Pagina 1 van 2

Waarom gaat een cilinder beter rijden na een inrijperiode?

Geplaatst: 18 jul 2011, 20:29
door Laars
Wie kan aangeven waarom een cilinder steeds beter gaat rijden na een juiste inrijperiode en wijze.
Kan niet alleen zijn vanwege inslijten?
Is er dan eerst compressieverlies geweest en heeft de warmte daar mee te maken.
Als dit duidelijk wordt is het inrijden (voor mij) ook logischer.

Wie trapt af??

Geplaatst: 18 jul 2011, 20:31
door Twowheeler
de wrijving wordt minder.
dus lichtere loop waardoor er meer vermogen naar je achterwiel gaat.
compressie gaat in theorie zelfs iets omlaag naarmate je verder bent met inrijden.
hij wordt ook minder warm waardoor er weer minder wrijving is :wink:

Die soepelheid heb ik laatst bij marco echt goed kunnen vergelijken. zijn pas gehoonde fs1 liep behoorlijk stroever dan mijn f5b.
Ook snap je dan meteen hoe dat zo heet kan worden en je vaak een hoop zooi uit je zuiger kan pulken na een half uurtje draaien.

na het inrijden wordt hij dus minder warm door de lagere weerstand, en kan hij de toch nog aanwezige warmte beter kwijt langs de zuigerveren.
een zuiger warmt immers anders op dan de cillinder.

Geplaatst: 18 jul 2011, 20:33
door ginofs1
De wrijving neemt af, dus daalt de temp ook.
De compressie loopt op als de veertjes zijn ingesleten.

En nu rustig inrijden makker.

Geplaatst: 18 jul 2011, 20:35
door Twowheeler
over die compressie zei nix ooit wat anders :P .
was destijds vooral zo tijdens de discussie over het al dan niet te zwaar vertand inrijden van mij met m'n f5b

Geplaatst: 18 jul 2011, 21:23
door marco
Twowheeler schreef:Die soepelheid heb ik laatst bij marco echt goed kunnen vergelijken. zijn pas gehoonde fs1 liep behoorlijk stroever dan mijn f5b.


Die f5b van jou liep echt heel soepel :shock:

Geplaatst: 18 jul 2011, 21:42
door NIX
Ik weet niet wat ik anders heb gezegd, want ik ben het gewoon met Gino eens. De afdichting wordt beter. Mogelijk heb ik wat over compressieverhouding gezegd, dat kan, maar haal die 2 niet door elkaar.

Geplaatst: 18 jul 2011, 21:45
door Laars
In theorie zou een warmloper het afdichtingsproces versnellen?! :roll:

Geplaatst: 18 jul 2011, 21:47
door marco
Laars schreef:In theorie zou een warmloper het afdichtingsproces versnellen?! :roll:


Tuurlijk niet :roll:

Geplaatst: 18 jul 2011, 21:47
door NIX
Nee. De afdichting wordt door de veren en cilinderwand veroorzaakt. Als je je zuiger uitsmeert over je cilinderwand, gaat dat ten koste van de afdichting.

Geplaatst: 19 jul 2011, 00:10
door koppel
beste cylinder/zuiger combi geeft een minimum aan wrijving en een maximum aan afdichting waarbij zoveel mogelijk energie in kracht en niet in warmte wordt omgezet.

en dat heeft alles te maken met materialen, maatvoering, smering en koeling.

Geplaatst: 19 jul 2011, 03:13
door YamaSam
volgens mij is het prille begin echt schuurwerk, de hooncirkels moeten eruit worden gesleten om te beginnen,

hier win je compressie, omdat je veren beter beginnen te passen,

doe je dat te snel, dan raak je het geschuurde materiaal niet op tijd kwijt,
mede door de hoge temperatuur vanwege het schuren, maar vooral door het 'ontsnappende' mengsel dat 'aanbakt' aan de flank van je piston, maak je daardoor dikke kans op warm- of vastlopers bij het inrijden.

wil je dat inrijden versnellen zijn er natuurlijk ook truukjes voorhanden.

hetgene wordt voorgeschreven, is gas max halfopen bij het inrijden. en dat een hele tijd, tot iedereen zeker is.

dat er mengsel bij hogere toeren voorbij de pistonringen glipt komt puur door de hogere compressie op die moment.
wil je dus snel een verse cilinder inrijden, kan je die compressie verlagen, door de koppen van de ringen een grotere speling te geven. (zo kan ie hogere temperatuur aan voor de ring in diameter vergroot en echt begint te knellen)

in dat geval moet je ook wel weer sneller ontkolen, en verse segmenten, met de juiste kopspeling monteren.

wil je die kost niet doen, en heb je wel een dag extra tijd om in te rijden, kan je ook een lagedrukkop met grote ribben monteren, je vertanding moet op die moment ook lichter om 'rijdbaar' te blijven,
maar dan blijft de kost beperkt tot een koppakking bij het monteren van je drukkop.

dat 'ontsnappend mengsel' daar zit het hem van mijn part qua inrijden.. én de temperatuur als gevolg daarvan natuurlijk..

een cilinder die bij het inrijden genoeg kool heeft verzameld om in aanmerking te komen voor de klassieke warmloper merk je aan het inhouden eens ie op temperatuur komt,
een ingelopen cilinder krijgt zin als ie warm komt, een verse stelt dan teleur.
het komt erop aan op die moment alles stil te leggen en huiswaarts te keren. :wink:

(mijn vijf frank hé) :wink:

Geplaatst: 19 jul 2011, 06:37
door jerrow
Voila, en dat om kwart na 2 's nachts :mrgreen:

Belg zeker :P :fries:

Geplaatst: 19 jul 2011, 08:59
door NIX
Over welke ring heb je het Sam? Je hebt het ook over segmenten, wat wij juist veer noemen. Ik denk zelf dat het schuurwerk ook een flinke berg hitte veroorzaakt, maar vaak zie je een warmloper in de zwarte smurrie, dat klopt zeker.

Geplaatst: 19 jul 2011, 09:06
door Laars
YamaSam schreef:volgens mij is het prille begin echt schuurwerk, de hooncirkels moeten eruit worden gesleten om te beginnen,

hier win je compressie, omdat je veren beter beginnen te passen,

doe je dat te snel, dan raak je het geschuurde materiaal niet op tijd kwijt,
mede door de hoge temperatuur vanwege het schuren, maar vooral door het 'ontsnappende' mengsel dat 'aanbakt' aan de flank van je piston, maak je daardoor dikke kans op warm- of vastlopers bij het inrijden.

wil je dat inrijden versnellen zijn er natuurlijk ook truukjes voorhanden.

hetgene wordt voorgeschreven, is gas max halfopen bij het inrijden. en dat een hele tijd, tot iedereen zeker is.

dat er mengsel bij hogere toeren voorbij de pistonringen glipt komt puur door de hogere compressie op die moment.
wil je dus snel een verse cilinder inrijden, kan je die compressie verlagen, door de koppen van de ringen een grotere speling te geven. (zo kan ie hogere temperatuur aan voor de ring in diameter vergroot en echt begint te knellen)

in dat geval moet je ook wel weer sneller ontkolen, en verse segmenten, met de juiste kopspeling monteren.

wil je die kost niet doen, en heb je wel een dag extra tijd om in te rijden, kan je ook een lagedrukkop met grote ribben monteren, je vertanding moet op die moment ook lichter om 'rijdbaar' te blijven,
maar dan blijft de kost beperkt tot een koppakking bij het monteren van je drukkop.

dat 'ontsnappend mengsel' daar zit het hem van mijn part qua inrijden.. én de temperatuur als gevolg daarvan natuurlijk..

een cilinder die bij het inrijden genoeg kool heeft verzameld om in aanmerking te komen voor de klassieke warmloper merk je aan het inhouden eens ie op temperatuur komt,
een ingelopen cilinder krijgt zin als ie warm komt, een verse stelt dan teleur.
het komt erop aan op die moment alles stil te leggen en huiswaarts te keren. :wink:

(mijn vijf frank hé) :wink:



RESPECT!! Zeker op dit tijdstip :bow:

Geplaatst: 19 jul 2011, 09:57
door Tombo
Waarom moeten de hoonsporen eruit (gewoon een vraag). Bij eigenlijk alle andere motoren zie ik altijd op foto's dat de hoonsporen er nog altijd inzitten, zelfs na heel veel kilometers (automotoren met +150.000 enzo). Natuurlijk wordt een automotor 10x beter gesmeerd als een FS1 (of iedere andere willekeurige 2-takt). Maar bij Kreidlers b.v. zie je het ook, dat zelfs nog naar ettelijke duizenden km's nog hoonsporen in de wand staan (dat is dan wel weer nicasil... wat een stuk harder is als gietijzer).