Pagina 1 van 3
Vragen over cilinders
Geplaatst: 06 sep 2013, 04:04
door Wiking
Zoals jullie misschien wel weten heb ik een RD50M en komt zeer langzaam in zijn powerband (rond de 6200 toeren) en om hem redelijk vlot te houden moet ik rond de 7500 toeren overschakelen. (max toerental ligt rond de 8000) 60/65 km/u
Nu is het zo dat ik als ik een brug over moet amper in die powerband kom en vaak als ik bovenaan ben eindelijk naar z'n 4 kan, wind tegen is helemaal ellendig dan blijf ik terug en op schakelen laat staan als ik een eindje ga rijden met m'n dochter achterop.
Dus ik zit te denken om een 50 snel cilinder te kopen met de hoop dat ik beter in m'n powerband kom en blijf, ook heb ik zitten dubben over een 60cctje maar daar kan ik geen cilinderkoppen voor vinden evenals een 70cc ( wil wel de rechte koelribben op de RD

)
Nu is mijn vraag wat maakt een 50 snel nu snel ten opzichte van een originele 50cc?
Eerder in z'n powerband?
Maakt hij meer toeren en daardoor dus minder kans maakt om bij tegenwind onder zijn powerband te vallen?
Ik hoef niet veel sneller dan 65km/u ik wil er niet uit getrokken worden bij een stoplicht door oma op d'r electrische fiets
Groetjes,
Richard
Geplaatst: 06 sep 2013, 11:05
door NIX
Zo te horen heb je al een 50 snel maar geen hogedrukkop. En zet de ontsteking op tijd. Is de uitlat niet meer begrensd?
Wat voor carb zit erop? Wat voor luchtfilter en aanzuigrubber?
Een veel gemaakte denkfout is dat een snelle cilinder alleen maar sneller is. Een snelle cilinder heeft geen bottompower en mist grotendeels middenpower. Het is een toerenmaker.
Post eens wat plaatjes van de cilinder, met name de binnenkant waar de uitlaatpoort zit. en van je luchtfilter, ook de binnenkant. En van de carb, ook de binnenkant.
Geplaatst: 06 sep 2013, 12:11
door Laars
Ontsteking staat op tijd 1,8 voor BDP gaat tie open, mooie vonk
Is gecontroleerd door LTD
Brommer rijdt alleen goed op hoge toeren met de luchtstelschroef 6 slagen uit.
Mijn inziens een te grote sproeier.
Brommer verzuipt en smoort in de lage toeren.
Volgens de berijder is er geen sprake van dichte uitlaat(poort)
Geplaatst: 06 sep 2013, 12:28
door ronald66
zou ook nog een versleten zuiger/veren, cilinder kunnen zijn.
start hij moeilijk als hij warm is?
heb dit namelijk ook gehad met de rd50mx.
m.v.g. ronald
Geplaatst: 06 sep 2013, 13:49
door Wiking
Ik heb een paar dagen geleden de uitlaat er onderuit gehaald en alles aldaar gecontroleerd een paar uur laten weken in brandspiritus geklopt en alles eruit laten lopen nieuwe spiritus erin en laten knallen de uitlaat is schoon. ik zie geen uitlaatbegrenzer zitten maar kan het verder niet zo goed aan het einde daar zitten 3 schotten om de demper heen (was eruit).
Ben nog even aan het pielen geweest met de carb en maakt geen mhuwaahh geluid meer, bougie kern heeft een koffie met melk kleur maar aan de buitenrand wat nattig zwart lijkt op teveel olie.
De markering op de cilinder zegt 853, 49cc vandaar dat ik het verschil zou willen weten tussen een standaard 50cc (49) en een 50cc snel.
Carburateur is helemaal schoon van binnen elk onderdeeltje heb ik eruit gehaald en schoongemaakt.
Groetjes
Richard
Geplaatst: 06 sep 2013, 14:13
door marco
Te weinig compressie.
Geplaatst: 07 sep 2013, 10:03
door Laars
Controle dan maar of de zuigerveren niet versleten zijn
Geplaatst: 07 sep 2013, 10:08
door NIX
Als we nou vragen of er een hogedrukkop op zit en als Laars nou aangeeft dat de luchtschroef enorm ver uit moet, waarom bekijken we dan niet de kop, de bougie en alleen voor de zekerheid naar de veren? Overigens, zolang die niet gebroken zijn, kom je met versleten veren nog een heel eind, hij mist dan alleen wat in de 4, maar op toeren komen doet ie nog snel zat.
We kunnen ook de banden gaan plakken, maar daar gaat ie niet beter van lopen.
Geplaatst: 07 sep 2013, 10:27
door Yamaha rd50m
de cilinder gaat volgens mij 353 zijn in plaats dan 853, en die 353 is al een snelle cilinder voor een rd
Geplaatst: 07 sep 2013, 10:59
door Wiking
ik heb gisteren wat onderdelen als pakkingen besteld dan kan ik de cilinder eraf halen en maak er foto's van het is niet zo makkelijk als vroeger om ff snel naar de brommerboer te gaan pakkingen oppikken en open die cilinders.
De brommer staat ook niet bij mij in de schuur maar een dorp verder bij m'n schoonmoeder dus kan ook niet ff zeggen ik ga even naar achter en trek hem uitelkaar om even snel foto's te schieten.
Zodra de spullen binnen zijn haal ik de cilinder eraf en meet ik de maten zodat ik zeker weet welke maten veren en of eventueel zuiger ik moet bestellen.
NIX uit alles wat ik van je lees heb ik respect voor de kennis die je hebt over de techniek die met onze hobbie gepaard gaat maar je reacties zijn soms alles behalve vriendelijk soms een beetje neerbuigend. Nu begrijp ik wel dat je elke keer weer de zelfde vragen krijgt en dus *zucht* weer de zelfde antwoorden moet geven, heb ik ook met mijn werk maar daar zijn er collega's die vragen hoe iets gelast moet worden met mooi uiterlijk ga ik ook geen opmerkingen maken over de splinters in de bandjes van tig kar.
Ik ben compleet nieuw in deze technieken lees er elke dag veel over en 90% van wat ik lees en leer is voor veteranen gesneden koek
Banden plakken loop hij niet sneller op... mallossi sticker plakken wel

