Pagina 1 van 2

hefboom koppeling sleept tegen ketting.

Geplaatst: 21 sep 2011, 17:28
door timbeau
[img][img]http://i1195.photobucket.com/albums/aa385/timbeau100/IMG_0650.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i1195.photobucket.com/albums/aa385/timbeau100/IMG_0652.jpg[/img][/img]



ik heb juist het koppeling druk stiftje vervangen. na dit te vervangen is het veertje dat het hefboompje terug naar beneden trekt stuk gegaan.
na dit te herstellen (met identiek nieuw veertje) hoorde ik tijdens het rijden dat er iets ergens tegen sleepte wanneer ik verleg.
als ik het plaatje er weer af haalde zag ik dat er overal koper vijlsel was.
het hef boompje van mijn koppeling en het staafje dat mijn koppelings kabbel vast houd was al gans weg geschuurt.
nu vraag ik mij af zit mijn hefboompje wel juist (zie foto 1) want het botst altijd tegen mijn ketting.
wat doe ik verkeert? (heb het al proberen te plooien)

ik heb ook een nieuw stuk gekocht (zie foto hier onder (koppelinghevelset )
maar nu vraag ik mij af hoe kan ik dit gebruiken want het is uit 2 stukken gemaakt.
het hefboompje komt altijd los

[img][img]http://i1195.photobucket.com/albums/aa385/timbeau100/IMG_0654.jpg[/img][/img][img]

Geplaatst: 21 sep 2011, 17:35
door marco
Is het draad in de kap niet versleten?

Je koppelingskabel zit ook niet zoals het hoort daar hoort nog de holle kies te zitten bij het armpje.

Een nieuw setje moet je altijd zelf nog klinken.

Lees dit ook maar eens door : http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=5320

Geplaatst: 21 sep 2011, 18:22
door timbeau
wat bedoel je met klinken?
de holle kies was al weg op de foto. het is deze die gans afgesleten was door mijn keting. ik heb al een nieuwe.

Geplaatst: 21 sep 2011, 18:29
door marco
Het randje van de worm plat slaan zodat het aan het heveltje blijft zitten.

Geplaatst: 21 sep 2011, 18:37
door timbeau
met een punt slag?
maar als ik dot doe dan valt het bolletje er nog door want het gat in de warmplaat is groter.

alvast bedankt voor uw snelle antwoorden!!!!! :-)

Geplaatst: 21 sep 2011, 18:38
door pee67
Dan moet je ook iets van de koperenrand naar binnen slaan

Geplaatst: 21 sep 2011, 18:42
door marco
Niet zomaar gaan klinken eerst kijken met de kap erbij in welke stand het heveltje op de worm moet komen.

Had je nog naar het schroefdraad in de kap gekeken?

Geplaatst: 21 sep 2011, 18:53
door timbeau
ooooo kak kheb nu al geklinkt....(hopen dat het lukt)
mijn schroefdraad in mijn kap lijkt nog ok.
heb wel gezien dat er in het oude worm wiel een scheurtje zat. kan het daar aan liggen dat het tegen mijn keting schuurt?

Geplaatst: 21 sep 2011, 18:59
door marco
Ja daar zou het aan kunnen liggen.

Geplaatst: 21 sep 2011, 19:07
door timbeau
heb juist het nieuw worm wiel er in gestoken en het staat ongeveer loodrecht wanneer het er gans in zit. kga morgen alles weer samen steken en kijken of het werkt. tot morgen avond e. en merci :-)

Geplaatst: 21 sep 2011, 19:49
door koppel
kan ook door een te groot voortandwiel veroorzaakt worden, ik meen dat 16 tds de max is...

Geplaatst: 21 sep 2011, 21:34
door timbeau
IK rij al een jaar met deze tandwielen... dus ik denk niet dat het dat is
maar toch merci

Geplaatst: 21 sep 2011, 23:14
door NIX
een gebarsten worm is bijna altijd kapot door verkeerd klinken. In de FAQ staat uitgebreid beschreven waar je met klinken op moet letten, neem die nou gewoon eerst even door. Verder moet je met de kabelspanner het armpje net wat hoger draaien zodat het niet meer tegen de tandwielas gaat en dan pas met het boutje de kogel tegen de drukstift draaien.

Een gebarsten worm is een weggooi worm. Die gaat zwaar of helemaal niet meer. Heeft niets te maken met tegen de ketting of as komen.

Geplaatst: 22 sep 2011, 20:04
door marco
Als de draad van de kap versleten is kantelt het wormpje als je de koppelingshandel inknijpt en komt tegen het voortandwiel aan.

Geplaatst: 22 sep 2011, 21:55
door NIX
Zou kunnen, maar heb ik nog nooit gehad.