Origineel of origineel?
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31
om weer on topic te gaan.
De mooiste fs1 is een naar eigen smaak gebouwd model, het maakt niet uit of t nu
een fs1 is of een 3e9.
Een geheel origineel exemplaar is zo gemaakt om bij een zo breed mogelijk publiek het
model in de smaak te laten vallen.
bij de fs1 was dat in 1969 eigenlijk overbodig omdat het sowieso de modernste bromfiets
was van dat moment.
Voor de fs1 was de prijs /kwaliteit verhouding belangrijk, de andere brommers waren toen
behoorlijk duurder maar ook nog eens meer gedateerd.
Maar kosten in 1970 een fs1 999 gulden in 1976 kosten de fs1 1499 en de dx 1699.
Natuurlijk heb je inflatie maar is het niet zo dat er vanaf het 76er model goedkoper geproduceerd
werd? er kwamen steeds minder kleur delen op de fs1, zo kon als basis de fs1 altijd hetzelfde geproduceerd
worden en aan het einde met 2 moeren en 2 schroeven ( buddyzit)de kleur bepaald worden.
In de praktijk was het zo dat De tank in de meesten gevallen origineel bleef maar dat de koplamp en lamporen
en de zijkappen chroom werden en de buddy werdt of een sport of een buddy met chroom kontje.
Of in extremere gevallen geheel chromen fs1,tjes, wat later kreeg je ook nog de special paint uitvoeringen
vaak in combinatie met chroom.
Maar iedereen moet nu zijn fs1 maken zoals hij/zij het wil folder model of een mooi eigen model, voor mij zijn ze alletwee
even veel waard.
Maar ik denk dat een fs1 nabouwen van een folder getuigt van weinig eigen fantasie.
De mooiste fs1 is een naar eigen smaak gebouwd model, het maakt niet uit of t nu
een fs1 is of een 3e9.
Een geheel origineel exemplaar is zo gemaakt om bij een zo breed mogelijk publiek het
model in de smaak te laten vallen.
bij de fs1 was dat in 1969 eigenlijk overbodig omdat het sowieso de modernste bromfiets
was van dat moment.
Voor de fs1 was de prijs /kwaliteit verhouding belangrijk, de andere brommers waren toen
behoorlijk duurder maar ook nog eens meer gedateerd.
Maar kosten in 1970 een fs1 999 gulden in 1976 kosten de fs1 1499 en de dx 1699.
Natuurlijk heb je inflatie maar is het niet zo dat er vanaf het 76er model goedkoper geproduceerd
werd? er kwamen steeds minder kleur delen op de fs1, zo kon als basis de fs1 altijd hetzelfde geproduceerd
worden en aan het einde met 2 moeren en 2 schroeven ( buddyzit)de kleur bepaald worden.
In de praktijk was het zo dat De tank in de meesten gevallen origineel bleef maar dat de koplamp en lamporen
en de zijkappen chroom werden en de buddy werdt of een sport of een buddy met chroom kontje.
Of in extremere gevallen geheel chromen fs1,tjes, wat later kreeg je ook nog de special paint uitvoeringen
vaak in combinatie met chroom.
Maar iedereen moet nu zijn fs1 maken zoals hij/zij het wil folder model of een mooi eigen model, voor mij zijn ze alletwee
even veel waard.
Maar ik denk dat een fs1 nabouwen van een folder getuigt van weinig eigen fantasie.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
- Sintara Saecula
- 250km gereden
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 30 mar 2011, 21:52
- Locatie: Alphen aan den rijn, Zuid-Holland
Uniek origineel!
Geeft een eigen stijl die niemand eerder heeft gezien.
Geeft wat meer van jezelf.
Niemand heeft dezelfde.
Uhh, wat meer dan uniek, duh.
Alles is er al mee gezegd.
Origineel is ook mooi daar niet van.
Maar dan eindigen ze straks nog in een museum.
Ongereden.
Die dingen zijn als speeltjes, die zet je niet in de vitrinekast.
