Pagina 1 van 2
blondie vragen
Geplaatst: 17 feb 2013, 17:09
door bajaboy
blondie heeft weer wat vragen hahahh
waarom heet een fs1 een fizzy en gebruiken die engelse die E achter fs1-E ? en welke domme landen hadden dat fietssysteem er op zitten net als nederland want ik zie ze overal england duitsland belgie of zijn dathollandse brommers.
Geplaatst: 17 feb 2013, 17:10
door marco
Die engelsen noemen een sheriff een yankee.
Geplaatst: 17 feb 2013, 17:52
door the_destroyers
Volgens mij hadden ze hier in belgie geen trappers.
Engeland wel dachtk....
Geplaatst: 17 feb 2013, 17:55
door pee67
FS1 E ...je zou vanuit het gemak zeggen dat de e staat voor Engeland
In Duitsland is het de FS1 G, in Frankrijk de FS1 H
Geplaatst: 17 feb 2013, 17:59
door Jens36
In België heb je ook de FS1-H(omolgé) --> Begrensd dus.
En in Frankijk hebben de bromfietsen ook trappers

Re: blondie vragen
Geplaatst: 17 feb 2013, 19:39
door Laars
bajaboy schreef:blondie heeft weer wat vragen hahahh
waarom heet een fs1 een fizzy en gebruiken die engelse die E achter fs1-E ? en welke domme landen hadden dat fietssysteem er op zitten net als nederland want ik zie ze overal england duitsland belgie of zijn dathollandse brommers.
Fizzy komt van fs1-e, in engeland kreeg de fs1 een e als toevoeging. De e staat voor england.
In de volksmond werd dit al snel verbasterd tot fizzy.
In engeland hadden ze dezelfde eisen als in NL. Ook daar waren trappers verplicht.
De eerste fizzy in engeland was 1973 (candy gold en candy purple)
Geplaatst: 18 feb 2013, 09:13
door NIX
Geplaatst: 18 feb 2013, 09:30
door eriks
De 1e fizzy,s in engeland waren de SS zeer gewild daar kan je vergelijken met hier de 69er
Geplaatst: 18 feb 2013, 10:11
door YamaSam
volgens mij kun je gerust stellen dat de Nederlandse wetgeving het voor de 50cc sportbrommer dik om zeep heeft geholpen.
Het door de Japanners bedachte model (hoge uitlaat, 95km/h, 5versnellingen etc) werd eerst op enkele landen losgelaten en voorzichtig verkocht.
Het is maar toen die ´[]`ù van een Ludy Beuner met frisse handelsgeest de Japanners met grote verkoopscijfers kon verleiden om het hoofdkantoor naar Amsterdam te halen, het model 'aan te passen naar de Hollandse wetgeving' voor meer verkoop (40Km/h,4bak, onderlangse pijp en trappers) en zelfs een aanpassing voor meer verkoop aan de oudere Nederlander (de beumer) die wat meer chroom etc moest hebben dat alles om zeep ging..
dankzij de frisse en overgeregelde (angstige) wetgeving werd de sportbrommer een veredelde fiets en door het commercieel success werd dit aan de andere landen opgedrongen.
het klinkt wat zuur, maar dat is het ook gewoonweg
Geplaatst: 18 feb 2013, 10:42
door NIX
Bijna goed.
Hier is altijd sprake geweest van 'fiets met hulpmotor'. Dat betekent dus dat echte (dames- en automaat)bromfietsjes hier geen probleem waren en lichte mototfietsjes teruggetuned moesten worden en van een fietsmechaniek voorzien mosten worden. Ook was de wielmaat niet vrij, die was tot ergens in de 60-er jaren 18 of 19", dus veel motorfietsjes met 17"of kleiner konden hier niet eens een typegoedkeuring krijgen, dat ging eind 60-er jaren nar 16" ofzo. In de 80-er jaren verviel eerst het trapcriterium, daarna de werd de wielmaat helemaal vrij en konden eindelijk scooters en daxen en monkeys als brommer rondrijden. De enige daxen die je hier vor die tijd zag waren een paar ST70's die op motorplaat stonden.
Wat de sportbrommer echt om zeep hielp, was eerst de idioot dure verzekering voor schakelbrommers in de 2e helft 80-er jaren (was over toen snaar aangedreven citta's en scooters de brokkenpiloten werden) en ik denk het feit dat elke chimpansee en scooter kon berijden. Nu geeft het brommerrijbewijs het brommerrijden in het algemeen de genadestoot.
Overigens jeukte het in NL van de FS1's in de jaren 70 en 80.
Waarom voor een lage pijp gekozen is, weet ik niet, een hoge had met hetzelfde gemak begrenst kunnen worden.
Een ander drama waren hier de witte achterspatboarden en gele plaatjes.
Geplaatst: 18 feb 2013, 10:44
door Tombo
Sportbrommer bestaat niet naar mijn mening. Het was gewoon een motorfietsje, alleen dan 50cc.
Je hebt motoren en je hebt brommers. De Nederlandse FS1 is gewoon een omgebouwd licht motorfietsje
Geplaatst: 18 feb 2013, 11:01
door YamaSam
bijna goed? volledig fout vind ik het

Geplaatst: 18 feb 2013, 11:03
door eriks
YamaSam schreef:bijna goed? volledig fout vind ik het

Ben het met je eens Sam spuuglelijk dat trapstel maarja nederland tis niet anders en die verzekering was absurd toen jaren 80 ........
Geplaatst: 18 feb 2013, 11:43
door NIX
Ik heb nog steeds een allergie voor trappers, trapsetjes, witte achterspatboarden en gele plaatjes. Bij wijze van hoge uitzondering heeft de Beumer z'n trapprs nog. Te brede sturen was ook zo'n klotegeintje waar je op gepakt kon worden.
Geplaatst: 18 feb 2013, 13:01
door Niels
pee67 schreef:FS1 E ...je zou vanuit het gemak zeggen dat de e staat voor Engeland
In Duitsland is het de FS1 G, in Frankrijk de FS1 H
FS1-H is België, in Frankrijk heet het FS1-F