Nieuw motor rijbewijs
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Nieuw motor rijbewijs
Nee, niet voor iedereen fs1-gerelateerd, maar wel voor de fs1 motors, en de fs1-ex-brommer rijders:
Was van de week in het nieuws:
AMSTERDAM - Jonge motorrijders moeten vanaf 2013 drie keer praktijkexamen doen voor ze op een zware motor mogen rijden. Pas als je ouder dan 24 bent, kun je in een keer op voor het zware motorexamen. Dat is drie jaar later dan nu het geval is.
De veranderingen zijn het gevolg van een nieuwe Europese richtlijn voor rijbewijzen. Deze nieuwe regelgeving is bedoeld om de nationale rijbewijzen meer met elkaar in overeenstemming te brengen, om zo de verkeersveiligheid te verbeteren en fraude van rijbewijzen tegen te gaan. De rijbewijzen zijn vanaf 2013 in de EU volledig inwisselbaar. Voor jonge motorrijders hebben de nieuwe regels een negatieve uitwerking. Vanaf 2013 komen er drie categorieën motorrijbewijzen, van lichte naar zware motoren. Om van de ene naar de andere categorie te komen, moet je steeds een examen afleggen. Nu kun je na twee jaar praktijkervaring automatisch doorstromen naar een zware categorie motor.
Discriminatie
Secretaris Eugène Daams van de afdeling gemotoriseerde tweewielers van de RAI Vereniging vindt de regels pure discriminatie. "Om de verkeersveiligheid beter te maken moet een motorrijder steeds opnieuw examen doen als hij een zwaardere gaat rijden. Maar een automobilist mag als hij een rijbewijs heeft in alle voertuigen plaatsnemen, terwijl onder hen veel meer verkeersslachtoffers vallen. Je kunt lessen in een lelijke eend en daarna rustig de Porsche van je oom pakken, zonder opnieuw een rijbewijs te moeten halen."
Daams zegt dat onder de regel niet valt uit te komen. Hij vindt echter dat de overheid geen examen zou moeten afnemen, maar moet volstaan met een kleine opleiding of training. Met ingang van de nieuwe richtlijn gaat ook de leeftijd waarop jongeren een motorrijbewijs mogen halen in Europa omlaag. Voor een lichte motor tot 125 cc geldt straks een minimumleeftijd van 16 jaar. Nederland houdt echter vast aan aan de huidige minimumleeftijd van 18 jaar.
Was van de week in het nieuws:
AMSTERDAM - Jonge motorrijders moeten vanaf 2013 drie keer praktijkexamen doen voor ze op een zware motor mogen rijden. Pas als je ouder dan 24 bent, kun je in een keer op voor het zware motorexamen. Dat is drie jaar later dan nu het geval is.
De veranderingen zijn het gevolg van een nieuwe Europese richtlijn voor rijbewijzen. Deze nieuwe regelgeving is bedoeld om de nationale rijbewijzen meer met elkaar in overeenstemming te brengen, om zo de verkeersveiligheid te verbeteren en fraude van rijbewijzen tegen te gaan. De rijbewijzen zijn vanaf 2013 in de EU volledig inwisselbaar. Voor jonge motorrijders hebben de nieuwe regels een negatieve uitwerking. Vanaf 2013 komen er drie categorieën motorrijbewijzen, van lichte naar zware motoren. Om van de ene naar de andere categorie te komen, moet je steeds een examen afleggen. Nu kun je na twee jaar praktijkervaring automatisch doorstromen naar een zware categorie motor.
Discriminatie
Secretaris Eugène Daams van de afdeling gemotoriseerde tweewielers van de RAI Vereniging vindt de regels pure discriminatie. "Om de verkeersveiligheid beter te maken moet een motorrijder steeds opnieuw examen doen als hij een zwaardere gaat rijden. Maar een automobilist mag als hij een rijbewijs heeft in alle voertuigen plaatsnemen, terwijl onder hen veel meer verkeersslachtoffers vallen. Je kunt lessen in een lelijke eend en daarna rustig de Porsche van je oom pakken, zonder opnieuw een rijbewijs te moeten halen."
Daams zegt dat onder de regel niet valt uit te komen. Hij vindt echter dat de overheid geen examen zou moeten afnemen, maar moet volstaan met een kleine opleiding of training. Met ingang van de nieuwe richtlijn gaat ook de leeftijd waarop jongeren een motorrijbewijs mogen halen in Europa omlaag. Voor een lichte motor tot 125 cc geldt straks een minimumleeftijd van 16 jaar. Nederland houdt echter vast aan aan de huidige minimumleeftijd van 18 jaar.
