Pagina 1 van 1
messing lagerbussen vervangen
Geplaatst: 10 jan 2014, 23:17
door fokkon
Ik ben mijn FS1 blokje aan het reviseren (1j5) en heb alle kogellagers al vervangen.
de versnellingsbak heeft nogal veel speling op de messing lagerbussen. (blokje heeft 46000km gelopen en ooit een vastgelopen versnellingsbak gehad).
Hoe verwissel ik deze voor nieuwe, ook warmstoken en met de nieuwe de oude eruit tikken?
Wie heeft hier ervaring mee?
Geplaatst: 10 jan 2014, 23:34
door Piet den Breejen
Ik heb er een verloopasje van 100mm lang voor gedraaid.
Dunste gedeelte net iets kleiner als de binnendiameter van het nieuwe busje.
Dit gedeelte is iets korter dan het busje.
Dikste gedeelte net iets dunner dan de buitendiamter van het busje.
Warm maken niet nodig. Met een dremel doorgeslepen, dan vallen ze er vanzelf uit.
Nieuwe busjes erin tikken met het asje.
Succes.
Geplaatst: 11 jan 2014, 00:17
door fokkon
Piet den Breejen schreef:Ik heb er een verloopasje van 100mm lang voor gedraaid.
Dunste gedeelte net iets kleiner als de binnendiameter van het nieuwe busje.
Dit gedeelte is iets korter dan het busje.
Dikste gedeelte net iets dunner dan de buitendiamter van het busje.
Warm maken niet nodig. Met een dremel doorgeslepen, dan vallen ze er vanzelf uit.
Nieuwe busjes erin tikken met het asje.
Succes.
Ik zal een andere manier moeten bedenken om ze erin te persen want ik heb geen draaibank.
Waar heb je de nieuwe bussen gekocht? Kan deze nergens vinden.
Geplaatst: 11 jan 2014, 08:47
door marco
Is geen messing maar brons.
Sjon van fs1 parts heeft ze.
Geplaatst: 11 jan 2014, 09:47
door Piet den Breejen
Een automaterialen zaak die 12/24V dynamo`s reviseren hebben ze ook.
De bronzen busjes kosten ongeveer €0,80 per stuk.
Geplaatst: 11 jan 2014, 09:50
door Piet den Breejen
fokkon schreef:Piet den Breejen schreef:Ik heb er een verloopasje van 100mm lang voor gedraaid.
Dunste gedeelte net iets kleiner als de binnendiameter van het nieuwe busje.
Dit gedeelte is iets korter dan het busje.
Dikste gedeelte net iets dunner dan de buitendiamter van het busje.
Warm maken niet nodig. Met een dremel doorgeslepen, dan vallen ze er vanzelf uit.
Nieuwe busjes erin tikken met het asje.
Succes.
Ik zal een andere manier moeten bedenken om ze erin te persen want ik heb geen draaibank.
Waar heb je de nieuwe bussen gekocht? Kan deze nergens vinden.
Dan het blokje warm maken en busjes plaatsen kan ook.
De temperatuur moet zo rond de 100 graden zijn.
Busjes eerst in de diepvries leggen.
Geplaatst: 12 jan 2014, 12:13
door fizzie
Zonder special tooltje zou ik er niet aan beginnen. Als je de boring beschadigd kan het nieuwe busje onrond worden en de as zwaar gaan lopen.
Geplaatst: 12 jan 2014, 12:16
door marco
Piet den Breejen schreef:Een automaterialen zaak die 12/24V dynamo`s reviseren hebben ze ook.
De bronzen busjes kosten ongeveer €0,80 per stuk.
Zo goedkoop?
Geplaatst: 12 jan 2014, 12:18
door scirocco
Als je het busje meteen na het warm maken op zijn plek kan duwen zou het best kunnen
Maar mocht hij halverwege blijven steken heb je een probleem
Dan heb je alsnog een juiste doorslag nodig
Tip leen van iemand in de buurt zo'n tool of laat er een draaien
Een draaier heeft dat zo gefikst
Geplaatst: 13 jan 2014, 20:45
door Piet den Breejen
marco schreef:Piet den Breejen schreef:Een automaterialen zaak die 12/24V dynamo`s reviseren hebben ze ook.
De bronzen busjes kosten ongeveer €0,80 per stuk.
Zo goedkoop?
Yep, die dingen kosten haast niets.
Re: messing lagerbussen vervangen
Geplaatst: 16 jan 2014, 20:59
door fokkon
Beste Piet,
Ik heb een draaier gevonden, heb jij een tekeningetje of de maten van het asje voor me?
Re: messing lagerbussen vervangen
Geplaatst: 16 jan 2014, 22:49
door Piet den Breejen
Ik ben op vakantie in Portugal.
Zodra ik thuis ben, stuur ik de maten.
Re: messing lagerbussen vervangen
Geplaatst: 20 jan 2014, 10:21
door Niels
Let wel op dat de originele bussen "putjes" hebben om te smering te bevorderen.
Ik weet niet wat het doet als die niet aanwezig zijn.
Mijn ervaring is ook dat ze zeer nauwkeurig geplaatst moeten worden omdat anders de bak aanloopt of slecht schakelt.
Re: messing lagerbussen vervangen
Geplaatst: 20 jan 2014, 17:04
door Piet den Breejen
Klopt Niels, ik heb de putjes met een dremel en een tandartsboor erin gefreest.
Putjes zijn bedoeld om de olie beter vast te houden.
Re: messing lagerbussen vervangen
Geplaatst: 25 jan 2014, 14:31
door Piet den Breejen
fokkon schreef:Beste Piet,
Ik heb een draaier gevonden, heb jij een tekeningetje of de maten van het asje voor me?
De maten van het asje:
Blanke as van 16 mm, mag ik dikker zijn, maar
niet dunner.
Een draaier weet wat blanke as is.
Totaal lengte as 125mm
Twee dunnere trappen.
De eerste trap is 14,75 mm rond met een lengte van 50mm
De tweede trap is 12,90 mm rond met een lengte van 25mm
Het ongedraaide gedeelte is 50mm
Dus:
50mm-16 rond
50mm- 14,75 rond
25mm- 12,90 rond
Hiermee kun je eenvoudig de busjes de- en monteren.
Succes.