ginofs1 schreef:in een vloeistof leiding geldt de regel : een tijdelijke vernauwing is geen vernauwing.
wel de diameter van de leiding ten opzichten van de lengte en de aantal bochten geeft meer weerstand.
dat kan marco je precies vertellen hij keurt en berekent grote diens gas leidingen
Ik weet wel dat voor water geldt dat hoe langer, hoe meer weerstand.
Overigens denk ik nog steeds dat alle gevijl aan poorten minimaal effect heeft en eerder negatief dan positief. Tenzij er flinke richels zitten omdat aansluitingen niet mooi zijn, bijvoorbeeld. maar kijk nou eens hoe mengsel moet stromen uit de krukruimte naar de cilinder. De spoelpoorten zijn maar een klein deel van het traject. Er zit een zuiger, drijfstang, gekke vorm van de krukruimte en bewegende delen in de weg, en een deel van het mengsel moet ook nog u-bochten maken en een paar haaks bochten achter elkaar voor het eindelijk in de buurt van de spoelpoort komt.
Het is de hoek waaronder het mengsel de cilinder in geblazen wordt en of de spoelpoort ineens over de hele breedte opent. Dan is er tenminste ruimte voor vulling in de cilinder, wordt alle verbrande mengel eruit geblazen in plaats dat een deel wordt opgesloten of met vers mengsel gemixt wordt en voldoende juiste werveling voor een optimale verbranding. Laatst kan nog gemakkelijk verbeterd worden met de juiste squish.
Een goede expansiepijp en juiste bochtlengte wint ook een boel en dan heeft het wel zin om de uitlaatpoort mooi op de bocht aan te laten sluiten. Zo kan het mengsel dat al in de bocht zat mooi terug de cilinder in pulsen.
Als je dat allemaal al geregeld hebt, zal de vorm van de kanaaltjes en spijlen mogelijk nog een klein pietsje kunnen schelen, ook al denk ik dat het voornamelijk psychologisch zal zijn.
Kijk eerst even in de FAQ.