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9209
- Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Yamaha rd50m schreef:in belgie gaan ze dat idd invoeren
motorijden is een hobby voor mensen met geld...
In NL dus ook..
Gaat BE wel mee in de leeftijd van 16 voor de lichte categorie?
Ik denk dat het in praktijk erop neer komt dat mensen wachten tot 24 met motor rijden. Of op hun 18e de lichte halen voor 6 jaren. (omdat het brommer-tijdperk ook al overgeslagen gaat worden door de belachelijk hoge kosten)
- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
mpro09 schreef:als je licht haald moet je dan alsnog op je 24e examen doen.
beter doen ze het zo dat iedereen ongeacht leeftijd 2jaar licht moet rijden. dat lis veel logischer
want wie kan er nou beter rijden, iemand die al 6jaar motor rijdt of iemand die 24 is
Volgens mij gaan ze het doen zoals Twowheeler zegt, maar wat jij zegt vindt ik eigenlijk wel beter.
Ik denk dat ze dan op zo'n manier wel goed uit zou moeten komen.
-
- 500km gereden
- Berichten: 533
- Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
Die leeftijds regel slaat gewoon nergens op.
Dat je verplicht op licht moet beginnen vind ik niet meer dan normaal.
En idd, jongeren kunnen wat agressiever rijden. Maar kom op, jongeren rijden bijna altijd het hele jaar door.
Wanneer vallen er de meeste slachtoffers? Als de verzekeringen weer ingaan en het mooier weer wordt. En wie rijden er dam meestal? Je kan me echt niet vertellen dat dat allemaal jongeren zijn.
Gewoon 2jaar ervaring opdoen verplicht maken. Al ben je 85. Wil je daarna zwaar rijden mag er best een soort verplichte cursus aanvast zitten. Maar ik begin eerder het idee te krijgen dat er nieuwe melk koeien gezocht gaan worden. Bij de auto's is de max toch wel bijna gehaald, dus op naar de groep van motorrijders. En idd wat jet zegt: je ziet hoe dat bij de brommers is afgelopen. Zeer tegenvallende cijfers voor CBR tegen zeer hoge kosten om het op poten te zetten.
Helaas draait alles om geld, het valt nu alleen te argumenteren door te zeggen dat het voor de veiligheid is..
Wordt wel een beetje pissig hiervan, altijd maar die kosten voor dingen die heel nutteloos voelen.
Dat je verplicht op licht moet beginnen vind ik niet meer dan normaal.
En idd, jongeren kunnen wat agressiever rijden. Maar kom op, jongeren rijden bijna altijd het hele jaar door.
Wanneer vallen er de meeste slachtoffers? Als de verzekeringen weer ingaan en het mooier weer wordt. En wie rijden er dam meestal? Je kan me echt niet vertellen dat dat allemaal jongeren zijn.
Gewoon 2jaar ervaring opdoen verplicht maken. Al ben je 85. Wil je daarna zwaar rijden mag er best een soort verplichte cursus aanvast zitten. Maar ik begin eerder het idee te krijgen dat er nieuwe melk koeien gezocht gaan worden. Bij de auto's is de max toch wel bijna gehaald, dus op naar de groep van motorrijders. En idd wat jet zegt: je ziet hoe dat bij de brommers is afgelopen. Zeer tegenvallende cijfers voor CBR tegen zeer hoge kosten om het op poten te zetten.
Helaas draait alles om geld, het valt nu alleen te argumenteren door te zeggen dat het voor de veiligheid is..
Wordt wel een beetje pissig hiervan, altijd maar die kosten voor dingen die heel nutteloos voelen.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18362
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Ik als mede motor rijder sluit mij volledig aan bij Twowheeler.
Na het lezen van de bovenste topic was ik al scrollend aan het denken hoe ik mijn mening het beste zou kunnen verwoorden.
Aan de ééne kant vind ik het ook niet meer dan normaal dat je "licht" begint, Maar met een lichte motor kun je ook capriolen uithalen.
En daarbij is het in 50% van de gevallen een ander die het je aandoet, ik rij zelf op een 600cc 6bak dus relatief licht maar wanneer je hem de sporen geeft dan gaat hij als de brandweer, maar een haayaaboessaaaaa zal het nooit worden.
Het probleem zit hem er idd in dat er "mooi weer" rijders zijn die zitten te wachten in maart op het eerste straaltje echt zonlicht om vervolgens als een stel imi Rossie's de weg op te knallen. ik rijd het hele jaar door motor omdat ik er een liefhebber van ben, zelfs wanneer het regent, de enige periode dat ik niet rijd is in het begin van het motor seizoen. omdat mijn vrouw die op de eerste hulp werkt die periode drie motor rijders in de week onder een wit laken kan bedekken.
