ahah

op deze post wachtte ik al een tijd!
Ben ook van het idee dat je moet verlaten om te presteren op hoge toeren.
Nu wil ik wel eerst duidelijk iets zeggen, dit soort van tweetaktuning (want dat is het) is zowat het toppunt van de wetenschap. Gelijk aan bv ideëen over stromingen en flow in't carter. Het haalt pas werkelijk wat uit,
als al de rest ook aangepakt is. Een origineel onderblok met een 'race' cilinder, homoet, of protunakop uit de winkel, is in mijn ogen niet getuned..
(het geheel is niet afgestemd dan (afstemmen=tunen))
Een uitgekiende tweetakt raceblok is zoals we al wel es zeiden, een akkoord met vele noten, of een vraagstuk met vele variabelen.
Dat verlaten van het tijdstip is de kroon op het werk. Dit wil zeggen dat je compressie goedzit, je uitlaat zit te wachten om terug te duwen, je inlaat debiet genoeg kan geven, de ontsteking minstens 14000toeren baas kan, etc. Het is steeds een gevecht tegen detoneren, want op dat punt weet je dat de omgeving het mengsel overstijgt. (te weinig octaan, teveel compressie, of te vroeg ontsteken)
Een piston in werking en de draaiende krukas, heeft zijn specifieke inertie tenopzichte van de druk, de wil om te blijven doordraaien zeg maar. Het moment dan de druk op de wanden komt, en het moment van maximale druk, liggen uitelkaar. Je steekt dus een wolk in brand, dan gaat er tijd over, en komt de zaak op druk. (dan wil je hem net over topdood hebben, denk aan een éénbenige fietser)
Wil je kracht onderin bij lage toeren, moet je vroeg zitten. Tegen de wolk druk zet moet ie over topdood zijn. Gewicht van je krukas en vliegwiel zijn hier belangrijk, die bepalen hoeveel kracht je hebt bij de compressieslag. Minder druk (door lage toeren) maakt je mengsel eigenlijk loom.
Op hoge toeren is compressie haast gratis, je mengsel zal dus veel nijdiger reageren in deze hogedrukomgeving. Ontsteek je dit te vroeg, dan komt de plofdruk te snel en ben je de belangrijkste kracht kwijt tegen ie aangewend kan worden. (platvallen)
...verlaten dus bij hoge toeren en veel compressie
Met een vast moment van ontsteking kan je uren wachten eer er wat gebeurt (stel ontsteking met punten op 0.5mm voor hoogdood, heeft geen kracht, na laaang wachten zal ie toch richting 10.000 gaan en dan plots wél ferm zin hebben) hier valt niet mee te rijden. Het gaat dus weldegelijk over verlating, eens je de powerband eigenlijk voorbij bent, om hem zo langer te maken.
Deze week gaan we hier de ontstekingen van de racers es monitorren met een logger. Als ik me niet vergis ontsteekt een hpi met curve recht op topdood tegen een 13000 toeren, en begint die met 2mm en een beetje tussen de 500 en 1000 toeren.
(hele boterham weeral

)