de zwarte draad kort te sluiten met de massa. Zwarte draad lostrekken van het contact levert een brommer op die te starten is.

Geplaatst: 24 jun 2011, 12:27
door maartuh
Bedankt, weet ik even genoeg om te gaan troubleshooten :)

Eerst eens even de basis, dat ie vonkt, en dan alle toeters en bellen erbij want ik wordt het een beetje zat nu :)

Geplaatst: 24 jun 2011, 12:42
door NIX
Be bobine moet ook massa maken. Normaal doet ie dat doordat hij op het frame geschroefd zit. Is niet te zien in het schema, maar met name bij gepoedercoate frames vaak een oorzaak van geen vonk. Geldt ook voor het blok.

Geplaatst: 24 jun 2011, 13:16
door maartuh
NIX schreef:Be bobine moet ook massa maken. Normaal doet ie dat doordat hij op het frame geschroefd zit. Is niet te zien in het schema, maar met name bij gepoedercoate frames vaak een oorzaak van geen vonk. Geldt ook voor het blok.


Klopt, en zal ik ook op letten.
Dat is bij mij niet de oorzaak jammergenoeg, heb de bobine buiten het frame met de bevestigingspootjes tegen het blok aan gelegd.

Kickstarter (zonder accu aangesloten) moet al vonken geven in de bougie toch?
Dat is mijn laatste vraagje denk ik totdat ik terug de schuur in ga vantweekend :D

Geplaatst: 24 jun 2011, 13:17
door Yamaha rd50m
maartuh schreef:
NIX schreef:Be bobine moet ook massa maken. Normaal doet ie dat doordat hij op het frame geschroefd zit. Is niet te zien in het schema, maar met name bij gepoedercoate frames vaak een oorzaak van geen vonk. Geldt ook voor het blok.


Klopt, en zal ik ook op letten.
Dat is bij mij niet de oorzaak jammergenoeg, heb de bobine buiten het frame met de bevestigingspootjes tegen het blok aan gelegd.

Kickstarter zonder accu moet al vonken geven in de bougie toch?
Dat is mijn laatste vraagje denk ik totdat ik terug de schuur in ga vantweekend :D


jup, accu heb je niet nodig voor een vonk

Geplaatst: 26 jun 2011, 18:21
door Stevie
ik heb laatst uren gezocht naar de oorzaak van geen vonk toen mijn fs1 uit elkaar lag. ik heb toen de punten opnieuw afgesteld met vieze voelermaatjes, die moest ik dus eerst even schoonmaken voordat hij het deed. Wellicht een heel simpele oplossing, maar ik had er toen niet aan gedacht want "Ik heb toch nieuwe punten?"

Geplaatst: 30 jun 2011, 15:05
door maartuh
Na alles getest en geprobeerd te hebben heb ik toch maar eens gezocht naar professionele hulp, voor de brommer dan he :D

Dinsdag de brommer in de aanhangwagen gezet, en naar Hilversum gereden. Gino hier van het forum wilde wel eens helpen om te zien wat nou de oorzaak was.

Brommer uitgeladen, en wat dingetjes getest... En hij had het in no-time gevonden natuurlijk. De zwarte draad van de ontsteking naar de bobine/slot had een paar punten waarop hij gesoldeerd was... Draadje vervangen en ja hoor, meteen vonken...

Stomme is dat ik dat draadje wel doorgemeten had, en een piepje had gehoord van de multimeter, maar ik denk dat het een slechte verbinding was of iets dergelijks?

We hebben nog even gepraat, maar daarna snel weer de brommer op de aanhanger gebonden want het werd helemaal donker buiten vanwege dat noodweer wat er aan kwam!
We hadden alles net op tijd klaar voor de eerste druppels van die enorme buien (die ik onderweg over me heen kreeg hehe)

Gino bedankt voor de hulp! dat scheelt me zeker een halfjaar aanklooien...
Geweldig dat je voor een "vreemde" zo klaarstaat, waar zie je dat nog tegenwoordig!!!

Gisteren heb ik hem trouwens weer voor het eerst kunnen starten ;)

Geplaatst: 30 jun 2011, 15:40
door NIX
Nou moet je zaterdag naar de rit van Jet. Die verplichting zit helaas aan de hulp vast.

Geplaatst: 30 jun 2011, 16:33
door maartuh
dan kan ik alleen maar bij de start stilstaan en een beetje stationair laten draaien :)
geef ik gas dan valt ie uit, en de uitlaat hangt los, koppeling heeft geen kogeltje, kabels moet ik inkorten, remmen nakijken
en ik mis wat moeren die ik moet halen :D
oja, mijn nrbord zit er niet op, mijn voorspatbord moet nog goed vast, ik heb geen voor en achterlicht en mijn wielen zitten nog niet 100% vast

Maar verder ben ik er helemaal klaar voor ;)

tnx voor de uitnodiging, maar een volgende rit ben ik erbij als het enigsinds mogelijk is!

Geplaatst: 30 jun 2011, 17:31
door marco
Meeting 2012?