"sputteren" 3/4 tot vol gas
-
- 50km gereden
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:34
- Locatie: Enschede
"sputteren" 3/4 tot vol gas
Yamaha FS1 2F2 met originele 2F2 cilinder
originele 2F2 uitlaat
10mm carb (125 en 130 sproeier geprobeerd)
naald op middelste stand en clipje 1-na bovenste geprobeerd
luchtschroef 1,5 slag uitgedraaid
snelheir op teller net geen 40kmh
choken bij vol gas negatief effect (harten stoten)
benzine kraan dicht bij vol gas positief effect op toerental (en snelheid >40kmh)
Je zou concluderen, te veel brandstof, maar bougie laat dit niet zien.
Iemand nog tips & tricks wat ik zou kunnen proberen?
originele 2F2 uitlaat
10mm carb (125 en 130 sproeier geprobeerd)
naald op middelste stand en clipje 1-na bovenste geprobeerd
luchtschroef 1,5 slag uitgedraaid
snelheir op teller net geen 40kmh
choken bij vol gas negatief effect (harten stoten)
benzine kraan dicht bij vol gas positief effect op toerental (en snelheid >40kmh)
Je zou concluderen, te veel brandstof, maar bougie laat dit niet zien.
Iemand nog tips & tricks wat ik zou kunnen proberen?
-
- 500km gereden
- Berichten: 868
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
Uitlaatpoort schoonmaken
demper schoonmaken.
De voorbocht verwijderen de wartel losdraaien van de uitlaat.
4 laspunten losslijpen, staalbeitel tussen de binnenpijp en uitlaat rammen en daarna de binnenpijp er uit sleuren.
Als de binnenpijp er uit is, heb je ruimte voor een 32mm bocht.
Maar dan moet je wel de 2e wartel en de kunststof bus pas maken.
Afgeknepen apparaten....
En alles wat afgeknepen is verstopt.
Na deze acties heb je een andere brommer die meekomt met het verkeer.
Veel plezier.
demper schoonmaken.
De voorbocht verwijderen de wartel losdraaien van de uitlaat.
4 laspunten losslijpen, staalbeitel tussen de binnenpijp en uitlaat rammen en daarna de binnenpijp er uit sleuren.
Als de binnenpijp er uit is, heb je ruimte voor een 32mm bocht.
Maar dan moet je wel de 2e wartel en de kunststof bus pas maken.
Afgeknepen apparaten....
En alles wat afgeknepen is verstopt.
Na deze acties heb je een andere brommer die meekomt met het verkeer.
Veel plezier.
-
- 50km gereden
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:34
- Locatie: Enschede
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
bedankt voor de tip @kittop
Ik heb als eerste de demper maar eens ontdaan van z'n "bontjas", dat scheelt al veel
Was is het nut van die "bontjas" trouwens? hij maakt niet heel veel meer geluid als je dat verwijdert.
Ik heb als eerste de demper maar eens ontdaan van z'n "bontjas", dat scheelt al veel
Was is het nut van die "bontjas" trouwens? hij maakt niet heel veel meer geluid als je dat verwijdert.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18325
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
Waarschijnlijk was de oude demperwol al aardig 'verzadigd' en krokant, en maakt het daarom niet zo veel verschil qua geluid.
-
- 500km gereden
- Berichten: 868
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
Kan rechtstreeks de soep in, samen met de boullionblokjes.Tombo schreef:Waarschijnlijk was de oude demperwol al aardig 'verzadigd' en krokant, en maakt het daarom niet zo veel verschil qua geluid.
Een beetje van Castrol, en een beetje van Maggi
-
- 500km gereden
- Berichten: 868
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
Mooie duidelijke foto's.
Nu je toch aan het sleutelen bent...
Ik durf het eigenlijk niet te vragen,,,
maar kan je de voorbocht van de cilinder halen en de bocht uit de uitlaat trekken,
uitlaatwartel er af draaien en een foto maken van de ingang van de uitlaat?
Nu je toch aan het sleutelen bent...
Ik durf het eigenlijk niet te vragen,,,
maar kan je de voorbocht van de cilinder halen en de bocht uit de uitlaat trekken,
uitlaatwartel er af draaien en een foto maken van de ingang van de uitlaat?
