Dellorto phbc20 + ander snel spul?
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 19:54
- Locatie: Bovenkarspel
Dellorto phbc20 + ander snel spul?
Beste forumleden,
Onlangs zat er bij een partij onderdelen een aantal spullen waarvan ik mij afvroeg waarbij ze het beste kunnen worden gebruikt. Het gaat om:
- Dellorto phbc 20 carburateur, inclusief een (volgens mij handgemaakt) aluminium inlaat
- Schijfinlaat met 20 mm gat, waar de dellorto op past
- aluminium cilinder 48mm, volgens mij 100 cc. Is wel het een en ander aan geslepen volgens mij en niet in hele goede staat.
De dellorto carburateur had wel wat schade helaas, is een hoekje van af. Verder zat er op het linker carter een extra gat tegenover de neutraalschakelaar, die heb ik nog niet eerder gezien op een fs1 blokje. Weet iemand waar die voor is?
Groeten Jochem
Onlangs zat er bij een partij onderdelen een aantal spullen waarvan ik mij afvroeg waarbij ze het beste kunnen worden gebruikt. Het gaat om:
- Dellorto phbc 20 carburateur, inclusief een (volgens mij handgemaakt) aluminium inlaat
- Schijfinlaat met 20 mm gat, waar de dellorto op past
- aluminium cilinder 48mm, volgens mij 100 cc. Is wel het een en ander aan geslepen volgens mij en niet in hele goede staat.
De dellorto carburateur had wel wat schade helaas, is een hoekje van af. Verder zat er op het linker carter een extra gat tegenover de neutraalschakelaar, die heb ik nog niet eerder gezien op een fs1 blokje. Weet iemand waar die voor is?
Groeten Jochem
3e9DX '79
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
Re: Dellorto phbc20 + ander snel spul?
Beste Jopjo,
Cilinder is zo’n HK ‘Breitwand’, daar hoort dacht ik een 43mm (60cc) zuiger in.
Bij jouw cilinder is de complete gietijzeren bus verwijderd! Vandaar een gat van 48mm.
Dat hoekje zal van de carburateur af gehaald zijn in een poging het ding binnen het motordeksel te houden. Aan de aanzuig kant is ook materiaal verwijderd vanwege hetzelfde doel. Wegmoffelen binnen het kapje gaat helaas niet lukken kan ik je vertellen.
Cilinder is zo’n HK ‘Breitwand’, daar hoort dacht ik een 43mm (60cc) zuiger in.
Bij jouw cilinder is de complete gietijzeren bus verwijderd! Vandaar een gat van 48mm.
Dat hoekje zal van de carburateur af gehaald zijn in een poging het ding binnen het motordeksel te houden. Aan de aanzuig kant is ook materiaal verwijderd vanwege hetzelfde doel. Wegmoffelen binnen het kapje gaat helaas niet lukken kan ik je vertellen.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23407
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Dellorto phbc20 + ander snel spul?
In ieder geval is het carter aangepast voor een 5 bak . Hopelijk zit die er nog in...
Niet lullen maar poetsen!
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18325
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: Dellorto phbc20 + ander snel spul?
Ik denk zelfs dat het een origineel 5 bak carter is. Kijk maar eens hoe strak dat gat is, en netjes met een zoekrandje er aan.
Is dat schijf huis niet van een 80/100cc blok?
Is dat schijf huis niet van een 80/100cc blok?
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23407
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Dellorto phbc20 + ander snel spul?
80cc schijfhuizen zijn ook 16mm, de pijp is alleen langer zo uit m'n hoofd. Verder zijn ze hetzelfde.
Het probleem met die Deense 12 HK cilinders is dat ze 1. heel slecht bewerkt zijn, dus niet echt veel sneller dan een gewone cilinder en 2. de passing met de bus is slecht, dus de warmte afgifte een probleem waardoor ze net enthousiast vastlopen als onze gietijzeren vriendjes. Dan laat ik de verneukfactor nog even erbuiten, want dat zijn ze bijna allemaal door zelfbenoemde profs die niet veel meer hadden een boormachine en een rattestaart.
Het probleem met die Deense 12 HK cilinders is dat ze 1. heel slecht bewerkt zijn, dus niet echt veel sneller dan een gewone cilinder en 2. de passing met de bus is slecht, dus de warmte afgifte een probleem waardoor ze net enthousiast vastlopen als onze gietijzeren vriendjes. Dan laat ik de verneukfactor nog even erbuiten, want dat zijn ze bijna allemaal door zelfbenoemde profs die niet veel meer hadden een boormachine en een rattestaart.
Kijk eerst even in de FAQ.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18325
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: Dellorto phbc20 + ander snel spul?
