Ontkolen van uitlaat/cilinder
Ontkolen van uitlaat/cilinder
komt ie dan:
wat je ontkoolt:
uitlaatpoort
spoelers
uitlaat
demper
cilinderkop
zuiger (ook de zuigerveergroeven)
bij reviesie maak ik de krukasholte ook helemaal schoon. je kunt het doen met benzine en een doekje. uitlaat kun je uitbranden. het schijnt ook te kunnen met gootsteenonstopper Razz . cilinderpoorten kun je voorzichtig schoonkrabben met een klein schroevendraaiertje.
je ontkoolt de poorten, demper en uitlaat omdat ze anders minder doorlaten. daardoor word je brommer slomer. ook zorgt kool in de uitlaat en bijbehorende poort voor een warmere cilinder. dit kan tot warmlopers lijden. je ontkoolt je zuiger omdat anders de zuigerveren wel eens willen plakken in de groeven. je onkoolt de kop omdat kooldeeltjes kunnen gaan gloeien en zo detonantie veroorzaken, en dat wil je niet
pas op met uitbranden, je wenkbrouwen ben je zo kwijt
uitbranden heeft mijn uitlaat nog nooit beschadigt.....
wat je ontkoolt:
uitlaatpoort
spoelers
uitlaat
demper
cilinderkop
zuiger (ook de zuigerveergroeven)
bij reviesie maak ik de krukasholte ook helemaal schoon. je kunt het doen met benzine en een doekje. uitlaat kun je uitbranden. het schijnt ook te kunnen met gootsteenonstopper Razz . cilinderpoorten kun je voorzichtig schoonkrabben met een klein schroevendraaiertje.
je ontkoolt de poorten, demper en uitlaat omdat ze anders minder doorlaten. daardoor word je brommer slomer. ook zorgt kool in de uitlaat en bijbehorende poort voor een warmere cilinder. dit kan tot warmlopers lijden. je ontkoolt je zuiger omdat anders de zuigerveren wel eens willen plakken in de groeven. je onkoolt de kop omdat kooldeeltjes kunnen gaan gloeien en zo detonantie veroorzaken, en dat wil je niet
pas op met uitbranden, je wenkbrouwen ben je zo kwijt
uitbranden heeft mijn uitlaat nog nooit beschadigt.....
Laatst gewijzigd door edje op 12 apr 2007, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- jerrow
- 1000km gereden
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:15
- Locatie: Sint-Truiden
Kwam gisteren aan m'n 400 kilometer ingereden te hebben.
Heb ontkoold na eerste 200 kilometer, nu terug 200 kilometer gereden en weer ontkoold. Cilinderkop, en kopje van de zuiger. Merkbaar verschil moet ik zeggen. Er zat terug veel roet op de zuigerkop en cilinderkop. Nu terug een maatje sproeier kleiner gezet want m'n bougie was ook vuil van de kool. Van 110 naar 108(dt-sproeiers, de lange versie).
Vele beter, deze week nog eens een fatsoenlijke rit maken en dan m'n bougie nog eens "aflezen".
Heb ontkoold na eerste 200 kilometer, nu terug 200 kilometer gereden en weer ontkoold. Cilinderkop, en kopje van de zuiger. Merkbaar verschil moet ik zeggen. Er zat terug veel roet op de zuigerkop en cilinderkop. Nu terug een maatje sproeier kleiner gezet want m'n bougie was ook vuil van de kool. Van 110 naar 108(dt-sproeiers, de lange versie).
Vele beter, deze week nog eens een fatsoenlijke rit maken en dan m'n bougie nog eens "aflezen".
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
- Daan1990
- 250km gereden
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 08 aug 2008, 10:15
- Locatie: Fort Worth, TX
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
het gaat dus ook met abnet 50% en warm water..
klein wolkje corrosion blok er achterna wanneer ze terug droog is en klaar!
mijn ervaring met dat branden is dat je als het dan fijn verkoolt is, je nog steeds zou moeten kloppen om het eruit te krijgen..
dat geeft dan problemen met het opgehitte metaal, en voor je't weet, zit je met zo'n rotte wortel onder je bakje
klein wolkje corrosion blok er achterna wanneer ze terug droog is en klaar!
mijn ervaring met dat branden is dat je als het dan fijn verkoolt is, je nog steeds zou moeten kloppen om het eruit te krijgen..
dat geeft dan problemen met het opgehitte metaal, en voor je't weet, zit je met zo'n rotte wortel onder je bakje
when men were men, and helmets were for divers
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Als je je demper eruit trekt en hij ziet er zo uit is het ook niet goed:
De demperwol kan eraf, die heeft echt geen nut. de gaatjes moeten vrij gemaakt, die zijn normaal iets van 6mm doorsnee en de pijp moet van voor naar achter helemaal vrij zijn. Vaak zitten er ook echt brokken in die de pijp afsluiten waardoor de brommer geen toeren wil maken.
De demperwol kan eraf, die heeft echt geen nut. de gaatjes moeten vrij gemaakt, die zijn normaal iets van 6mm doorsnee en de pijp moet van voor naar achter helemaal vrij zijn. Vaak zitten er ook echt brokken in die de pijp afsluiten waardoor de brommer geen toeren wil maken.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 100km gereden
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 31 jan 2011, 12:52
- Locatie: Baexem
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Waarom zou je een uitlaat na 200km ontkolen? En volgens mijn staat in deze FAQ ook dat dat branden weinig tot geen effect heeft. Het enige dat je eigenlijk goed kunt ontkolen is de einddemper die darvoor even moet verwijderen. Als de uitlaat niet begrensd is en de motor goed afgesteld is, dan houdt een goed opgewarmde motor de uitlaat eigenlijk vazelf tamelijk schoon.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 100km gereden
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 31 jan 2011, 12:52
- Locatie: Baexem