De voorvork van de FS1 kent ook een aantal verschillende varianten. Hierbij zijn er verschillen wat betreft het nokje voor de remplaat en de montage voor het spatbord

 

Het eerste type voorvork werd van 1969 tot 1976 geleverd op alle FS1 modellen (uitgezonderd van de DX versies, met schijfrem). Deze vork heeft zilvergrijs gespoten onderpoten en heeft de nok die de remankerplaat blokkeert aan de rechterzijde.
Van 1977 tot 1986 werd deze vork in een licht verbeterde uitvoering (met andere binnenpoten) ook gebruikt, maar toen zat de remankerplaat en dus ook de nok echter aan de linkerzijde en waren de ophangpunten voor de vooras anders.
De keerringen zitten bij deze vork verwerkt in een chromen bus (gemonteerd tussen vorkrubber en onderpoot), welke tevens de functie heeft om de binnenpoot in de onderpoot te houden.
Deze vork is niet de allersterkste FS1 vork, maar hij geeft voldoende stabiliteit en dempende werking, al helemaal voor een vork die in de jaren 60 is ontwikkeld.

De tweede voorvork kwam op de FS1 in 1975. De modellen van 1975 met deze voorvork zijn echter niet zo heel veel gemaakt. Het was 1976 toen deze voorvork, met de bijbehorende remklauw aan de voorzijde, zijn debuut maakte op de modellen die nu bekend staan als de "Kenny Roberts" uitvoering (omdat de blokken op de tank veel weg hadden van de machine van de beroemde Yamaha coureur Kenny Roberts).
Deze vork is de stevigste FS1 vork die er is gemaakt en heeft, in tegenstelling tot de vorige varianten, een horizontale spatbordmontage (2 bouten naast elkaar in plaats van boven elkaar) en zitten de keerringen niet in een aparte bus, maar boven in de onderpoten geperst. Voor de rest zijn de beschermrubbers voor de veren iets veranderd en hebben deze in combinatie met deze vork de lamp en laporen de kleur Yamaha Black.

Na het type van 1976 kwam Yamaha met een dunnere vork voor de DX types. Deze had de remklauw (met een iets aangepast design) ook aan de voorzijde van de vorkpoot, maar de vork zelf was een stuk dunner. De bijbehorende naaf en remschijf waren hetzelfde bij deze voorvork als bij zijn voorloper. Ook de lampoortjes en de koplamp bleven van nu af aan Yamaha Black.
Deze vork is geleverd op de DX modellen van 1977 en 1978.

In 1979 werd de remklauw aan de achterzijde van de vorkpoot geplaatst. Hierbij hoorde echter weer een ander type voorvork. Deze lijkt op het eerste gezicht sterk op zijn voorloper, maar in plaats van dat de montagepunten voor het spatbord dienen als montagepunt voor de remschijf, zijn twee extra montagepunten aangebracht op de vork.
Hierdoor is ook de montage van het spatbord anders dan bij zijn voorloper en er hoort dan ook een spatbord bij met rechte spijltjes in plaats van aan één kant rechte en aan de andere kant iets gebogen (om ruimte te maken voor de montagebeugel van de remklauw) spijltjes.

In 1986 kwam een vervangende voorvork voor de niet-DX modellen van de FS1.
Deze vork leek qua constructie meer op de DX voorvorken, wat inhoudt dat er geen gebruik meer werd gemaakt van chromen bussen waar de keeringen in zaten, maar dat deze net als bij de DX voorvorken in de onderpoten zaten geperst.
De remankerplaat en de bijbehorende blokkeernok zit bij deze voorvork altijd aan de linkerzijde (in tegenstelling tot de eerste vork met de chromen bussen).