Wat zit je tegen vandaag? v2.0

Voor alles wat niet FS1-gerelateerd is
Gesloten
drummer
500km gereden
500km gereden

Bericht door drummer »

Dat m'n blok eronder zit maar er iets aanloopt onder de linkerkap. (volgens mij is het de bout van het voortandwiel.. :S )

Morgen ff verder kijken!
Axel

Bericht door Axel »

Triforce schreef:
Fyer schreef:arme jij :lol: :lol:

hehe, het is wel weer geld om uit tegeven :P maar ik heb ook nog studiefinanciering erbij van 538 euries

538 euro stufi? :huh:
Triforce
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Triforce »

Axel schreef:
Triforce schreef:

hehe, het is wel weer geld om uit tegeven :P maar ik heb ook nog studiefinanciering erbij van 538 euries

yup, komt omdat mijn vader geen inkomen heeft :wink:
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden

Bericht door Yamaha rd50m »

mijn vader heeft in nederland ook geen inkome :(
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Axel

Bericht door Axel »

Triforce schreef:
Axel schreef:
Triforce schreef:

Hmm ok. Dan krijg je dus bijna 6500 euro per jaar, terwijl ik per jaar aan mn opleiding (universiteit) 2000 kwijt ben :?
Triforce
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Triforce »

Axel schreef:
Triforce schreef:
Axel schreef:
Triforce schreef:

Hmm ok. Dan krijg je dus bijna 6500 euro per jaar, terwijl ik per jaar aan mn opleiding (universiteit) 2000 kwijt ben :?

tja, waarom ze het zo hebben gedaan geen idee, maar ik vind het wel goed zo.
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Triforce schreef:
Axel schreef:
Triforce schreef:
Axel schreef:
Triforce schreef:

tja, waarom ze het zo hebben gedaan geen idee, maar ik vind het wel goed zo.

Als ik jou was, zou ik dat maar even heeeeeeeel goed controleren. 538 voor een basis en aanvullend is veel te veel voor thuiswonend. Of zit er een lening bij, of heb je je uitwonend ingeschreven?
Pas maar op, straks mag je alles mooi terugbetalen (heb ik ook al eens moeten doen, stelletje fuckers).
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Axel schreef:
Triforce schreef:
Axel schreef:
Triforce schreef:

Ja idd, is wel raar lijkt mij. Collegegeld is ~160 euro, eerste paar jaar ben je wel veel kwijt aan boeken, maar 6500 euro is wel heel veel, zelfs voor uitwonend :P
Triforce
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Triforce »

ik heb een lening erbij van 200 euries, maar de rest is basis en aanvullende beurs, en ik kan straks als ik stage loop voor 23weken kan en mag ik mij uitwonend inschrijfen omdat ik dan verblijf in leeuwarden :D
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Ja, ok, dat is dus een ander verhaal. 353 is wat normaler voor basis + aanvullend met ouders met een inkomen beneden een bepaalde grens.
wiebo
500km gereden
500km gereden

Bericht door wiebo »

Paupers! :wink:
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden

Bericht door Yamaha rd50m »

jullie krijgen zomaar geld?
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Yamaha rd50m schreef:jullie krijgen zomaar geld?

Nou ja, zomaar..
Wij kunnen studiefinanciering krijgen.. maximaal 4 jaar
Je moet dan binnen 10 jaar een opleiding afronden, anders moet je alles terugbetalen. Ze noemen het een "prestatiebeurs".
Standaard basisbeurs is 75 euro per maand. Je kunt aanvullende beurs krijgen, afhankelijk van het inkomen van je ouders (ze gaan er vanuit dat je ouders meebetalen aan je studie).
Als je uitwonend bent (hier wordt steeds strenger op gecontroleerd) krijg je iets van 150-200 euro/mnd extra.
Hiernaast kun je nog iets van maximaal 500 (?) per maand lenen tegen een voordelig studententarief, maximaal 7 jaar lang. Je kunt beginnen met terugbetalen als je een vast inkomen hebt, maximaal iets van 3,5 % van je inkomen. Wat je na 15 jaar betalen nog niet terug hebt betaald, wordt kwijtgescholden (maar ze zijn bezig met dit te verlengen naar 25 jaar, of dit is al?).
Oh ja, als je tussendoor 10 jaar in het buitenland gaat wonen, hoef je het ook niet terug te betalen ;)

Record staat op een lening van 130.000 euro was laatst in het nieuws :P

En we krijgen er ook maximaal 7 jaar een OV studentenkaart bij: gratis gebruik maken van het Openbaar Vervoer door de weeks OF in het weekend (je moet een soort kiezen, vroeger hoefde dat nog niet)

:prof:

NOTE:
Voordat iemand hier klakkeloos iets gaat doen: zoek eerst goed na hoe de huidige regels in elkaar steken! Zo was het in ieder geval een paar jaar geleden nog.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

giftig regelingetje als je het mij vraagt :?
when men were men, and helmets were for divers
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Maar jullie hebben helemaal geen tegemoetkoming studiekosten oid?
Wat kost een opleiding bij jullie?
Hier bij de meeste opleidingen 1600-2000 per jaar, ZONDER studiemateriaal, dus komt zeker nog 1000 bij voor boeken e.d.

Overigens krijg je bij ons alleen stufie bij voltijdopleidingen.. Bij deeltijd of duaal gaan ze er vanuit dat je genoeg inkomen hebt met je baan ernaast. En 30+ers krijgen ook geen stufie.

Maar op zich is het wel te doen als je een studie kiest en deze (of een andere) afrondt. En anders krijg je genoeg tijd om terug te betalen.
Maar het is inderdaad allemaal dubbel: aan de ene kant wil de overheid stimuleren dat mensen studeren, een een goede studie afronden, aan de andere kant is dit voor een grote groep gewoon onbetaalbaar.
En als je dan studeert, vindt de overheid het ook tof als je andere dingen doet (verenigingen, bestuur etc.), zolang je je studie maar binnen 4 jaar afrondt.
Maar ja, zo werkt het met alles van de overheid hier. (mensen moeten niet roken, maar als iedereen stopt lopen ze behoorlijk veel accijns mis :P)
Laatst gewijzigd door Jeti op 03 okt 2009, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten