nieuwe cilinder en piston
- Vincent2
- 250km gereden
nieuwe cilinder en piston
Als ik over een paar dagen m'n nieuwe cilinder en piston ga gebruiken voor de eerste keer, wat moet ik dan juist doen?
Ik zou de piston met een kwastje wille insmere met mengsmering en ook iets meer smeren in het begin als aangeraden.
Is dat een goed idee?
Ik zou de piston met een kwastje wille insmere met mengsmering en ook iets meer smeren in het begin als aangeraden.
Is dat een goed idee?
-
- 1500km gereden
als het een set is; gewoon monteren met een klein beetje olie (een drupje aanbrengen met je vingertop), rustig inrijden met goed afgestelde motor als basis
mengsmering: 1 op 35
eerste 100 km zijn het meest belangrijk.........let op het geluid en hoe de motor reageert op bv gasgeven, liefst niet teveel remmen op de motor met gas dicht, gewoon koppeling inknijpen en remmen.........let ook op de hittevorming van de motor.
na 500 km moet je zonder problemen voluit kunnen.
als het geen set is; voel ff of de zuiger (zonder veren) soepel door de cylinder glijdt, zeker bij gietijzer cylinder moet de zuiger enige voelbare speling hebben...........stop de zuigerveren even in de cylinder en controleer of er voldoende slotspeling aanwezig is, na montage ff kijken of alle poorten vrijkomen (heen en weer bewegen) en of de zuiger in BDP "uit de cylinder" komt of precies vlak ligt..........gebruik goed passende pakkingen en draai de zaak gelijkmatig vast.
mengsmering: 1 op 35
eerste 100 km zijn het meest belangrijk.........let op het geluid en hoe de motor reageert op bv gasgeven, liefst niet teveel remmen op de motor met gas dicht, gewoon koppeling inknijpen en remmen.........let ook op de hittevorming van de motor.
na 500 km moet je zonder problemen voluit kunnen.
als het geen set is; voel ff of de zuiger (zonder veren) soepel door de cylinder glijdt, zeker bij gietijzer cylinder moet de zuiger enige voelbare speling hebben...........stop de zuigerveren even in de cylinder en controleer of er voldoende slotspeling aanwezig is, na montage ff kijken of alle poorten vrijkomen (heen en weer bewegen) en of de zuiger in BDP "uit de cylinder" komt of precies vlak ligt..........gebruik goed passende pakkingen en draai de zaak gelijkmatig vast.
- Triforce
- 2500km gereden
eerste 100km echt heel rustig rijden, je moet niet een te laag toerental rijden maar ook niet te hoog.
100 - 500km: mag je al iets meer gas geven maar nog steeds niet teveel.
500 - 1000km: je mag hem af en toe niet elke dag vol gas en daarna rustig terug laten zakken naar rond de 50/60 km/h
1000km: hier is de cilinder pas ingereden.
wat ik altijd doe is een 1 stap te grote sproeiers zodat hij wat meer mengsmering krijgt in het begin, na de 100km stop ik altijd de goede die bij de setup past erin zodat hij goed wordt ingereden.
100 - 500km: mag je al iets meer gas geven maar nog steeds niet teveel.
500 - 1000km: je mag hem af en toe niet elke dag vol gas en daarna rustig terug laten zakken naar rond de 50/60 km/h
1000km: hier is de cilinder pas ingereden.
wat ik altijd doe is een 1 stap te grote sproeiers zodat hij wat meer mengsmering krijgt in het begin, na de 100km stop ik altijd de goede die bij de setup past erin zodat hij goed wordt ingereden.
-
- 1500km gereden
de duur van de inloopperiode wordt sterk beinvloed door de kwaliteit van het setje maw een alu cyl + asso zuiger is van dermate kwaliteit en passing dat 100 km wellicht voldoende is, andere setjes hebben meer tijd nodig om in te lopen en sommige setjes blijven klemmen en vastlopen, al rij je 100.000 km ermee
wat rijker afstellen dan strikt noodzakelijk is zeker een goede tip, ook een wat te koude bougie tijdens inrijden kan geen kwaad.
wat rijker afstellen dan strikt noodzakelijk is zeker een goede tip, ook een wat te koude bougie tijdens inrijden kan geen kwaad.
- Vincent2
- 250km gereden
- Triforce
- 2500km gereden
Vincent2 schreef:niels16 schreef:je kunt toch ook van die al half ingereden setjes kopen
das voor losers
Merci voor de tips. Nog maar ééns dure sproeiers bestelle bij fs1parts danmaar, heb al diverse voor-en achtertandwiele om te experimenteren.
voor het inrijden kan je wel rond de 13/44 gaan zitten, is wel een goede vertanding om mee in te rijden, ik heb dat zelf altijd gedaan en geen enkele problemen mee gehad, en na de 300km gereden te hebben veranderde ik naar 14/44
-
- 2500km gereden
post hem hier maar even..
http://www.fs1shop.nl/product_info.php? ... 2b91cc2579 zou dit wat wezen?
of kan ik net zo goed een imi zuigertje kopen?
-
- 2000km gereden
- Contacteer:
- Tombo
- 17500km gereden
reddevil schreef:post hem hier maar even..
Dat is geen grafiet zuiger,maar er zit een grafiet coating op. Ik zou gewoon een 9 euro zuigertje kopen, houden het ook lang uit (bij schaafbromfietsen krijg je k-star zuigers)
-
- 2000km gereden
- Contacteer: