Niet om de volgende wellus-nietus-rel te starten, maar kopen doe je niet vroeg genoeg. Het is in veel gevallen ook nog een stuk goedkoper dan huren. Je pakt de waardestijging mee in plaats dat je huurverhoging krijgt. Ennaarmate de tijd verstrijkt betaal je alleen maar minder omdat je hypotheek een vast bedrag is, maar het geld monder waard wordt en je salaris in de meeste gevallen alleen maar stijgt. Nu is ook nog eens de prijs behgoorlijk laag. Ik wou dat ik een jaar of 7-8 eerder gekocht had en waardestijging in mijn zak had kunnen steken. In plaats daarvan had ik te maken met een onwillige woningcorporatie die elk jaar m'n balkonduer dichtverfde, lekkages door mezelf wilde laten repareren en na een inbraak de sloten niet wilde vergoeden omdat die duurder waren dan de oorspronkelijke en er bij een volgende inbraak meer schade zou ontstaan. Hopelijk wordt er bij die eikels zelf een paar keer flink ingebroken. Maar iedereen mag het zelf weten of hij liever huurt of koopt.
NIX schreef:Niet om de volgende wellus-nietus-rel te starten, maar kopen doe je niet vroeg genoeg. Het is in veel gevallen ook nog een stuk goedkoper dan huren. Je pakt de waardestijging mee in plaats dat je huurverhoging krijgt. Ennaarmate de tijd verstrijkt betaal je alleen maar minder omdat je hypotheek een vast bedrag is, maar het geld monder waard wordt en je salaris in de meeste gevallen alleen maar stijgt. Nu is ook nog eens de prijs behgoorlijk laag. Ik wou dat ik een jaar of 7-8 eerder gekocht had en waardestijging in mijn zak had kunnen steken. In plaats daarvan had ik te maken met een onwillige woningcorporatie die elk jaar m'n balkonduer dichtverfde, lekkages door mezelf wilde laten repareren en na een inbraak de sloten niet wilde vergoeden omdat die duurder waren dan de oorspronkelijke en er bij een volgende inbraak meer schade zou ontstaan. Hopelijk wordt er bij die eikels zelf een paar keer flink ingebroken. Maar iedereen mag het zelf weten of hij liever huurt of koopt.
hier sluit ik me wel bij aan, ik zou liever nog een paar jaar thuis wonen zodat ik daarna direct kan kopen.
Dikwijls is het verschil tussen afbetalen van een lening en de huur zelfs niet zo groot, dus dan is het toch echt gek om eerst huren want uiteindelijk toch echt weggesmeten geld is...
als je op jonge leeftijd al gebruik wilt maken van de hypotheekrente aftrekregeling (kan geloof ik voor 30 jaar)
kun je beter niet kopen, want als je dan op latere leeftijd weer wat groter wil gaan wonen, kun je er al veel minder lang van gebruik maken. je kunt er toch vanuit gaan dat de rente die je kan aftrekken dan toch veel meer is dan op jonge leeftijd.
Leuke theorie, maar jammergenoeg zijn veel mensen genoodzaakt te werken via een uitzendbureau wegens tekort aan vacatures voor vaste aanstellingen en kunnen dus geen hypotheek krijgen..
(En wat heeft dit met FS1 te maken dan? Mijn banden-oproep heeft tenminste nog met brommers te maken.. )
Andries schreef:als je op jonge leeftijd al gebruik wilt maken van de hypotheekrente aftrekregeling (kan geloof ik voor 30 jaar) kun je beter niet kopen, want als je dan op latere leeftijd weer wat groter wil gaan wonen, kun je er al veel minder lang van gebruik maken. je kunt er toch vanuit gaan dat de rente die je kan aftrekken dan toch veel meer is dan op jonge leeftijd.
Volgens mij is er geen limiet van een aantal jaren waarin je hiervan gebruik kunt maken..?
Maar hypotheekrenteaftrek is sowieso een krom bureaucratisch gedoe: je krijgt meer aftrek (dus betaalt mindert, in verhouding) als je al meer verdient en dus een duurder huis kunt kopen..
Niels schreef:Wist je dat een week klussen achter de rug... Wist je dat nog niet klaar? Wist je dat véél werk Wist je dat gelukkig wel veel hulp gehad! Bedankt mannen!!
plintjes klaar?
Jawel! Dankzij mijn Pools/Nijmeegse hulpje We moeten wel nog best wat behangen, das wel vervelend
Als het een koophuis was, was het door die professionele plintjes 10% in waarde gestegen
Andries schreef:als je op jonge leeftijd al gebruik wilt maken van de hypotheekrente aftrekregeling (kan geloof ik voor 30 jaar) kun je beter niet kopen, want als je dan op latere leeftijd weer wat groter wil gaan wonen, kun je er al veel minder lang van gebruik maken. je kunt er toch vanuit gaan dat de rente die je kan aftrekken dan toch veel meer is dan op jonge leeftijd.
Volgens mij is er geen limiet van een aantal jaren waarin je hiervan gebruik kunt maken..? Maar hypotheekrenteaftrek is sowieso een krom bureaucratisch gedoe: je krijgt meer aftrek (dus betaalt mindert, in verhouding) als je al meer verdient en dus een duurder huis kunt kopen..
Hypotheekrenteadtrek is een vreselijke uitvinding en het kwaad is allang geschied. Dat draai je niet meer terug, dat kun je alleen nog afbouwen in 30 jaar ofzo. Het is voor het verkrijgen van een hypotheek wel handig als je een baan hebt, maar zolang je je niet gek laat maken met een tophypotheek of je woonwens niet onrealistisch is, kun je zelfs kopen met een uitkering. Kost wat moeite maar het is mogelijk. Zeker als je met z'n 2-en bent. Maar wat ik al zei: ieder moet lekker kiezen wat hem/haar past.
Volgens mij is er geen limiet van een aantal jaren waarin je hiervan gebruik kunt maken..? Maar hypotheekrenteaftrek is sowieso een krom bureaucratisch gedoe: je krijgt meer aftrek (dus betaalt mindert, in verhouding) als je al meer verdient en dus een duurder huis kunt kopen..
Hypotheekrenteadtrek is een vreselijke uitvinding en het kwaad is allang geschied. Dat draai je niet meer terug, dat kun je alleen nog afbouwen in 30 jaar ofzo. Het is voor het verkrijgen van een hypotheek wel handig als je een baan hebt, maar zolang je je niet gek laat maken met een tophypotheek of je woonwens niet onrealistisch is, kun je zelfs kopen met een uitkering. Kost wat moeite maar het is mogelijk. Zeker als je met z'n 2-en bent. Maar wat ik al zei: ieder moet lekker kiezen wat hem/haar past.
In deze tijden worden er echt geen hypotheken verstrekt aan mensen zonder baan / mensen met uitzendovereenkomst.
En als je wilt kopen terwijl je een uitkering hebt, wordt de woning bij je vermogen opgeteld en word je gekort op je uitkering. Dus het wordt wel haast onmogelijk gemaakt.
Maar ja.. Nederland.. Je betaalt ook inkomstenbelasting over je uitkering. Geld wordt gewoon heen-en-weer gesmeten.. (wel weer goed voor de werkgelegenheid bij de belastingdienst )
Dat de hypotheekaftrekbaar is heeft zo zijn voor en nadelen, niet alles is eerlijk.
Maar de grote verschillen in prijzen tussen hier en het westen is net zo iets, een zoals ik hier heb
of zoiets in Amsterdam zit ook al snel €150.000 verschil in......
Waarmee ik aangeef dat ik dit huis in Amsterdam en omstreken nooit had kunnen kopen
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
pee67 schreef:Dat de hypotheekaftrekbaar is heeft zo zijn voor en nadelen, niet alles is eerlijk. Maar de grote verschillen in prijzen tussen hier en het westen is net zo iets, een zoals ik hier heb of zoiets in Amsterdam zit ook al snel €150.000 verschil in...... Waarmee ik aangeef dat ik dit huis in Amsterdam en omstreken nooit had kunnen kopen
Maar dat heeft met de marktwerking te maken.. Vraag en aanbod enzo.
In Amsterdam willen veel mensen wonen, en is er (in verhouding) minder aanbod. In Limburg wil niemand wonen en zijn de woningen goedkoper