Pagina 1 van 2
					
				Ten einde raad (ontsteking??) ;)
				Geplaatst: 02 nov 2011, 19:50
				door nick1985
				Hoi allemaal, 
Ik ben al een tijdje in het bezit van een fs1 (1970). De brommer heeft 400km perfect gelopen. Tot op een dag hij tijdens het rijden er opeens mee ophield, geen vonk meer. Heb het vliegwiel eraf gehaald en zag het probleem, had  een draadje langs de as lopen en deze was door gesleten. Het draadje gesoldeerd en hij vonkte weer. Alleen nu wil die niet meer starten, of af en toe voor een paar seconden (heb voor de rest dezelfde set up gehouden). Heb volgens mij alles al geprobeerd/gecontroleerd. Krijgt mooi benzine, geen valse lucht, andere bougie, andere bougiedop, sluiting of dat het draad nog ergens anders aan masse kwam. Heeft iemand nog ideeen of enig idee wat het kan zijn. Heb wel het idee dat hij iets minder hard vonkt, maar dat kan ik me ook verbeelden.
Mvg Nick.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 20:02
				door ginofs1
				Het breukje wat je hebt gesoldeerd heb je daar ook tape of krimpkous om gedaan
			 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 20:04
				door nick1985
				Heb er krimpkous omheen gedaan.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 20:08
				door ginofs1
				Kan je de spoelen door meten ?
Maak even een foto van je ontsteking.
Dan kunnen we zien om welke type het gaat.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 20:28
				door nick1985
				Zou er van het weekend een foto(s) van maken (helaas niet thuis nu). Het is het oude type ontseking. De ontsekingsspoel heb ik door gemeten, deze was goed (misschien dat de kabel door meggeren nog een optie is??). Dat de vonk minder was kan dat er nog wat mee te maken hebben? Hij verbrand de benzine niet, Heb de uitlaat ook nog los gehad en de benzine kwam eruit. Af en toe een plofje en dat was het.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 20:52
				door ginofs1
				nick1985 schreef:Zou er van het weekend een foto(s) van maken (helaas niet thuis nu). Het is het oude type ontseking. De ontsekingsspoel heb ik door gemeten, deze was goed (misschien dat de kabel door meggeren nog een optie is??). Dat de vonk minder was kan dat er nog wat mee te maken hebben? Hij verbrand de benzine niet, Heb de uitlaat ook nog los gehad en de benzine kwam eruit. Af en toe een plofje en dat was het.
hoe weet jij dat hij dan goed is.
wat heb je gemeten?
 

 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 21:08
				door nick1985
				Heb de bobine los gehaald, kontactpunten open en toen paralel over de spoel gemeten. Weet niet meer zo wat de waarde was 1,5 ohm, 2 ohm? Of is dit geen goede indicatie dat de spoel goed is??
			 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 21:12
				door ginofs1
				nick1985 schreef:Heb de bobine los gehaald, kontactpunten open en toen paralel over de spoel gemeten. Weet niet meer zo wat de waarde was 1,5 ohm, 2 ohm? Of is dit geen goede indicatie dat de spoel goed is??
ontsteking spoel even los meten 

 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 21:16
				door nick1985
				Oke bedankt 

! ga ik dat proberen, weet jij zo welke waarde de spoel moet hebben? En als dat eventueel goed is nog iets wat het verder kan zijn?
 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 21:20
				door ginofs1
				nick1985 schreef:Oke bedankt 

! ga ik dat proberen, weet jij zo welke waarde de spoel moet hebben? En als dat eventueel goed is nog iets wat het verder kan zijn?
 
dan moet ik weten welke spoel het is.
kan van alles zijn.
staat hij wel op tijd, punten vet, en ga maar door
 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 21:26
				door marco
				Stekkertje van de ontsteking losmaken en de weerstand meten op de zwarte draad en de grondplaat zelf.
Heb je vonken tussen de punten?
Verder alles netjes? geen draden klem,spoelen beschadigd,puntjes ingebrand.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 21:53
				door Niels
				nick1985 schreef:Zou er van het weekend een foto(s) van maken (helaas niet thuis nu). Het is het oude type ontseking. De ontsekingsspoel heb ik door gemeten, deze was goed (misschien dat de kabel door meggeren nog een optie is??). Dat de vonk minder was kan dat er nog wat mee te maken hebben? Hij verbrand de benzine niet, Heb de uitlaat ook nog los gehad en de benzine kwam eruit. Af en toe een plofje en dat was het.
Waarom zou je dat in godsnaam met een Megger willen doen? Zoals de naam zegt, dat is voor zeer hoge weerstanden (megaohm).
Als je je kabel dus moet meten met een Megger, dan is je kabel kapot  

 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 21:54
				door marco
				Wat is meggeren nu weer?
			 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 21:55
				door ginofs1
				Goed wakker Niels. 

 
			
					
				
				Geplaatst: 02 nov 2011, 21:56
				door Niels
				Doormeten met een megger, een meter voor zeer grote weerstanden.
Een multimeter is niet zo nauwkeurig bij hoge weerstanden en daarom gebruik je daarvoor een megger, die een zeer hoge spanning opwekt om mee te meten en daardoor is hij nauwkeuriger.
Meestal worden die dingen gebruikt om van dat geïsoleerde gereedschap te testen.