Pagina 1 van 3

oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 12:29
door carrejans
Ik rij momenteel met zelfgemengde naft/olie in de nafttank. Het autolube tankje is leeg, maar de oliepomp zit nog vrolijk mee te draaien.

1) Kan dit er voor zorgen dat ik valse lucht trek, waardoor mijn piston er erg slecht uitziet. (bijna een gat erin) (bougiekleur ziet er wel goed uit)
2) Hoe sluit je dit oliepompje volledig af?


Afbeelding
Afbeelding

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 12:34
door carrejans
Ontsteking ga ik dadelijk ook nog eens proberen na te gaan. Kan ook reden zijn van gat in piston, dacht ik.

Mengverhouding is trouwens 1:40.

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 15:39
door hans.m
als ik me niet vergis komt er een gat in de piston doordat je ontsteking te vroeg staat. Laat maar snel iemand je ontsteking stellen :p

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 16:46
door carrejans
Cilinder er ook maar eens afgehaald; en ziet er niet zo heel goed uit allemaal.
Heb twee groeven in piston. Eén bovenaan en ander onderaan aan uitlaatkant.Ook in cilinder is het zichtbaar; wel iets minder erg als op piston.
Wil dit zeggen: game over voor cilinder? Of kan ik er nog mee door met nieuwe piston? (en uiteraard oorzaak oplossen)

Bovenkant piston:
Afbeelding

Onderkant piston:
Afbeelding

Bovenkant cilinder:
Afbeelding

Onderkant cilinder:
Afbeelding

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 16:51
door Wiking
zijn dat de restanten van je zuiger op de cilinder wand of zijn dat groeven in de cilinder?

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 16:56
door carrejans
Wiking schreef:zijn dat de restanten van je zuiger op de cilinder wand of zijn dat groeven in de cilinder?


Aan bovenkant zit het OP de wand, denk ik.
Aan onderkant zit het IN de wand, denk ik.
Ik voel wel iets met m'n vinger, maar vind het moeilijk om met oog te zien of het groef is of niet.

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 17:01
door scirocco
Ben met dit soort dingen heel makelijk. Overmaat zuiger kopen en die samen met de cilinder weg brengen
Naar een revisie bedrijf of brommer boer en laten boren op 0.04 en hij is weer lekker fris :)
Kijk ook nog even naar je ontsteking denk dat die iets aan de vroege kant staat

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 17:13
door ginofs1
dit zuigertje is niet meer te redden.
nieuw zuigertje kopen en de cilinder laten boren.
ontsteking, bougie en sproeier nakijken voor je weer gaat rijden.

welke type bougie heb je er in ?
hoe groot is je sproeier ?
hoe vroeg staat je ontsteking ?
heb je gereden met een leeg olietank ?

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 17:33
door carrejans
welke type bougie heb je er in ? -> B8HS
hoe groot is je sproeier ? -> 180
hoe vroeg staat je ontsteking ? -> Ging ik vandaag nog eens nakijken/afstellen. Toch eens kopje eraf gedaan, en zag toen het bijna-gat in de zuiger. Ik heb deze brommer vrij recent gekocht; en enkel nog maar enkele testritjes gedaan, na deze in gang te krijgen. (problemen met gaskabel, carb, e.d. ondertussen opgelost; en ging nu dus eens kijken naar ontsteking)
heb je gereden met een leeg olietank ? ->Olietank is leeg; pompje is wel nog niet afgesloten; heb zelf mengsmering in benzinetank gedaan. (1:40)

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 17:56
door NIX
Waarom heb je de cilinder eraf gehaald? Was er een probleem?

Deze is een paar keer flink warmgelopen, mogelijk kun je de cilinder nog met schuurpapier glad maken en er een andere zuiger in gooien. (Beun, maar kun je nog heel wat kilometers mee maken.) Met boren en een nieuwe zuiger is de boel weer helemaal nieuw, maar zinloos als je niet weet waarom deze is warmgelopen. De nieuwe set zal dan ook zo weer warmlopen.

Dat kuiltje betekent dat er flink gepingeld is, maar is niet recent, te zien aan de aanslag die eroverheen zit. Er heeft een te hete bougie in gezeten of er is met veel te veel voorontsteking gereden. Overigens zie je ook dat de zuigerbodem aan de onderkant wat is weggevreten, dus daar heeft ook wat gegloeid.

1:40 is prima.

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 21:41
door carrejans
Er was geen echt probleem, geen warmloper ofzo.
Wou beginnen met ontsteking af te stellen, maar wou kop wat proper maken, zat wat onder zand. Zag toen dat piston zo'n gat had. Dan ook maar cilinder eraf gedaan om zuiger te bezien.
Dus hij rijdt eigenlijk nog wel.
Ik kan uiteraard moeilijk achterhalen wat hier in het verleden fout mee gebeurd is. Dus kan ik misschien maar beter eerst nieuwe zuiger steken, rest van brommer proberen goed af te stellen, en dan alles goed opvolgen. Ik kan hiermee toch niet de cilinder onherstelbare schade mee berokkenen?
Welke grootte van korrel schuurpapier kan ik best nemen?

Ik denk dat bougie, sproeier, menging in orde zijn. Zal dus waarschijnlijk ontsteking zijn. Word vervolgd...


Trouwens, wat betekent "pingelen"? Zoiets als "klooien"?

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 21:52
door ginofs1
pingelen/kloppen/detoneren . te vroeg ontbranden, zelfontbranding.
komt door: te voeg ontsteek tijdstip, koolaanslag was gaat gloeien, te schrale of verkeerde brandstof

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 21:57
door NIX
Of een te hete bougie.

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 22:08
door ginofs1
te hoge compressie

Re: oliepomp afsluiten

Geplaatst: 21 apr 2014, 22:08
door marco
Of teveel compressie