Ik erger mij persoonlijk enorm aan motor rijders die op de openbare weg totaal vergeten waar ze zijn en denken dat ze op dat moment de TT aan het rijden zijn, vergis u niet ik krijg een enorm harde plasser van joekel hard rijden maar niet wanneer je voor meerdere mensen moet denken, oftewel mede weggebruikers.
Dan zijn er nog de figuren die ik totaal verafschuw het gaat om de combinatie: Korte broek, Tshirt, slippers, zonnebril, SUPERBIKE.
Sommige mensen die denken dat ze enorm cool zijn acteren suïcidaal. Glij eens met je blote kont over een stuk asvalt met 60 kilometer per uur.
Ik ben wel eens met mijn zatte harzes van de fiets gestuiterd en dat deed al erg zeer.
Moest ik ff kwijt,
Joffrey
Na het lezen van de bovenste topic was ik al scrollend aan het denken hoe ik mijn mening het beste zou kunnen verwoorden.
Aan de ééne kant vind ik het ook niet meer dan normaal dat je "licht" begint, Maar met een lichte motor kun je ook capriolen uithalen.
En daarbij is het in 50% van de gevallen een ander die het je aandoet, ik rij zelf op een 600cc 6bak dus relatief licht maar wanneer je hem de sporen geeft dan gaat hij als de brandweer, maar een haayaaboessaaaaa zal het nooit worden.
Het probleem zit hem er idd in dat er "mooi weer" rijders zijn die zitten te wachten in maart op het eerste straaltje echt zonlicht om vervolgens als een stel imi Rossie's de weg op te knallen. ik rijd het hele jaar door motor omdat ik er een liefhebber van ben, zelfs wanneer het regent, de enige periode dat ik niet rijd is in het begin van het motor seizoen. omdat mijn vrouw die op de eerste hulp werkt die periode drie motor rijders in de week onder een wit laken kan bedekken.
Ik erger mij persoonlijk enorm aan motor rijders die op de openbare weg totaal vergeten waar ze zijn en denken dat ze op dat moment de TT aan het rijden zijn, vergis u niet ik krijg een enorm harde plasser van joekel hard rijden maar niet wanneer je voor meerdere mensen moet denken, oftewel mede weggebruikers.
Dan zijn er nog de figuren die ik totaal verafschuw het gaat om de combinatie: Korte broek, Tshirt, slippers, zonnebril, SUPERBIKE.
Sommige mensen die denken dat ze enorm cool zijn acteren suïcidaal. Glij eens met je blote kont over een stuk asvalt met 60 kilometer per uur.
Ik ben wel eens met mijn zatte harzes van de fiets gestuiterd en dat deed al erg zeer.
Moest ik ff kwijt,
Joffrey
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
Yamaha rd50m schreef:in belgie gaan ze dat idd invoeren
motorijden is een hobby voor mensen met geld...
Mag je vanaf je 18 nog altijd met moto's tot 25kw rijden?
En ik als jonge gast, ik begrijp wel dat ze die leeftijd verhogen, er zijn zoveel gasten die ik ken, die op hun 21 hun eerste moto kopen (ze hebben meestal zelf geen brommer gehad), en direct een 1000 of 1200cc kopen, dat is onverantwoordt, niet?
mvg Nick
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Weet je wat het punt is, en dat geldt ook voor het brommer rijbewijs:
Natuurlijk zullen er minder jongeren omkomen bij het brommer of motor rijden, omdat er minder jongeren op zo een ding stappen!!
Ik ben wel benieuwd naar de echte cijfers, en niet naar wat mensen allemaal roepen.
In de nieuwe regel wel ja, maar als je vaak rijdt op licht, neem je een lesje en plan je examen. Dus dat scheelt wel knaken in vergelijking tot dat je dan pas begint.
Ik neem aan dat de mensen die al hun rijbewijs voor die tijd halen, gewoon 2 jaar hoeven te wachten en dan op zwaar mogen. Maar dat zullen we nog wel horen..
Natuurlijk zullen er minder jongeren omkomen bij het brommer of motor rijden, omdat er minder jongeren op zo een ding stappen!!

Ik ben wel benieuwd naar de echte cijfers, en niet naar wat mensen allemaal roepen.
mpro09 schreef:als je licht haald moet je dan alsnog op je 24e examen doen.
In de nieuwe regel wel ja, maar als je vaak rijdt op licht, neem je een lesje en plan je examen. Dus dat scheelt wel knaken in vergelijking tot dat je dan pas begint.
Ik neem aan dat de mensen die al hun rijbewijs voor die tijd halen, gewoon 2 jaar hoeven te wachten en dan op zwaar mogen. Maar dat zullen we nog wel horen..