Grote offtopic topic

Voor alles wat niet FS1-gerelateerd is
Gesloten
Waslijn

Bericht door Waslijn »

Het mag eigenlijk niet maar ik rij er ook al maanden mee :P
Martijn

Bericht door Martijn »

Hoe veel kan ik vragen voor een rd50m 17 inch voorwiel met 7 spaken ?

Meer dan 50 E ?
harmen251
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1094
Lid geworden op: 14 jun 2006, 22:58
Locatie: oostakker

Bericht door harmen251 »

probeer hier maar eens tegen op te concurreren :lol:

http://www.kapaza.be/detail/5393909/
Martijn

Bericht door Martijn »

17 inch ? :shock:
harmen251
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1094
Lid geworden op: 14 jun 2006, 22:58
Locatie: oostakker

Bericht door harmen251 »

nee, sorry fout gelezen 8)
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

whaaah! wat n week hier.. morgen eindelijk die vrachtwagen buiten..
anderhalf jaar heeft dat ding hier zo'n 30m² werkplaats in beslag genomen.. nu staat ie eindelijk weer op zn sloffen..

hopelijk morgen naar de keuring dermee.. zou geen prob mogen zijn, want werkelijk alles is nieuw nu..
voor een '69er best opmerkelijk...

verder twee elektrische installaties in motorhomes gestoken, vier paletten met zonne-koelsystemen voor Afrika geladen, en in m'n winkel een vijftal koelboxen en twee lader/omvormers verkocht...

vrij deftig weekje laat ons zeggen :P
when men were men, and helmets were for divers
Jelle

Bericht door Jelle »

isse nice! :D
Gebruikersavatar
Aad
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1773
Lid geworden op: 03 mar 2007, 17:09
Locatie: Rijssen - Overijssel
Contacteer:

Bericht door Aad »

Mischien beetje domme vraag, maar wat bedoel je hiermee Sam: ''verder twee elektrische installaties in motorhomes gestoken, vier paletten met zonne-koelsystemen voor Afrika geladen, en in m'n winkel een vijftal koelboxen en twee lader/omvormers verkocht...''

Groet, Aad

(PS@Witloof, toevallig al gelukt om op de andere pc te kome?:P)
Yamaha FS1 3e9 | Yamaha FS1 GS special
Jelle

Bericht door Jelle »

nee dat kan ten vroegste maandag :shame:

@ je vraag:

4 paletten lijkt me logisch, in Afrika is het warm dus hebben ze verkoeling nodig, en die regelt sam :D
5koelboxen, sjah, waar hou je anders je bier in koud :D
Gebruikersavatar
Aad
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1773
Lid geworden op: 03 mar 2007, 17:09
Locatie: Rijssen - Overijssel
Contacteer:

Bericht door Aad »

witloof schreef:nee dat kan ten vroegste maandag :shame:

@ je vraag:

4 paletten lijkt me logisch, in Afrika is het warm dus hebben ze verkoeling nodig, en die regelt sam :D
5koelboxen, sjah, waar hou je anders je bier in koud :D


Owke is goed!

Hmm, dus hij gaat met een vrachtwagen vol bier en koelinstallaties naar afrika om ze daar te verkopen?
Yamaha FS1 3e9 | Yamaha FS1 GS special
Jelle

Bericht door Jelle »

haha denk dat iemand anders met die vrachtwagen gaat rijden :D
en dat bier zal wel bij hem blijven :D
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

ik bouw en verzend onderandere zelfstandige stroomsystemen, waarop je dan bv frigo's kan aansluiten..

dat gaat dan in bouwpakket, met zonnepanelen en batterijën en heel de kluts, de palet op :wink:

die boxen zijn 12/24V diepvrieskisten voor oa organentransport (in dit geval)

schol (en bier gaat hier inderdaad zéér zelden buiten)
when men were men, and helmets were for divers
Martijn

Bericht door Martijn »

Behoefte aan een lap tekst over cilinders ?

Nee, pech dan (A)

Cilinder

--------



druk in de Cilinder:
De druk in de cilinder is een van de belangrijkste dingen van de motor.
Als de druk namelijk iets afwijkt (bijvoorbeeld door een lekkende pakking of een niet goed gemonteerde bougie) dan zal het vermogen van de motor stukken minder zijn.
Maar andersom werkt het ook, als je de druk ophoogt in de cilinder dan zal de motor een hoger vermogen krijgen.
Deze hogere druk in de motor kan je bijvoorbeeld krijgen door een zgn. hogedruk-cilinderkop te monteren. Deze heeft een kleinere inhoud, waardoor de druk (bij de explosie) hoger wordt.
Niet bij alle cilinders werkt een hogedrukkop ook beter.
Dit heeft onder andere te maken met de inlaatpoorten.
Ook is het verstandig om na het monteren van de hoogdruk kop je bougie te controleren.
Doordat de druk hoger wordt, zal de bougie meer te verduren krijgen.
De standaard bougie is van het type B-7-HS, maar het is aan te bevelen om dan een B-9-HS of een B-10-HS te nemen.

Inlaatpoorten
De inlaatpoorten zitten links en rechts en aan de bovenkant van de cilinder, en komen binnen in de cilinder uit.
De grootte van de inlaatpoorten speelt een grote factor bij het motorvermogen.
Deze poorten zijn de toevoer van het mengsel, en je kan dus begrijpen dat wanneer deze poorten groter zijn er meer doorheen kan.
Bij de zgn. 50cc snel cilinders zijn deze inlaatpoorten standaard al iets groter.
De poorten kan je vergoten door ze licht uit te boren (Let op dat je de cilinderwand niet beschadigd), ander heb je zo een vastloper! ! !
Vind je dit iets te lastig, dan kan je altijd kijken of de inlaatpoorten schoon zijn.
De poorten slippen makkelijk dicht door roet.
Met een kleine schroevendraaier kan je dat makkelijk wegkrabben.

Uitlaatpoort:
De uitlaatpoort speelt toch wel de belangrijkste rol bij het vermogen.
Hoe groter deze is, hoe meer toeren men kan halen.
Bij een 50cc snel cilinder is de uitlaatpoort meestal al een stuk groter dan de standaard cilinder.
Heb je een standaard cilinder (of een F5B cilinder), dan is het aan te raden om de uitlaatpoort iets uit te vijlen, en danwel op de volgende manier:

Neem een redelijk klein en fijn vijltje.
Let vooral op dat het ruwe gedeelte niet te grof is, waardoor er oneffenheden ontstaan in het oppervlak. Demonteer de cilinder.


Begin nu vanuit de onderkant van de uitlaatpoort zachtjes te vijlen.
De kant die naar boven wijst (naar de cilinder kop) moet een paar mm worden uitgevijld.
Let op dat de rand vlak blijft en dus overal evenver is uitgevijld.
Vijl vooral niet de zijkant verder uit, alleen de voorkant!


Wanneer je hiermee klaar bent kan je het beste met een zacht schuurpapiertje alles nog even gladwerken.
Controleer ook of de cilinderwand nog recht is en geen uitsteeksels heeft (Hierdoor kan de zuiger beschadigen of vastlopen).

Als je alles hebt gecontroleerd en indien nog even nageschuurd, kan je de cilinder schoonmaken.
Let op dat dit goed gebeurd, er mag absoluut geen ijzervijlsel achterblijven! (Tip: Gebruik een stofzuiger om alles goed schoon te zuigen.)


Het effect van een grotere uitlaatpoort is meestal aanzienlijk (indien hij ver groot genoeg is gevijld).
Meestal neemt het maximum aantal toeren fors toe, en presteert hij daardoor beter.
Een bekend effect is ook dat de motor wat minder gaat presteren bij lage toeren.
Je moet dus zelf even bedenken wat je liever hebt.
Voor de snelheidsliefhebbers is dit een makkelijke opvoermanier.

Carburateur-Inlaat:

Als je de cilinder van voren bekijkt, (met de carburateur dus aan de linkerkant) dan zal je zien dat links en rechts van de achterkant van de cilinder twee lege vlakken zitten (zie plaatje). Het linkergat zal precies over de inlaat komen.
Wanneer je deze opening groter maakt, kan er potentieel meer benzine naar binnen en zal dus het vermogen weer toenemen.

Zuiger:
De zuiger kun je op een aantal manieren aanpassen.
De originele FS-1 zuiger en zuigerveren hebben een teflon laag.
Deze teflon laag dient voor een betere hechting met de zuigerwand zodat de zuigerveren een betere afdichting vormen.
De zuigers en zuigerveren die je tegenwoordig nog kan kopen hebben dit helaas niet allemaal.
Daarom is er een middeltje op de markt, wat je door je benzine doet, waardoor de cilinder deze laag weer krijgt.
Helaas heb ik dit middel zelf nog nooit geprobeerd dus ik zou niet weten of het veel uitmaakt.
Maar het is wel de moeite waard om even na te vragen bij je dealer.

Zuigerveren:

Zuigerveren spelen een belangrijke rol, wanneer deze dus versleten zijn, zal de motor zijn vermogen verliezen.
Ook zie je veel dat bij kleine vastlopers de zuigerveren plaatselijk beschadigd zijn.
Ook dit drukt het motorvermogen. Controleer dus of de zuigerveren nog goed zijn, en vervang ze anders.



Ah en nog iets , ik ben niet verantwoordelijk voor gebeurtelijke ongevallen of schade aan de brommer ! ! ! ! !



greetz crosserken



Wat je wel niet vind als je op F5B gaat googlen
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18365
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

spoelpoorten vergroten door uit te boren :P jaja
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

waarom mag jeje uitlaat poort niet breder maken :?:
Gesloten