-
- 50km gereden
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:34
- Locatie: Enschede
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
ja doe ik wel even, zal a.s weekend worden denk ik
-
- 250km gereden
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
3/4 gas? Dan rijdt de brommer nog op de naald bijna op de volledige sproeier, ik zou zeggen je gasnaald verzetten, ik denk clip naar beneden dus meer benzine .
-
- 500km gereden
- Berichten: 868
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
Thanx, ik ben benieuwd...Bushmaster schreef:ja doe ik wel even, zal a.s weekend worden denk ik
Aankomend weekend ben ik niet veel thuis, dus zal hoogstwaarschijnlijk maandag ik pas reageren.
-
- 500km gereden
- Berichten: 868
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
Nope, net anders om:P@trick schreef:3/4 gas? Dan rijdt de brommer nog op de naald bijna op de volledige sproeier, ik zou zeggen je gasnaald verzetten, ik denk clip naar beneden dus meer benzine .
Het is "3/4 naar vol", dan kom je in uit/buiten het bereik van de naald en dan zou de sproeier "nog" kleiner moeten.
Als je de clip naar beneden plaats, krijgt de 2F2 nog meer benzine en verzuipt hij nog meer.
Ze zijn al bezig met hele kleine sproeiers, dus de brommer moet gewoon eerst schoongemaakt worden voordat je gaat rommelen met de carburateur.
De volgende stap is de cilinder op koolaanslag controleren:
- Cilinderkopje er af nadat de tapeinden een dagje in de kruipolie gezet heb, met tikkende beweging de moertjes van de tapeinden losdraaien.
- Zuiger naar beneden drukken en een foto van de cilinderwand maken en binnenkant cilinderkop en controleren op vegen en krassen.
- Nu kan je goed kijken of er koolaanslag in de uitlaatpoort zit
- Koolaanslag uit de uitlaatpoort verwijderen vanaf de uitlaatzijde mbv een rattenstaartje.
- Stofzuiger er op en koolrestjes uit de poort en bovenkant zuiger schoonzuigen.
- Nieuwe koppakking monteren
- Voordat je de kop er op zet, kijken of er een rand van 3a4 mm zit of een rand van 1 mm
- Een cilinderkopje met een rand van 1 mm is de brommer aanzienlijk krachtiger en reageert beter op het gas, indien er een met een dikkere rand zit, bestel er maar een "snel" cilinderkopje.
Als je dit bovenste gedaan heb, dan kan je eerst je carburateur terugzetten naar de originele setting:
- Lucht 1 1/3 open
- Naald middenin
- sproeier 130
volgende ( en één na laatste) stap:
Links van de carburateur zit een rubber slang/sok van het motorblok naar de luchtfilter.
Zit er een slangetje... verwijder deze en bestel/monteer een sok.
Check of de luchtfilter nog een beetje schoon is door het ronde dekseltje van de luchtfilter te verwijderen, en jaag de muizen weg.
Maak een fotootje van je luchtfilter zelf.
De laatste stap is controleren of je ontstekingstijdstip nog een beetje klopt.
Hoe sneller/hoogtoeriger de brommer wordt, hoe gevoeliger hij wordt op zijn ontsteking.
Als je brommer weer lekker loopt, blijf er dan voorlopig vanaf en ga lekker rijden,,,
indien niet, check de FAQ.
veel plezier.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
Welke slang moet je volgens jou door een sok vervangen?
Kijk eerst even in de FAQ.
- Kees
- 250km gereden
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
- Locatie: Doezum
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
Denk het rubber tussen carburateur-ruimte en het luchtfilter. De eerste 1J5 had standaard zo’n rubber ter dikte van een tuinslang...
Groet uut Doezum,
Kees.
Kees.
-
- 50km gereden
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:34
- Locatie: Enschede
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
Mijn 2F2 heeft al zo’n sok
-
- 500km gereden
- Berichten: 868
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
@ Kees:Bushmaster schreef:Mijn 2F2 heeft al zo’n sok
Die bedoel ik
@ Bushmaster:
Gauw klaar...
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18325
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas
Of gewoon het juiste rubber monteren, voor 4 euro ga je toch niet lopen kloten met een sok
https://www.jmpbonderdelen.nl/aanzuigrubber-fs1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.jmpbonderdelen.nl/aanzuigrubber-fs1.html" onclick="window.open(this.href);return false;