Deze cilinder is ook rijp voor het oud ijzer, Berend Botje had zo te zien net een dremel gekocht
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Dellorto phbc20 + ander snel spul?
En hem naar hartelust getest. De zoveelste tunert aan het werk. Je ziet ok goed hoe slecht het contact met de bus was.
Op zich is het concept perfect voor de FS1. Alleen de uitvoering van de HK12 is helemaal flut. Lichtmetaal koelt goed, lekker grote ribben, een bus die nog eens op te boren is naar overmaat, perfect! Ik vraag me echt af als iemand in staat is om een cilinder te gieten en te bewerken, hoe moeilijk het is om er zoveel vlees aan te laten dat het alu goed tegen de stalen bus blijft zitten en om mooie grote goed getimede en gerichte spoelers te maken. Als zo'n cilinder dan 2- of 300,- kost, dan heb je gewoon waar voor je geld.
Op zich is het concept perfect voor de FS1. Alleen de uitvoering van de HK12 is helemaal flut. Lichtmetaal koelt goed, lekker grote ribben, een bus die nog eens op te boren is naar overmaat, perfect! Ik vraag me echt af als iemand in staat is om een cilinder te gieten en te bewerken, hoe moeilijk het is om er zoveel vlees aan te laten dat het alu goed tegen de stalen bus blijft zitten en om mooie grote goed getimede en gerichte spoelers te maken. Als zo'n cilinder dan 2- of 300,- kost, dan heb je gewoon waar voor je geld.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 19:54
- Locatie: Bovenkarspel
Re: Dellorto phbc20 + ander snel spul?
Helaas zat er geen 5 bakje bij. Wel een los 4 bakje. De carterdelen waren los in de doos met wat losse onderdelen. Zien er verder wel goed uit, lijken wel ge-parelstraalt?
Het viel me net op dat het meest linker carter ook was bewerkt. Het gat van de inlaat daarvan was opgeboord naar 34mm. Ik had nog een standaard carterdeel liggen en die was 23 mm, daar past het pijpje van de schijf ook niet door. Het pijpje van de schijf was 24mm buitenmaat en de hoogte 35mm tot buitenkant schijf.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het viel me net op dat het meest linker carter ook was bewerkt. Het gat van de inlaat daarvan was opgeboord naar 34mm. Ik had nog een standaard carterdeel liggen en die was 23 mm, daar past het pijpje van de schijf ook niet door. Het pijpje van de schijf was 24mm buitenmaat en de hoogte 35mm tot buitenkant schijf.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
3e9DX '79
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Dellorto phbc20 + ander snel spul?
Deze tunert had hele woeste plannen.
Kijk eerst even in de FAQ.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23407
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Dellorto phbc20 + ander snel spul?
Ben ook nog met z’n Deense cilinder bezig.
Hij paste niet eens goed op het carter, moest de koelribben wat aanpassen met de flex.
Yamaha Sheriff 1981
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Dellorto phbc20 + ander snel spul?
Ik had een paar jaar geleden ook zo'n Deense 12HK (12PK) cilinder gekocht via Marktplaats, maar de bus zat er scheef in. Alle poorten sloten daardoor slecht aan op de spoelkanalen. Maar dat kon ik eventueel corrigeren met de tandarts boor.
Een kennis die verstand van tunen heeft raadde mij af om hier tijd in te stoppen: grote kans op warmlopers door matige warmte overdracht van ijzer naar aluminium. En de uitlaatpoort zou net iets te breed worden. En 12 PK kon ik al helemaal vergeten
Beste was volgens hem een monoblock (volledig aluminium) cilinder met nicasyl wand.
Dus de 12HK cilinder maar weer gauw doorverkocht aan een Deen, en een AJH terug gekocht.
En daar 20 uur aan zitten dremelen totdat ie lekker trok en 9 pk had.
Een kennis die verstand van tunen heeft raadde mij af om hier tijd in te stoppen: grote kans op warmlopers door matige warmte overdracht van ijzer naar aluminium. En de uitlaatpoort zou net iets te breed worden. En 12 PK kon ik al helemaal vergeten
Beste was volgens hem een monoblock (volledig aluminium) cilinder met nicasyl wand.
Dus de 12HK cilinder maar weer gauw doorverkocht aan een Deen, en een AJH terug gekocht.
En daar 20 uur aan zitten dremelen totdat ie lekker trok en 9 pk had.
Niet lullen maar poetsen!
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 19:54
- Locatie: Bovenkarspel
Re: Dellorto phbc20 + ander snel spul?
Is dat carterdeel eigenlijk te gebruiken voor een 4-bak? Een 5 bakje vinden zal lastig worden denk...
3e9DX '79