dat stukkie techniek weet ik nog van vroeger

Geplaatst: 07 sep 2013, 11:06
door Wiking
Yamaha rd50m schreef:de cilinder gaat volgens mij 353 zijn in plaats dan 853, en die 353 is al een snelle cilinder voor een rd
Dank je wel, dus zodra de materialen binnen zijn ga ik alles even schoonmaken na meten en foto's schieten. dan als alles duidelijk is een snelle kop aanschaffen indien nodig
m'n oog ziet het met vlagen niet zo best meer door medicatie
Groetjes
Richard
Geplaatst: 07 sep 2013, 15:03
door NIX
Mijn opmerking was meer tegen iedereen die met suggesties bleef komen om even eerst een paar dingen te proberen en op de juiste manier uit te sluiten zonder blind te gaan schieten. M'n antwoorden zijn soms kort en alleen degenen die echt te lui zijn om de FAQ te bekijken of mijn antwoorden negeren, ik steek er tenslotte tijd in en dat vinden sommigen met iets te vanzelfsprekend naar mijn zin, pak ik wel eens aan. Ook degenen die niet eerlijk zijn in wat ze aan hun brommer gedaan hebben of hardnekkig weigeren de juiste setup door te geven krijgen van mij echt onvriendelijke antwoorden, want die houden me voor de gek en dan kan ik beter iemand anders helpen. Volgens mij ben ik in dit topic eigenlijk gewoon vriendelijk en cooperatief. Verder is mijn gevoel voor humor niet altijd even duidelijk voor iedereen.
Weet je wel zeker dat je hard wil als je moeite hebt met je ogen? Wat is er aan de hand?
Geplaatst: 07 sep 2013, 16:22
door Wiking
Hoi NIX, als eerste sorry dat ik het als een aanval of snerend antwoord zag sarcasme is vaak moeilijk moeilijk te zien in geschreven tekst
Ik kan je verzekeren dat ik alles lees over waar ik mee zit en dat in de praktijk probeer te brengen, op het moment is mijn reserve onderdelen bak behoorlijk leeg om echt te gaan puzzelen over de beste setup etc. maar ik ben er mee bezig
zodra de bestelde onderdelen binnen zijn haal ik mijn cilinder eraf en maak duidelijke metingen en foto's ( ik heb ooit geleerd dat je pakkingen niet meer mag hergebruiken nadat ze een tijd gebruikt zijn).
Maar nogmaals jou raad is meer dan welkom en word zeker gebruikt
Ik hoef niet heel hard te gaan 65 is hard zat, ik wil harder optrekken en op het moment hoef ik net niet mee te steppen
NIX scheef:
Wat is er aan de hand?
Ik ben blind geraakt aan mn rechter oog door een nog onbekende auto immuun ziekte 13 jaar geleden en is vorig jaar weer opnieuw begonnen na een lange tijd in remissie te zijn geweest, zit al een jaar aan hoge dosis prednison en chemo in pil vorm om mijn immuunsysteem onder controle te houden zodat hij mij niet aanvalt zeg maar.
bijwerking zijn onder andere troebel oogvocht waardoor ik dan iets minder scherp zie en dus ook niet rijd... maar dat is zelden
Groetjes
Richard
Geplaatst: 07 sep 2013, 17:19
door NIX
Als de uitlaat begrensd is, dan loopt de bocht als het ware door in het conische deel van de uitlaat. Heb je dat ook gecheckt? Of kan de bocht niet van de uitlaat af? Van de kant van de einddemper is dat niet te checken. Soms zit er ook een dunne pijp in de bocht zelf, dat zie je alleen als je de bocht van de cilinder haalt.
Geplaatst: 07 sep 2013, 23:18
door Wiking
in de bocht en in het beginstuk van de pijp zit niets, dus ik denk geen begrenzing in de uitlaat tenzij het de schotten zijn waar de demper door loopt de bocht zit ongeveer 4 tot 5 cm diep in de pijp.
Eerst zat ik te denken om een mooi expansie pijpje erop te zetten maar ik vind die sportpijpjes niet erg bij de RD passen, ik zag laatst wel deze[web]http://mopshop.de/shop/product_info.php?cPath=441_544_569_10_16171&osCsid=929feambtvt47f385hbqpuq4r2&osCsid=929feambtvt47f385hbqpuq4r2[/web] die wel mooi zou kunnen.
Maar aangezien alles invloed heeft op elkaar dacht ik dat ik eerst maar eens met voor mijn gevoel het grootste probleem moest beginnen en dat is krachtverlies bij berg op, tegenwind en kroeg achter me vandaar de vraag is 50 snel wat.
Wat ik me ook afvraag is als ik een 50snel of 60cc erop zou zetten moet ik natuurlijk ook de boring van de cilinder kop aanpassen vooral als ik de rechte koelribben aangezien ik alleen de 50cc petjes kan vinden er vanuit gaande dat de standaard petjes 40mm en 50snel een tikkie groter en 60cc 43mm (?).
De squish zal dan ook verbeterd moeten worden dus afvlakken van de pet?
Maar ja ik zal meer weten over m'n cilinder als ik alles nauwkeurig gemeten heb en foto's om te laten zien