Daar ga je opzitten en van genieten.
Jij houdt toch ook niet speelgoed weg van je kinderen?
Tuurlijk kan je beter wel wachten totdat ze oud genoeg zijn.
Voordat ze brokken maken ^^
Sintara's wisdom
Geeft een eigen stijl die niemand eerder heeft gezien.
Geeft wat meer van jezelf.
Niemand heeft dezelfde.
Uhh, wat meer dan uniek, duh.
Alles is er al mee gezegd.
Origineel is ook mooi daar niet van.
Maar dan eindigen ze straks nog in een museum.
Ongereden.
Die dingen zijn als speeltjes, die zet je niet in de vitrinekast.
Daar ga je opzitten en van genieten.
Jij houdt toch ook niet speelgoed weg van je kinderen?
Tuurlijk kan je beter wel wachten totdat ze oud genoeg zijn.
Voordat ze brokken maken ^^
Sintara's wisdom
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23445
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57
Tja, ik heb in 1988 een fs1-wrak gekocht voor 50 gulden. Deze heb ik destijds geheel gedemonteerd en weer opgebouwd met de Yamaha-onderdelen die mij het meest aanspraken in het verleden. Dus een voorvork met schijfrem en de dikke poten van de DX van 1976. Overigens destijds ook mijn oude dx-(schade)tank daarop gemonteerd... oei, had ik toen maar geweten dat ze nu zeldzaam en gezocht zijn.
Tijdens het verzamelen van de diverse onderdelen stuitte ik op een originele Yamaha FS1 met matching numbers van zowel het frame/blok als onsteking/stuurslot. Deze was van de tweede eigenaar, een jongeman van een jaar of 16/17 die hem wilde inruilen op een Suzuki-offroad. Ik heb hem buiten 50 gulden meer geboden dan hij voor de inruil zou krijgen. Wist niet wat dat zou zijn, maar veel kon het niet zijn. Ik kende de dealer maar al te goed. De volgende middag stond ie reeds in de schuur en kon het demonteren beginnen. De jongeman was namelijk niet zo gecharmeerd van het oranje op de tank, kappen en (jawel !!) frame en had het geheel met een spuitbus zwart gespoten. Gelukkig niet al te best zodat ik de originele kleuren toch weer kon achterhalen. In eerste instantie was ik verbaasd over het oranje frame, dus dat werd even informeren. Het bleek een FS1 van 1970, het introductiejaar in Nederland (Motor- Rai februari 1970). Destijds ben ik begonnen, maar wegens verhuizing en allerlei andere zaken ben ik er niet meer aan toe gekomen de boel af te maken. Tot een paar weken geleden dan : ben weer druk bezig met de restauratie.
En uiteraard dus origineel. Ik wil natuurlijk geen ruzie met de ware liefhebbers
.
Dus alles wat nog enigszins op te poetsen is komt weer terug op de Yamaha.
Ps. o ja, de FS1 kostte mij destijds 150 gulden
!!!
Tijdens het verzamelen van de diverse onderdelen stuitte ik op een originele Yamaha FS1 met matching numbers van zowel het frame/blok als onsteking/stuurslot. Deze was van de tweede eigenaar, een jongeman van een jaar of 16/17 die hem wilde inruilen op een Suzuki-offroad. Ik heb hem buiten 50 gulden meer geboden dan hij voor de inruil zou krijgen. Wist niet wat dat zou zijn, maar veel kon het niet zijn. Ik kende de dealer maar al te goed. De volgende middag stond ie reeds in de schuur en kon het demonteren beginnen. De jongeman was namelijk niet zo gecharmeerd van het oranje op de tank, kappen en (jawel !!) frame en had het geheel met een spuitbus zwart gespoten. Gelukkig niet al te best zodat ik de originele kleuren toch weer kon achterhalen. In eerste instantie was ik verbaasd over het oranje frame, dus dat werd even informeren. Het bleek een FS1 van 1970, het introductiejaar in Nederland (Motor- Rai februari 1970). Destijds ben ik begonnen, maar wegens verhuizing en allerlei andere zaken ben ik er niet meer aan toe gekomen de boel af te maken. Tot een paar weken geleden dan : ben weer druk bezig met de restauratie.
