lekkende voorvork DX

Alles over de techniek en sleutelen
Lieuwe

lekkende voorvork DX

Bericht door Lieuwe »

Goedemorgen,

Ik heb een vraagje over mijn voorvork. Toen ik na de winter de FS1 uit de schuur haalde zat mijn hele voorwiel onder de voorvork olie.
Inmiddels heb ik de voorvork gedemonteerd. Ik denk dat het rubbertje op de tekening nr 24 op blz 61 lekt of kapot is.

http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=555

Nu heb ik de bout aan de onderkant (nr 23) al los gedraaid, maar die komt er niet uit. Ik krijg hem ook niet meer vast trouwens.
Nu had ik al ergens gelezen dat deze bout voor het centreren van de binnenpoot is, dus ik hoop dat ik het nu niet erger heb gemaakt. Aan de andere kant wat los kan, kan ook weer vast!
Ik hoop dat jullie tips voor me hebben om het rubbertje te vervangen.
Nog een vraagje Kan ik straks als alles weer werkt :D De olie gewoon aan de bovenkant in de binnenpoot gieten, dop er op en klaar?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties

Lieuwe
Laatst gewijzigd door Lieuwe op 28 mar 2011, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

wat voor fs1/voorvork heb je?
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Volgens mij is het een 2ru
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1784
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

lijkt mij een DX voorvork, die hebben een imbus boutje aan de onderkant, kan je alleen los en vast draaien met een slagmoersleutel of blokkeergereedschap, aangezien het binnenwerk meedraait, vork gaat wel uit elkaar als deze boutjes los zijn.
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

volgens mij kan je die bij een dx laten zitten. alleen circlip en keerring eruit.

voor een 2ru weet ik het niet
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Oké ik zal het na het weekend eens met een slagmoersleutel proberen.
De keering aan de bovenkant is volgens mij nog goed dus de demper hoeft niet uitelkaar.
Camiel
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5485
Lid geworden op: 06 jul 2009, 17:44

Bericht door Camiel »

mijn 2ru voorvork lekt ook, met nieuwe keeringen en alles.... :?

nee niet echt! Er waren misschien een paar kleine oneffenheden (dikker ipv dunner) die heb ik toen met een schuurpapiertje wat suuuuuuuper fijn was mooi gemaakt...
Laatst gewijzigd door Camiel op 28 mar 2011, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

wats alles?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23444
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Camiel schreef:mijn 2ru voorvork lekt ook, met nieuwe keeringen en alles.... :?


Zit er roest op de vorkpoten?
Yamaha Sheriff 1981
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Nee er zit geen roest op de voorvork die zien er nog prima uit.
Ik heb even gekeken naar een slagmoersleutel maar die ligt niet bij mij in de schuur :wink:
Het zal wel een soort beveiliging zijn dat de inbus er niet uit wil.
Even voor de duidelijkheid. Mijn voorvork hoeft verder niet uit elkaar. Hij lekt bij de inbus aan de onderkant.
Het is deze voorvork.
http://www.fs1forum.com/images/Voorvork4.jpg
Ik heb ook al geprobeerd de inbus via het aftap punt tegen te houden maar dat werkt ook niet.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10822
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Een DX vork is alu, een 2RU staal.

Verder moet je de imbusbout onderin een DX poot eruit draaien om de poot eruit te kunnen trekken. Allen bij de eerste dikke poten versie hoeft dat niet, de 2 latere types wel. Als de pijp waar de imbus meedraait, wil het nog wel eens helpen om het aftapschroefje eruit te draaien, en er een flink lange in te draaien om de pijp ietsje te blokkeren. 100% gaat niet, maar vaak wel net dat beetje wat je nodig hebt.

Met een nieuwe keerring hoort een 2RU poot niet te lekken, tenzij je binnenpoot beschadigd is (zwarte plekken en pitting) of je je nieuwe keerring gewoon over de roest die bijna altijd onder de koplamporen zit, hebt heengschoven waardoor er nu troep onder waardoor hij al kapot is of door de rommel niet meer afdicht, of dat je hem bij het op de poot schuiven al hebt beschadigd op de scherpe rand bovenaan. ik schuur die altijd een klein beetje rond.
Kijk eerst even in de FAQ.
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Het is gelukt!

Ik heb er een houten stok in gedrukt, dus van de boven kant en toen kon ik de inbus er zo uitdraaien.
Er zat geen rubber ring achter de inbus dus vandaar de lekage.
Nu op zoek naar een rubber!
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10822
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Volgens mij zit er een dunne koperen ring onder de imbus. Het type dat je ook onder banjobouten tegenkomt. Alleen de kleine schroef onderaan de zijkant heeft een rubber ringetje.
Kijk eerst even in de FAQ.
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Er zat helemaal niets tussen. Ik ging van rubber uit, maar een metalen ring zou ook kunnen. Zou ik die bij een speciaal zaak kunnen bestellen. (Jmdb oid)
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10822
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Of bij een autobedrijf of brezan oid. Vraag naar koperen banjoboutringetjes die niet veel wijdder zin dan de imbuskop en over de draad willen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie