Pagina 1 van 2

koplamp verlichting brandt zwak

Geplaatst: 27 jun 2013, 17:49
door TheoG63
Yamaha rijders

Ik weet het ff niet meer !!
Ik heb een yamaha FS1 uit 1975 type 378 met 1j5 blok.
mijn koplamp verlichting brandt zwak haal ik de draad van het achterlicht los brandt hij wel fel
ik meet op de gele en de groen draad v/d verlichting bij lopende motor en er zit een nieuwe accu in
op de gele en op de groene - 0,01 v gelijkstroom en als ik de meter op wissel zet 5,4 v
komt er wissel of gelijk stroom op de draden ?
heb de massa rechtstreeks verbonden met de accu geen resultaat.
als ik bij de gelijkrichter meet meet ik met accu en lopende motor 6,4 v accuspanning
en zonder accu 1,96 v
ik ben zeker geen kei in elektra maar de rest heb ik ook allemaal aangesloten volgens het schema van dit forum en dat werkt allemaal nu weer.
graag hulp gevraagd om met mij mee te denken
hartelijk dank hiervoor

Groeten Theo

Geplaatst: 27 jun 2013, 17:57
door TheoG63
Als ik de gelijkrichter los neem en ik meet op meet op de rode en de witte draad met een ohm meterstand is de weerstand oneindig
zou deze dus stuk kunnen zijn.

Theo

Geplaatst: 27 jun 2013, 19:13
door NIX
Op de koplamp staat wisselstroom. Maak je H/L schakelaar schoon.

Geplaatst: 28 jun 2013, 15:49
door TheoG63
NIX

ik heb de contacten v/d schakelaar schoongemaakt , geen resultaat.
heb verder op dit forum gezocht en ik kwam tegen Help m'n lampen fikken steeds door.
Gelijkrichter meten:
Met contact uit en de motor loopt niet , meet ik op de rode draad en de massa
13,2 v wisselspanning
ik heb de + v/d accu losgehaald. de motor gestart pen op de rode draad en de massa meter op
gelijkspanning en dan meet ik 1,8 v stationair en bij vol gas 3v
met het testlampje zoals beschreven staat dan werkt het zoals beschreven.
op de witte draad meet ik helemaal niets.

?????????

Geplaatst: 28 jun 2013, 19:49
door HotWheels
FS1 elektra is echt wel rocket-science :roll:

Geplaatst: 28 jun 2013, 20:17
door TheoG63
Nou daar schiet ik wat mee op

Geplaatst: 28 jun 2013, 20:30
door pee67
Wel apart dat je 13 volt meet op je accu en zonder accu een flink stuk minder.
Eerste ingeving is dat je lichtspoel te weinig opbrengst heeft

Geplaatst: 28 jun 2013, 20:35
door Dr. Bob
Het kan niet dat je accu 13,2 volt wisselspanning geeft, dan meet je verkeerd.
Accu geeft gelijkspanning, en met 3 cellen hooguit 6,5 volt.

Geplaatst: 28 jun 2013, 20:42
door Dr. Bob
Ik denk dat je koplamp geen goede massa maakt: de zwarte draad die met een oog aan het koplamphuis zit. Als je een tandring tussen het koplamphuis en het oortje legt en daarna goed aandraait heb je het probleem waarschijnlijk verholpen. Tenzij je oortje ook geen massa maakt met het frame door te dikke lak zoals poedercoat.

Geplaatst: 28 jun 2013, 21:05
door TheoG63
Ik meet 13,2 v bij de rode draad v/d gelijkrichter

Geplaatst: 28 jun 2013, 21:09
door TheoG63
opde rode draad v/d gelijk richter meet ik 6,4 v gelijkspanning en als ik de meter op wisselspanning zet 13,2 v

Geplaatst: 28 jun 2013, 21:34
door Dr. Bob
Die 6,4 volt gelijkspanning is goed. Dat geeft de accu af.

Kijk eens naar je massa van de koplamp, dat heb ik ook gehad.
Je hebt er toch niet per ongeluk een 12 Volt lampje in zitten? Die doet ook weinig op 6 volt.

Geplaatst: 28 jun 2013, 21:36
door TheoG63
nee alle lampjes zijn 6 v

en ik heb de massa v/ koplamp rechtstreeks aan de massa van de accu gelegd.

Geplaatst: 28 jun 2013, 21:41
door Dr. Bob
Dan geeft je lichtspoel te weinig volt, dat is de gele en de groene draad vanaf het motorblok. Wisselspanning.

Geplaatst: 28 jun 2013, 21:49
door TheoG63
Dank voor het mee denken

zoek morgen weer verder