En uiteraard dus origineel. Ik wil natuurlijk geen ruzie met de ware liefhebbers

Dus alles wat nog enigszins op te poetsen is komt weer terug op de Yamaha.
Ps. o ja, de FS1 kostte mij destijds 150 gulden

-
- 2000km gereden
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57
Hmmmm... ik zeg nu wel dat ie van 1970 zou zijn, maar ik heb ondertussen deze site eens doorlopen en kom tot de conclussie dat ie dus ook nog van 1971 kan zijn. Niet dat dit voor mij veel uitmaakt, maar toch
...
Overigens wel jammer dat de meeste folders/foto's feitelijk de motorversie (dus zonder trappers) betreffen. Maar goed het tijdsbeeld is wel duidelijk.
Zijn er overigens nog meer mensen hier met een FS1 uit 1970/1971 ? Ik denk namelijk dat ik hier en daar nog wel wat dingetjes tegen zal komen waar ik vragen over zal gaan hebben.
Ik wacht momenteel nog op een pakking en dan is het blok klaar. Zal dan wel wat fotootjes plaatsen.

Overigens wel jammer dat de meeste folders/foto's feitelijk de motorversie (dus zonder trappers) betreffen. Maar goed het tijdsbeeld is wel duidelijk.
Zijn er overigens nog meer mensen hier met een FS1 uit 1970/1971 ? Ik denk namelijk dat ik hier en daar nog wel wat dingetjes tegen zal komen waar ik vragen over zal gaan hebben.
Ik wacht momenteel nog op een pakking en dan is het blok klaar. Zal dan wel wat fotootjes plaatsen.
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
fs1willem schreef:Hmmmm... ik zeg nu wel dat ie van 1970 zou zijn, maar ik heb ondertussen deze site eens doorlopen en kom tot de conclussie dat ie dus ook nog van 1971 kan zijn. Niet dat dit voor mij veel uitmaakt, maar toch...
Overigens wel jammer dat de meeste folders/foto's feitelijk de motorversie (dus zonder trappers) betreffen. Maar goed het tijdsbeeld is wel duidelijk.
Zijn er overigens nog meer mensen hier met een FS1 uit 1970/1971 ? Ik denk namelijk dat ik hier en daar nog wel wat dingetjes tegen zal komen waar ik vragen over zal gaan hebben.
Ik wacht momenteel nog op een pakking en dan is het blok klaar. Zal dan wel wat fotootjes plaatsen.
Kan je checken, door de framenummerlijst te overlopen.
Hierzo: http://www.fs1forum.com/Nummerlijst.html
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57
the_destroyers schreef:fs1willem schreef:Hmmmm... ik zeg nu wel dat ie van 1970 zou zijn, maar ik heb ondertussen deze site eens doorlopen en kom tot de conclussie dat ie dus ook nog van 1971 kan zijn. Niet dat dit voor mij veel uitmaakt, maar toch...
Overigens wel jammer dat de meeste folders/foto's feitelijk de motorversie (dus zonder trappers) betreffen. Maar goed het tijdsbeeld is wel duidelijk.
Zijn er overigens nog meer mensen hier met een FS1 uit 1970/1971 ? Ik denk namelijk dat ik hier en daar nog wel wat dingetjes tegen zal komen waar ik vragen over zal gaan hebben.
Ik wacht momenteel nog op een pakking en dan is het blok klaar. Zal dan wel wat fotootjes plaatsen.
Kan je checken, door de framenummerlijst te overlopen.
Hierzo: http://www.fs1forum.com/Nummerlijst.html
Vind je het heel erg als ik met die lijst niet veel verder kom ? Mijn framenummer is FS1-209***. Waar moet ik nu kijken in de lijst ?